Mass Effect stał się inspiracją dla książki do filozofii. Rasy występujące w uniwersum BioWare okazały się świetnymi przykładami

Kto powiedział, że gry nie uczą? W portugalskich zbiorach znajdziemy filozoficzną książkę czerpiącą garściami z kultowej serii BioWare.

cooldown.pl

Aleksandra Sokół

Mass Effect stał się inspiracją dla książki do filozofii. Rasy występujące w uniwersum BioWare okazały się świetnymi przykładami, źródło grafiki: BioWare.
Mass Effect stał się inspiracją dla książki do filozofii. Rasy występujące w uniwersum BioWare okazały się świetnymi przykładami Źródło: BioWare.

Seria Mass Effect na dobre zapisała się w kanonie gier komputerowych, jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych i uwielbianych RPG-ów XXI wieku. Osadzona w odległych galaktykach trylogia o komandorze Shepardzie do tej pory przyciąga pełne szeregi graczy, gotowych chronić świat przed inwazją Żniwiarzy – zwłaszcza dzięki edycji legendarnej sprzed kilku lat, która odświeżyła nieco serię.

Podczas gdy do premiery „piątki” jeszcze długa droga, stworzone przez BioWare uniwersum często służy za cenne źródło w pracach naukowych. Jedną z nich znajdziemy nawet na portugalskim rynku.

Filozofia według Sheparda

Jeden z użytkowników Reddita podzielił się nietypowym znaleziskiem, jakim jest książka o filozofii nawiązująca w jednym z rozdziałów właśnie do Sheparda, a dokładniej – jego podejścia do innych ras oraz ich zwyczajów. Podręcznik przeznaczono dla nastoletnich uczniów, natomiast sam fragment czerpiący z Mass Effecta dotyczy czterech teorii moralności.

Źródło: fool_spotted_bot / Reddit - Mass Effect stał się inspiracją dla książki do filozofii. Rasy występujące w uniwersum BioWare okazały się świetnymi przykładami - wiadomość - 2025-06-14
Źródło: fool_spotted_bot / Reddit

Pierwszym ze wspomnianych nurtów jest nonkognitywizm, który zakłada wyrażanie swojej opinii w formie drobnych emocjonalnych sugestii. Przykładem takiej postawy jest zachęcenie Quarian do zaprzestania tradycji pielgrzymek bądź Krogan do mniej agresywnej postawy – są to jednak rzeczy na tyle zakorzenione w danej kulturze, że prośby Sheparda ich nie zmienią.

Swoistym przeciwieństwem tego jest relatywizm kulturowy, zgodnie z którym żadna kultura nie jest „dobra” czy „zła”. Każda natomiast posiada własny szereg zasad, które należy zaakceptować. W tym scenariuszu Shepard nie powinien wnikać we wspomniane wcześniej quariańskie pielgrzymki, ponieważ nie są one ludzkim zwyczajem.

Rozdział porusza także temat subiektywizmu i obiektywizmu, dwóch przeciwnych sobie pojęć. Subiektywizm opiera się na poszanowaniu poglądów danej osoby, nawet jeśli nie zgadzają się one z naszymi. Dobrym przykładem jest zaakceptowanie krogańskich skłonności do agresji czy salariańskiego stawiania nauki ponad wszystko inne – w imię wolności słowa.

Obiektywizm z kolei sugeruje spisanie wspólnej Deklaracji Praw dla wszystkich stworzeń w odległej galaktyce, ograniczając niewygodne zdaniem ludzkości (tj. Sheparda) praktyki. Takowymi byłyby między innymi quariańskie pielgrzymki – z racji że zakładają „wygnanie” młodych obywateli z domu – oraz batariański kult niewolnictwa.

Geekowe nawiązania w świecie nauki

Mimo że książkę przeznaczono raczej dla uczniów szkół, komentujący fani poczuli zainteresowanie takim przedstawieniem moralności – niektórzy poprosili nawet o tytuł czy kod podręcznika, by móc samodzielnie zapoznać się z jego treścią. Jeszcze inni przytoczyli kolejne przykłady growych nawiązań w świecie nauki, które (jak widać) zawsze są mile widziane. Nie zabrakło także hejtu w stronę Batarian.

Takie geekowe nawiązania w akademickich książkach zawsze wywołują uśmiech na mojej twarzy. Czytałam ostatnio książkę o polityce siły i pojawił się w niej tekst „wojna nigdy się nie zmienia”, z przypisem cytującym Fallouta.

- ReginaDea

Wiesz, że książkę napisał prawdziwy fan, kiedy jedyna wspominka o Batarianach dotyczy ich nienawiści do wolności.

- Ikkon

Co sądzicie na temat filozoficznego podejścia do historii Sheparda? A przede wszystkim, który nurt najbardziej opisuje waszą postać?

  • Różności
Podobało się?

2

Aleksandra Sokół

Autor: Aleksandra Sokół

Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.

Gracze nie mają wątpliwości: nowa polska gra to wyjątkowe, pełne emocji doświadczenie science fiction. Szczególnie 11 bit zaskoczyło ich niską ceną The Alters

Następny
Gracze nie mają wątpliwości: nowa polska gra to wyjątkowe, pełne emocji doświadczenie science fiction. Szczególnie 11 bit zaskoczyło ich niską ceną The Alters

Wiedźmin 4 powstaje przy tej samej „zadziornej energii” co Wiedźmin 3. Deweloperzy z CD Projekt Red słyszą słowa: „Niech będzie brudno. Zróbmy jak kiedyś”

Poprzedni
Wiedźmin 4 powstaje przy tej samej „zadziornej energii” co Wiedźmin 3. Deweloperzy z CD Projekt Red słyszą słowa: „Niech będzie brudno. Zróbmy jak kiedyś”

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl