Młodzi ludzie nie oglądają telewizji

Brytyjski raport świadczy o rosnącej przepaści między pokoleniami widzów i malejącym zainteresowaniu telewizją wśród młodych osób.

futurebeat.pl

Jakub Błażewicz

Młodzi ludzie nie oglądają telewizji.
Młodzi ludzie nie oglądają telewizji.

Źródło fot. powyżej: raport biura Ofcom (https://ofcom.org.uk, data dostępu: 18 sierpnia 2022 roku).

Młodzi ludzie coraz rzadziej oglądają telewizję. Taki wniosek, raczej niezaskakujący, nasuwa się po lekturze raportu Ofcomu (Office of Communications), brytyjskiego regulatora rynku mediów i telekomunikacji.

W najnowszym raporcie biura podano, że osoby w wieku od 15 do 24 lat spędzają średnio tylko 53 minuty dziennie na oglądaniu telewizji, czyli o 2/3 mniej niż dekadę temu. To prawie siedem razy gorszy wynik niż w przypadku widzów powyżej 65. roku życia, którzy potrafią poświęcić na oglądaniu telewizji 5 godzin i 50 minut dziennie.

Młodzi ludzie nie oglądają telewizji - ilustracja #1

Źródło: Ofcom.

Netflix, Disney+, Amazon Prime rządzą w UK

Chyba nikogo nie zaskoczy, że głównym powodem takiego spadku jest rosnąca popularność usług streamingowych. Ofcom podaje, że w co piątym brytyjskim domu (dokładnie: w 5,2 miliona mieszkań) wykupione są trzy subskrypcje jednocześnie – Netflix, Disney+ oraz Amazon Prime.

Karty podarunkowe do Netflixa kupisz tutaj

To około 300 funtów rocznie wydanych na streaming. Przynajmniej w teorii, bo autorzy raportu nie wyróżniają osób korzystających z bezpłatnych okresów próbnych oraz współdzielących konto z bliskim lub znajomymi.

Co ciekawe, Ofcom odnotował też spadek ogólnej liczby domostw korzystających z jakiejkolwiek opcji streamingu (o 350 tysięcy). Ma to być efektem rosnących cen utrzymania w Wielkiej Brytanii, co nie pozostaje bez związku z globalną sytuacją gospodarczą. Niemniej aż 73% badanych w ramach ankiety Ofcomu wyraziło chęć wznowienia subskrypcji, gdy tylko ich sytuacja materialna ulegnie poprawie.

Amazon Prime Video kupisz tutaj

Krótkie filmy dla młodych

Nie tylko streaming odciąga młodych ludzi od telewizji, choć ta nadal ma wielu widzów w trakcie ważnych wydarzeń (na przykład piłkarskich mistrzostw). Przepaść między pokoleniami uwidacznia się także w popularności krótkich filmików (tj. trwających mniej niż 10 minut) wśród osób poniżej 25. roku życia.

Widzowie w wieku 18-24 lat poświęcają 65% swojego czasu seansów na tego typu materiały, a w przypadku młodzieży w wieku 15-17 lat jest to aż 69%. Natomiast 65-latkowie spędzają na oglądaniu krótkich filmików tylko 12% swojego „czasu ekranowego”.

YouTube pozostaje niekwestionowanym królem, jeśli chodzi o widownię zainteresowaną filmami „krótkiego formatu”, aczkolwiek wśród młodszych widzów (15-17 lat) nie załapał się nawet do pierwszej trójki najpopularniejszych aplikacji. Tu rządzi Instagram, któremu po piętach depczą TikTok i Snapchat.

Jeśli chodzi o kategorie materiałów, najwięcej widzów przyciągnęły filmy poradnikowe, na przykład serie typu „zrób to sam”.

Młodzi ludzie nie oglądają telewizji - ilustracja #2

Źródło: Ofcom.

ZASTRZEŻENIE

Firma GRY-OnLine S.A. otrzymuje prowizję od wybranych sklepów, których oferty prezentowane są powyżej. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, żeby wybrać tylko ciekawe promocje – przede wszystkim chcemy publikować najlepsze oferty na sprzęt, gadżety i gry.

Podobało się?

70

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
13
20
27

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-08-19
23:39

papież Flo IV Senator

papież Flo IV

Hero Of Olympus Chłopie, to ty naziemnej telewizji nie znasz? Furory nie robi, ale płacić w tych czasach za telewizję to głupota. A taki darmowy podstawowy pakiet idealnie dopełnia VOD, które się posiada... Choć nie zawsze, bo pół sportu, które nawet tam pokazywano przechodzi na Viaplay, 5 dych na miesiąc będzie to kosztowało, nie wiem gdzie ty te oszczędności widzisz, ale raczej nie w tym przypadku.

Komentarz: papież Flo IV
2022-08-19
07:40

Seba01 Pretorianin

Seba01

Tam to już paranoja się robi. Ciągle tylko wkurzające reklamy, powtarzalne filmy z lat 70.-80. i jeszcze starszych, raz na ruski rok jakiś ciekawy się trafi tytuł i to wszystko. Nie oglądam z mamą telewizji już jakieś ponad pół roku. Szkoda prądu i pieniędzy na to. To nie te czasy już, kiedyś to była podstawa, bo wcześniej nie było platform streamingowych (albo były, ale i tak mało, kto i nich korzystał), ale jak chcesz sobie obejrzeć jakiś premierowy film bądź taki, którego jeszcze w telewizji nie oglądałeś, no to taki Netflix, HBO Max czy Amazon Prime Video daje ci taką możliwość. Ty decydujesz, co chcesz obejrzeć, a nie tylko powtarzalne barachło do znudzenia i potem się dziwisz, że nic ciekawego w telewizji nie leci. Sam wracam do starszych animacji np. w CDA. Ale i tak wszystko na kompie i telefonie się ogląda, także no.

Komentarz: Seba01
2022-08-19
00:08

Herr Pietrus Legend

Herr Pietrus

Och och, ta wstrętna paskudna polityka w TV, która mnie nie dotyczy, absolutnie nie ma wpływu na moje życie, brzydzem siem niom, nie oglondam, nie chodzem na wybory...

No więc młodzi oglądają tasiemcowate seriale z Netflixa, które poziomem przypominają już produkcje dla TV. Rewolucja, rewolucja, i po rewolucji...

Do tego HBO nie będzie wrzucać szybko premier na VOD, Netflix wprowadzi reklamy niczym w TV dla boomerów...

A tak całkiem poważnie - owszem, głównie dla newsów opłaca się obecnie mieć TV. Sport powoli ucieka na VOD... (będzie "taniej")

Natomiast czy VOD jest lepsze? I tak, i nie, content jest, ale coraz gorszy, rozdrobnienie coraz większe... lipa, jak to w życiu.

Komentarz: Herr Pietrus
2022-08-18
23:55

Mqaansla Generał

Mqaansla

Bo to jest jakis zart wogole, robilem sobie akurat cos czasochlonnego na kolacje i pomyslalem: a "cotam" obejze sobie film, oczywiscie setki kanalow i nic interesujacego, wiec decyduje sie na nie interesujacy trailer, niby klasy A ale tak naprawde klasy B, bo czesc obsady slynnie nie umie grac jest po prostu ladna i slawna, i tylko 15 letni, ale no coz TV...
Do pokoju wszedlem moze z 5 razy wciagu tego mojego gotowania (~1,3 h) - 1. 1! RAZ! jeden natrafilem na film... Statystyka sie klania. I oczywiscie ze mozna przelaczac ale coraz wiecej programow dolancza do synchronizowania reklam.

I ja wiem ze to nie sa technicznie reklamy, tylko krotkie bloczki reklamowe przerywane programami ktore tylko jak reklama wygladaja ale technicznie i sie nie wliczaja do czasu reklamowego i sprawiaja ze bloki reklamowe nie przekraczaja maksymalnej dlugosci - ale samo napisanie takiej durnej wymowki skutkowalo by zwroceniem kolacji gdyby tak fajnie nie wyszla. Przerywanie filmu, o ile nie jest spowodowane informacja o lecacej w strone mojego miasta bombie atomowej i lokalizacja schronow - KWALIFIKUJE SIE JAKO REKLAMA, nawet gdyby na skutek usterki technicznej pokazywali feed z ktorejs z kamer monitoringu na ktorym ochroniarz stoi 98% albo stoi dlubiac sobie w nosie 2%...

Komentarz: Mqaansla
2022-08-18
23:28

leonekwolfik Konsul

Nikt tego nie ogląda a podatek na to trzeba płacić.

Komentarz: leonekwolfik

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl