Autopilot Mercedesa już przegonił Teslę
Drive Pilot Mercedesa uzyskał certyfikację poziomu 3. w automatyce jazdy w Nevadzie (USA). To spory sukces i zarazem dowód, że technologia Autopilota Tesli wcale nie musi być najlepsza.

Mercedes-Benz opracował własne wspomaganie prowadzenia pojazdów, które ma szansę stać się najlepszym tego typu masowo stosowanym systemem na świecie. Jego Drive Pilot w wersji, która będzie na wyposażeniu modeli klasy S i EQS w 2024 roku, zyskał 3. poziom certyfikacji autonomii SAE w USA (Nevada). To oznacza, że wyprzedza w tej kategorii Teslę, która mimo obietnic Elona Muska oficjalnie jest na poziomie 2. (najwyższy poziom 5. oznacza całkowicie autonomiczny pojazd bez możliwości prowadzenia manualnego).
Drive Pilot Mercedesa lepszy od Autopilota Tesli
Drive Pilot Mercedesa potrafi interpretować warunki drogowe, dostosowywać prędkość i odczytywać znaki drogowe. Dobrze radzi sobie także w warunkach wzmożonego ruchu, np. miejskiego. Wykorzystuje on zespół kamer, mikrofony, czujniki wilgotności we wnękach kół i LiDAR (Light Detection and Ranging). Trzeci poziom certyfikacji SAE system otrzymał w Nevadzie, ale Mercedes liczy na rozszerzenie pozwoleń na stan Kalifornia jeszcze w tym roku – firma złożyła już wymagane dokumenty.
Poziomy automatyki prowadzenia (SAE J3016)
SAE International, dawniej Society of Automotive Engineers, to organizacja z siedzibą w USA, działająca na terenie całego świata. Zajmuje się tworzeniem standardów dla inżynierów w przemyśle lotniczym, samochodowym i pojazdów użytkowych. W tym przypadku omawiamy autonomię prowadzenia pojazdów i w tej dziedzinie SAE stworzyło odpowiedni system certyfikacji:
- SAE Poziom 0: Brak automatyzacji.
- SAE Poziom 1: wspomaganie kierowcy, śledzenie linii drogowych lub hamowanie przed pojazdami.
- SAE Poziom 2: częściowa automatyzacja, utrzymywanie toru jazdy i adaptacja do warunków drogowych. Wymagane utrzymywanie rąk na kierownicy i w razie konieczności sterowanie prędkością.
- SAE Poziom 3: automatyzacja warunkowa. Kierowca nie musi trzymać kierownicy, ale powinien zachować uwagę, by w razie potrzeby przejąć kontrolę nad pojazdem.
- SAE Poziom 4: wysoka automatyzacja – pojazd potrafi poruszać się samodzielnie w większości warunków drogowych bez udziału kierowcy. Manualna możliwość kierowania nie jest wymagana.
- SAE Poziom 5: pełna automatyzacja – pojazd porusza się zawsze samodzielnie w każdych warunkach drogowych.
Może Cię zainteresować:
- Tesla z groźną awarią, kierownica odpadła w trakcie jazdy
- Nowy silnik NASA skróci czas podróży na Marsa
Więcej:Xiaomi SU7 odjechał sam. Właściciel przysięga, że to nie on kazał mu parkować
Komentarze czytelników
Persecutor Legend

No najlepsi ci od BMW, tam kierunkowskazy do auta są chyba w droższym pakiecie się dostaje. :P
Primal66 Junior
Honda legend 2021 ma poziom lvl 3. A lvl 4 niedługo idzie też do produkcji
Ale oczywiście.... Mercedes....
Europejczycy i ich drogie przewartościowane auta mało warte w porównaniu do usdm czy jdm
Cziczaki Legend

Który właściciel mercedesa w polsce jeździ przepisowo?
elSodaro Centurion

Raczej nie Dallas, a Phoenix i San Francisco. W pierwszym autonomiczne taksówki uruchomiło Waymo, a w drugim Cruise. To chyba jedyne podmioty, które mają obecnie pojazdy z certyfikatem autonomii 4 poziomu SAE (czyli możliwość jazdy bez kierowcy w określonych warunkach).
Mortimer83 Pretorianin
U mnie w mieście spadł akurat śnieg, przysypało wszyskie linie na drodze, ciężko odróżnić gdzie kończy się droga a zaczyna krawężnik, bo tak zasypało, znaki drogowe też są oblepione.
Człowiek jest w stanie wydedukować jak jeździć, co zrobi autopilot?