Koniec Mantle? AMD zaprzestaje dalszej optymalizacji swojego API
Jak donosi serwis AnandTech, firma AMD oficjalnie zaprzestała dalszej optymalizacji swojego niskopoziomowego API Mantle.
Michał Jodłowski

Jak można wyczytać w serwisie AnandTech, firma AMD oficjalnie zrezygnowała z dalszego rozwijania swojego niskopoziomowego API, Mantle, które do użytku weszło w 2013 roku. Ta wiadomość z pewnością nie zaskakuje nikogo, kto pamięta marcowy komunikat „czerwonych”, w którym zachęcali oni deweloperów do porzucenia Mantle na rzecz konkurencyjnych rozwiązań, a mianowicie nadchodzących DirectX 12 i Vulkan. Choć zaniechanie optymalizacji Mantle nie oznacza całkowitego końca wsparcia dla owej technologii, to użytkownicy części kart grafiki produkcji AMD nie skorzystają z jej dobrodziejstw w obsługujących ją grach (których jest zaledwie tuzin). Mantle najwyraźniej było swojego rodzaju eksperymentem i do tego nieszczególnie udanym, gdyż rzeczone biblioteki nie doczekały się optymalizacji dla procesorów graficznych z serii GCN 1.2, do których zaliczamy Tonga (Radeon R9 285 i 380), Iceland, Carrizo oraz najnowsze Fiji (Radeon R9 Fury i Fury X). Nie jest to ruch szczególnie uczciwy wobec graczy posiadających układy z owymi GPU, gdyż ci odczują mniejszy lub większy spadek wydajności w grach wykorzystujących Mantle.
DirectX 12, czyli jedna z dwóch polecanych alternatyw, zadebiutuje wraz z premierą Windowsa 10, a więc już 29 lipca. Oczywiście na wspierające ją gry przyjdzie nam poczekać zdecydowanie dłużej. Vulkan wciąż nie posiada daty wydania.
Komentarze czytelników
Sharpany Centurion
@legolas93 też właściwie wywnioskowałem z tej wiadomości, że plotka o przejęciu AMD przez M$ może okazać się prawdą. Osoby pracujące nad Mantle będą teraz robić nowe wersje DirectX.
Meno1986 Senator

@Dreamy Sony już raz stworzyło swój procesor...mogą co najwyżej kupić podzespoły Intela i Nvidii, a nie AMD. Z drugiej strony wszystko zależy od ceny. Jeżeli koszty będą wyższe niż w przypadku produktów AMD, to nie licz na to, że ujrzysz je w następnej PSce. I kto ci powiedział, że AMD nie potrafi robić małych i energooszczędnych grafik? Różnice w "spalaniu" są, ale wszystko rozbija się o proces technologiczny. AMD póki co utknęło w 28-nanometrowym procesie wytwarzania, nvidia i Intel wykorzystują już 14 nm (nvidia nie do końca, bo dopiero startują, a Intel szykuje się do 10, ale brak mu kasy). Zaczekaj do 2016 aż AMD przejdzie na 16 i 14, wtedy zobaczysz, że te małe i energooszczędne GPU, CPU, czy też APU są w zasięgu AMD. Bo jeżeli chodzi o wydajność, to GPU ze stajni AMD raczej nic nie dolega, czego nie można niestety powiedzieć o ich CPU. Wszystko przed nimi zobaczymy co przyniesie przyszłość, może jakaś nowa architektura spowoduje, że znowu będziemy kupować procesory i karty graficzne sygnowane logiem AMD.
A.l.e.X Legend

mantle i trueaudio, a co pisałem o MS ? AMD ma szansę na potężny rozwój dopiero kiedy kupie je Samsung, LG lub Microsoft inaczej każde zagrożenie dla DX MS zniszczy w zarodku. Obecnie AMD to już firma widmo, ale czas pokaże czy zniknie z rynku, czy kupi ją ktoś z olbrzymim kapitałem.
pieterkov Senator

Mantle użyłem raz: w bfie 4. Stuterring był okropny chociaż liczba klatek wzrosła to nie dało się grać bo co sekundę-dwie była przycinka, więc trafienie kogokolwiek było niemożliwe. Dobrze, że zakopują tego potworka.
zanonimizowany943726 Generał
nvidia i Intel wykorzystują już 14 nm
nvidia jedzie na tym samym procesie technologicznym co amd, architektura maxwell i kepler wyszla im rewelacyjnie pod wzgledem poboru pradu do mozliwosci