Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 9 kwietnia 2019, 22:30

autor: Entelarmer

Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8

Niniejsze kompendium wiedzy o grze Mount & Blade II: Bannerlord zawiera wszystkie najważniejsze informacje na temat drugiej odsłony nietypowego cyklu tureckiego studia TaleWorlds. Znajdziecie w nim zarówno aktualizowane na bieżąco dane na temat produkcji, jak i poświęcone jej materiały multimedialne.

Przed wami kolejne kompendium wiedzy, tym razem poświęcone grze Mount & Blade II: Bannerlord. Znajdziecie tu najważniejsze informacje o kontynuacji popularnego tytułu studia TaleWorlds, jak również wszelkie materiały oraz pogłoski z nim związane. Tekst będzie aktualizowany wraz z pojawianiem się kolejnych doniesień na temat produkcji.

Aktualizacja #8: ogłoszenie zamkniętych beta-testów (dział 1.1) oraz garść nowych informacji na temat rozgrywki.

Aktualizacja #7: nowe szczegóły oraz pokazy rozgrywki z targów gamescom 2018.

Aktualizacja #6: rozbudowa zamku (dział 3.4) oraz nowe szczegóły na temat uzbrojenia, w tym broni dystansowej (dział 3.3).

Aktualizacja #5: pierwsze informacje na temat uzbrojenia (dział 3.3).

Aktualizacja #4: omówienie zagadnień dotyczących modów (dział 3.6) oraz systemu Wpływu (dział 3.2)

Aktualizacja #3: materiały oraz informacje dotyczące wieloosobowego trybu Kapitana (dział 3.2).

Aktualizacja #2: materiały z E3 oraz nowe szczegóły o systemie walki.

Aktualizacja #1: nowe informacje z zapowiedzi niemieckiego serwisu GameStar (pory roku, rozmach bitew itp.).

W Bannerlord nie zabraknie nowości, ale wciąż będzie to stare, dobre Mount & Blade. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
W Bannerlord nie zabraknie nowości, ale wciąż będzie to stare, dobre Mount & Blade.

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  • 1. Informacje ogólne (1.1 Testy gry)
  • 2. Fabuła i świat
  • 3. Rozgrywka (3.1 Informacje ogólne; 3.2 Wpływ; 3.3 Zbrodnia i kara; 3.4 Uzbrojenie 3.5 Zamek 3.6 Tryby gry 3.7 Modyfikacje)
  • 4. Kwestie technicznie (4.1 Minimalne wymagania sprzętowe)
  • 5. Multimedia

Mount & Blade II: Bannerlord to druga odsłona cyklu stworzonego przez turecki zespół TaleWorlds. Podobnie jak Mount & Blade z 2008 roku oraz wydany trzy lata później samodzielny dodatek Warband, tytuł jest unikatową mieszanką gatunkową, łączącą cechy gier strategicznych oraz RPG akcji. Produkcja ma ukazać się w bliżej nieokreślonej przyszłości, aczkolwiek pierwotnie twórcy wspominali o premierze w 2017 roku.

1.1 Testy gry

Jakkolwiek TaleWorlds kilkukrotnie pozwoliło na zapoznanie się z produkcją, dotychczas nie odbyły się publiczne testy Mount & Blade II: Bannerlord. W 2016 roku twórcy zapewniali, że rozpoczną się one do końca roku, ale dopiero w marcu 2019 roku ogłoszono zorganizowanie zamkniętej bety, bez podania choćby przybliżonego terminu.

2. Fabuła i świat

Akcja Mount & Blade II: Bannerlord rozgrywa się 200 lat przed wydarzeniami ukazanymi w dodatku Warband. Gracze ponownie trafiają do krainy znanej jako Calradia, nad którą panuje potężne Imperium Calradii. Jednak jego ostatni władca nie pozostawił dziedzica. W ogromnym państwie pozbawionym linii panującej wybucha wojna domowa między trzema frakcjami, a towarzyszący jej chaos wykorzystują bandy rzezimieszków oraz najemników, jak również wojownicze plemiona. Gracze wcielą się w przywódcę wybranej strony konfliktu i będą musieli się odnaleźć w nieprzyjaznej rzeczywistości bezkrólewia. Tylko od nich będzie zależeć, czy ponownie zjednoczą imperium, czy też doprowadzą do jego ostatecznego upadku.

Bannerlord przybliży nam wydarzenia, które doprowadziły do upadku Imperium Calradii. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
Bannerlord przybliży nam wydarzenia, które doprowadziły do upadku Imperium Calradii.

W świecie gry znajdziemy wiele miast i wiosek, przy czym nie ma mowy o proceduralnie generowanych lokacjach. Każda miejscowość została zaprojektowana oddzielnie, a we wszystkich znajdziemy coś do nabycia lub zrobienia.

3. Rozgrywka

3.1 Informacje ogólne

Podobnie jak w poprzednich odsłonach, rozgrywka w Mount & Blade II: Bannerlord będzie się dzielić na dwie części: strategiczną oraz zręcznościową. Pierwsza z nich obejmie eksplorację krainy Calardii na dłuższe dystanse w czasie rzeczywistym na poziomie mapy strategicznej, zarządzanie drużyną złożoną z rekrutowanych przez nas postaci oraz handel i dyplomację z innymi lordami. Gdy jednak wkroczymy do miasta, wdamy się w walkę lub postanowimy odbyć samodzielną wycieczkę, gra pozwoli nam na pokierowanie bohaterem w stylu znanym z RPG akcji, czy to z perspektywy pierwszej osoby, czy też z widoku TPP.

Studio TaleWorlds nie zamierza wprowadzać drastycznych zmian do tego sprawdzonego schematu, niemniej planuje wiele modyfikacji, dzięki którym Bannerlord będzie znacznie lepszą produkcją od nieco niedopracowanych poprzedniczek. Do dyspozycji otrzymamy co najmniej osiem głównych frakcję oraz mapę o rozmiarze 230 km2 (według zapewnień twórców około cztery razy większą niż w samodzielnym dodatku Mount & Blade: Warband), na której znajdziemy więcej interesujących miejsc (wcześniej jako takie kwalifikowały się tylko miasta i twierdze). Świat gry będzie zamieszkany przez liczne postacie niezależne oraz pomniejsze frakcje, co zaowocuje większą liczbą oraz różnorodnością zadań pobocznych. Pojawią się dodatkowe opcje zarządzania włościami oraz dyplomacji, a także realistyczny system handlu, uwzględniający popyt i podaż. Kreator postaci zostanie znacząco rozbudowany, podobnie jak samouczek.

Oblężenia to jeden z wielu elementów Mount & Blade, który zostanie dopracowany w dwójce. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
Oblężenia to jeden z wielu elementów Mount & Blade, który zostanie dopracowany w dwójce.

Walka od zawsze stanowiła serce i duszę Mount & Blade, nie dziwi więc, że twórcy przywiązują sporą wagę do tego elementu. O lepsze wrażenia zadba poprawiona sztuczna inteligencja wojowników, dzięki czemu sami będą podejmować sensowne decyzje. Jeszcze przed bitwą będziemy mogli rozstawić nasze zastępy, a już w jej trakcie skorzystamy z ulepszonego systemu rozkazów. Natomiast po zakończeniu starcia pojawi się podsumowanie walki, jak również tradycyjne wiwaty zwycięskich jednostek. Poprawek doczekają się też oblężenia – w Bannerlord pojawi się opcja niszczenia umocnień, aczkolwiek twórcy zrezygnowali z możliwości całkowitego zrównania z ziemią twierdz z uwagi na balans rozgrywki (więcej na temat oblężeń przeczytacie w dziale 3.4).

Spore znaczenie będzie mieć wspomniany wcześniej autonomiczny system handlu, z jednej strony pozwalający na stosowanie nowych taktyk (np. odcięcia rywala od istotnych zasobów), z drugiej – do listy niedogodności związanych z oblężeniem dodający negatywny wpływ na handel w danym regionie. Deweloperzy zamierzają też zwiększyć rozmach bitew, pozwalając na starcia z udziałem co najmniej pięciuset, a być może nawet tysiąca żołnierzy. Do powyższych dojdą też pomniejsze zmiany, które przełożą się na przykład na większe znaczenie pozycji bojowej oraz pór roku na walkę i nowe komendy dla wierzchowca. Wszystko to ma zaoferować nowe możliwości zaawansowanym graczom bez czynienia rozgrywki zbyt skomplikowanej dla początkujących graczy.

System Reputacji ma odgrywać istotną rolę we wzmacnianiu drużyny gracza. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
System Reputacji ma odgrywać istotną rolę we wzmacnianiu drużyny gracza.

Nie są to jedyne nowości, jakie pojawią się w Mount & Blade II: Bannerlord. TaleWorlds tworzy grę na zupełnie nowym, autorskim silniku, dzięki czemu tytuł zaoferuje lepszą oprawę wizualną, aczkolwiek przy zachowaniu względnie niewysokich wymagań sprzętowych (patrz dział 4.1). Autorzy zaimplementują też system powtórek oraz rozbudowany edytor oparty na warstwach, który powinien ułatwić tworzenie fanowskich modyfikacji (patrz dział 3.4).

Warto wspomnieć jeszcze o większym zindywidualizowaniu towarzyszy, którzy oprócz własnej historii będą mieli przydzielony fach (oba te czynniki będą miały wpływ na rozgrywkę). Ponadto zarówno bohater, jak i jego podkomendni otrzymają liczne możliwości rozwoju. W tym pierwszym przypadku gracze będą mogli rozwijać kilkanaście umiejętności, z których każda da dostęp do licznych perków. Natomiast zdolności wojaków nie tylko zwiększą ich potencjał w walce – oddziały uzyskają też dostęp do alternatywnych awansów, pozwalając m.in. na zmianę szeregowych piechurów w łuczników lub kawalerzystów.

3.2 Wpływ

W trakcie gry będziemy mogli rekrutować kompanów dzięki nowej „walucie” – Wpływowi. Każdy z obecnych w grze lordów będzie posiadał ustaloną cenę w reputacji, uzależnioną od siły jego oddziałów. Co istotne, nie będzie to jednorazowa opłata – gracze będą musieli zapewnić stały dopływ Wpływu, by utrzymać przy sobie wojska innych możnowładców. Reputację zdobędziemy poprzez „służbę królestwu”: najeżdżanie i zdobywanie wiosek oraz pokonywanie wrogów, czy to bandytów, czy też wrogich wojsk. Sprawę utrudnią dodatkowe czynniki wpływające na cenę utrzymania poszczególnych lordów przy sobie, takie jak oddalenie od ich posiadłości, czas trwania kampanii oraz – rzecz jasna – ich stosunek do postaci gracza.

Wykorzystanie własnych wojsk to za mało – gracze będą musieli postarać się o wsparcie innych lordów. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
Wykorzystanie własnych wojsk to za mało – gracze będą musieli postarać się o wsparcie innych lordów.

Pomimo tych trudności, wysiłek włożony w zrekrutowanie możnowładców będzie opłacalny i przyniesie wymierne korzyści. Lordowie nie tylko zasilą naszą armię dodatkowymi oddziałami, lecz także podzielą się swoimi zapasami oraz wierzchowcami, automatycznie przydzielanymi do wspólnej puli armii. Ponadto będzie można wysyłać pomniejszych dowódców z określonymi zadaniami, co czasowo zmniejszy koszt utrzymania wojsk i pozwoli na bardziej efektywne prowadzenie działań wojennych. Wypada dodać, że dowódcą armii może być dowolny z lordów, tak więc gracze nie zawsze będą stali na szczycie hierarchii dowodzenia i będą musieli wypełniać rozkazy zlecone przy wyższych rangą dowódców. Na szczęście twórcy nie zamierzają zbytnio karać za samowolę na polu bitwy – jeśli działania graczy doprowadziły do zwycięstwa, dowódcy przymkną oko na zignorowanie ich rozkazów.

Jeśli jednak gracz zostanie głównym dowódcą, niezbędne okaże się zarządzanie oddziałami przy pomocy specjalnego interfejsu, podobnego do ekranu wiosek. Znajdziemy tu informacje na temat stosunku poszczególnych lordów do naszego bohatera, zapasów jedzenia oraz prędkości marszu (wraz ze wszystkimi wpływającymi na nią czynnikami). Tu także wydamy rozkazy oddziałom należącym do innych możnowładców. Wpływy przydadzą się też do złagodzenia lub odwołania oskarżeń o popełnione przez nas przestępstwa (patrz dział 3.4

3.3 Uzbrojenie

Studio TaleWorlds pokusiło się też o wprowadzenie zmian w uzbrojeniu w oparciu o system fizyki. Broń będzie się składać z kilku elementów, dobieranych w ramach ustalonego szablonu, na przykład miecz będzie się składać z ostrza, głowicy, jelca oraz chwytu. Każda część ma posiadać własne parametry oraz dodatkowe cechy, które przełożą się na statystyki całego przedmiotu. Dzięki temu gracze otrzymają sporą swobodę przy tworzeniu broni, co pozwoli im na tworzenie oręża o unikatowych właściwościach.

W grze będziemy mogli stworzyć własny idealny oręż, dostosowany do naszych preferencji. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
W grze będziemy mogli stworzyć własny idealny oręż, dostosowany do naszych preferencji.

Istotną konsekwencją zastosowania systemu fizyki będzie ograniczenie losowości w walce. Twórcy postanowili zrezygnować z typowego rozwiązania, w ramach którego gra losowała pewną wartość obrażeń z określonego przedziału. Zamiast tego broń będzie posiadała fizyczne parametry, określające wartości dla m.in. prędkości ataku oraz energii potrzebnej do wykonania ciosu. Te będą ustalane za pomocą symulacji z użyciem uproszczonego modelu szermierza (składającego się z trzech mięśni), co pozwoli na ograniczenie losowości obrażeń.

Kolejną ważną kwestią jest efektywność broni przeciwko różnym rodzajom pancerza. W Mount & Blade II: Bannerlord znajdzie się sześć kategorii broni, zadających jeden z trzech rodzajów obrażeń. Ataki kłute zadane sztyletem, mieczem bądź piką łatwiej znajdą luki w cięższym pancerzu, aczkolwiek sztylety nie będą mogły blokować wrogich ciosów, a broń drzewcową trzeba będzie rzucić na ziemię, jeśli postanowimy użyć innego oręża. Cięcia mieczem czy toporem najlepiej sprawdzą się w starciu z lekko zbrojnymi, tyle że przy wykorzystaniu topora trzeba będzie baczyć na odległość postaci od przeciwnika. Obrażenia miażdżone – na przykład z wykorzystaniem buzdyganu – będą nieco słabsze, ale sprawdzą się równie dobrze przeciwko każdemu pancerzowi. Ostatnią kategorię stanowią narzędzia rolnicze, niezbyt efektywne, lecz czasem będące jedynym dostępnym uzbrojeniem.

W Mount & Blade II: Bannerlord nie zabraknie też broni dystansowej, mającej stanowić potężne narzędzie w bitwie. Niemniej twórcy nie chcą, by walka na odległość była zbyt skuteczna, stąd też pewne ustępstwa wobec prawdy historycznej. Tak jak w przypadku walki wręcz, gracze będą mogli korzystać z wielu rodzajów uzbrojenia strzeleckiego, poczynając od kamieni i noży, przez topory do rzucania i oszczepy, a na łukach i kuszach kończąc.

3.4 Zbrodnia i kara

Więzienie to nie najgorsze, co może spotkać przestępców w Calradii. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
Więzienie to nie najgorsze, co może spotkać przestępców w Calradii.

Jednym z elementów rozbudowanych w drugim Mount & Blade będzie system oceniania zbrodni popełnianych przez bohatera. Każde przestępstwo ma mieć przypisaną wartość liczbową w zależności od tego, jak poważne będzie to wykroczenie. Te przełożą się na postrzeganie naszego awatara przez prawo, reprezentowanych przez jeden z trzech poziomów: łagodny, umiarkowany oraz poważny. Drobni przestępcy nie będą mieli większych problemów, ale już regularne występki mają wiązać się z istotnymi utrudnieniami, na przykład brakiem dostępu do osad. Ci, którzy pójdą jeszcze dalej w swym przestępczym procederze, będą musieli liczyć się z karami cielesnymi, a nawet wyrokiem śmierci, jeśli zostaną złapani.

Aby zbytnio nie ograniczyć swobody graczy, twórcy dostarczą niepokornym duchom opcji na złagodzenie niedogodności związanych z życiem poza prawem. Łapówki i przebrania pozwolą na swobodne wejście do wrogich nam miast, a rozległe koneksje pozwolą na odwołanie oskarżeń lub wręcz zignorowanie ich, jeśli jesteśmy przywódcą frakcji. Niemniej lepiej będzie nie nadużywać swoich wpływów, w przeciwnym razie zrazimy sobie lordów stawiających honor ponad wszystko. Na szczęście każde królestwo śledzi zbrodnie gracza osobno, tak więc zbrodnie popełnione w jednym z nich nie przełożą się na postrzeganie bohatera przez innych władców.

3.5 Zamki i oblężenia

Ekipa TaleWorlds skorzystała z projektów rzeczywistych zamków. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
Ekipa TaleWorlds skorzystała z projektów rzeczywistych zamków.

Jedną z nowości mających zadebiutować w dwójce jest rozwój siedziby gracza. Twórcy stworzyli projekty zamków w oparciu o prawdziwe warownie z całej Europy, aczkolwiek starali się nie wzorować ślepo na oryginalnych konstrukcjach. Każda twierdza będzie miała trzy stopnie rozwoju, wpływające na jej potencjał obronny. Na pierwszym poziomie często wystarczy frontalny atak na główną bramę, by agresorzy odnieśli zwycięstwo, ale bardziej rozwinięte zamki będą wymagać skoordynowanych ataków. Każde ulepszenie pozwoli choćby na obsadzenie twierdzy liczniejszą załogą, umocni mury i zapewni lepszą ochronę za bramą. Deweloperzy nie zapomnieli też o wpływie terenu. Twierdza położona przy jeziorze zyska naturalną barierę, co jednak ograniczy korzyści z rozbudowy zamku.

Przy projektowaniu warowni twórcy brali pod uwagę takie elementy, jak zapewnienie dogodnych pozycji dowódcom, zarówno atakującym, jak i broniącym warownie. Jednocześnie dążą do tego, by zachęcić graczy do eksperymentowania przy wyborze jednego z dwóch sposobów dowodzenia. Prowadzenie wojsk z tyłu ułatwi efektywne zarządzanie całą armią, podczas gdy walka na linii frontu pozwoli na wykorzystanie potencjału bojowego postaci graczy. W trakcie bitwy znajdziemy ścieżki pozwalające na sprawne przemieszczanie się pomiędzy kluczowymi miejscami, dzięki czemu prowadzony bohater zawsze będzie mógł znaleźć się tam, gdzie jest akurat potrzebny.

3.6 Tryby gry

Jak na razie studio TaleWorlds nie ujawniło zbyt wiele informacji na temat wariantów gry. Podstawową będzie długa kampania fabularna, w której postaramy się zjednoczyć podzieloną krainę. Miłośnicy krótszych sesji otrzymają do dyspozycji możliwość tworzenia własnych bitew. Ten tryb pozwoli na stoczenie pojedynczej potyczki bez potrzeby mozolnego przechodzenia scenariusza, a gra odda do naszej dyspozycji wiele ustawień. Będziemy mogli skonfigurować niemal dowolny element: rozmiar walczących armii, ich dowódców, mapę, rodzaj bitwy (np. oblężenie) i wiele innych. Pojawi się też możliwość wybrania, czy chcemy być głównym dowódcą, czy też jedynie kapitanem jednego z oddziałów.

Bannerlord zaoferuje atrakcje zarówno dla fanów samotnej zabawy, jak i miłośników starć z innymi graczami. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
Bannerlord zaoferuje atrakcje zarówno dla fanów samotnej zabawy, jak i miłośników starć z innymi graczami.

Oprócz rozgrywki single player pojawi się możliwość zabawy w sieci, w tym w trybie Kapitana znanym z samodzielnego dodatku Warband. Gracze zostaną podzieleni na dwa zespoły, liczące nie więcej niż 5 osób każdy, a wszyscy uczestnicy otrzymają do dyspozycji własnego wodza oraz grupę wojaków, których ekwipunek będzie można dostosować przed walką. Zwycięży ta drużyna, która wyeliminuje wszystkie wrogie jednostki bądź przejmie wystarczająco dużo chorągwi rozmieszczonych na mapie, by obniżyć liczbę punktów przeciwnego zespołu do zera.

Drugim wariantem gry wieloosobowej będzie Potyczka, w której do boju stają dwa sześcioosobowe zespoły. Podobnie jak w trybie Kapitana, gracze walczą o kontrolę nad trzema punktów, jednak przejęcie ich nie jest ostatecznym celem zabawy. Zamiast tego w każdym z nich będzie znajdować się flaga, a zespół posiadający mniej sztandarów będzie stopniowo tracił morale. Jeśli spadnie ono do zera, drużyna przegrywa potyczkę. By było ciekawiej, w ciągu bitwy dwie flagi będą stopniowo usuwane, co zapobiegnie zbyt pasywnej rozgrywce. Ponadto każdy z graczy otrzyma ograniczoną liczbę punktów odrodzeń, pozwalających na powrót na pole walki. Potężniejsze klasy będą droższe niż jednostki niższego poziomu, co postawi graczy przed dylematem: wybrać świetnie wyposażonego rycerza i ryzykować, że po zgonie odpadniemy z gry, czy też zdecydować się na lżejszego wojownika i otrzymać jedną lub nawet dwie dodatkowe szanse?

3.7 Modyfikacje

Bannerlord pozwoli fanom na modyfikację każdego elementu gry. - Wszystko o Mount & Blade II: Bannerlord (zapowiedż beta-testów) – Akt. #8 - wiadomość - 2019-04-09
Bannerlord pozwoli fanom na modyfikację każdego elementu gry.

We wrześniu TaleWorlds opublikowało listę zagadnień dotyczących modyfikacji Mount & Blade II: Bannerlord, składającą się z 39 pytań z odpowiedziami twórców. Wyjaśniono, że moderzy nie będą mogli modyfikować czystej gry, jak miało to miejsce w samodzielnym dodatku Warband. Zamiast tego pojawi się opcja edycji plików XML oraz dodawania nowych zasobów (tekstur, procedur etc.) oraz skryptów jako wtyczek. Dzięki temu tytuł będzie pozwalał na korzystanie z kilku modów naraz oraz na zmianę praktycznie dowolnego elementu gry. Dodatkowym plusem będzie lepsza kompatybilność modyfikacji ze starszymi wersjami Bannerlord po wyjściu przyszłych aktualizacji.

5. Kwestie techniczne

5.1 Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel i3-2100/AMD FX-6300
  • Pamięć: 4 GB RAM
  • Karta grafiki: Intel HD 4600/Nvidia GT730/AMD R7 240
  • Dysk twardy: 40 GB wolnego miejsca

6. Multimedia

GOL Newsroom

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.

Informacja pojawiła sie pierwotnie 7 kwietnia 2017, 19:00.