„Kombinezon”, który pozwala poczuć trafienia z gier i symulacji. Wojsko już go używa

Firma IFTech Inc. opracowała specjalny kombinezon dla żołnierzy, umożliwiający symulację wrażeń sensorycznych z pola walki. ARAIG Battle Suit znacznie ułatwi szkolenie, umożliwiając rozgrywanie różnych scenariuszy, a może kiedyś skorzystają z tego również gracze?

futurebeat.pl

Marek Pluta

„Kombinezon”, który pozwala poczuć trafienia z gier i symulacji. Wojsko już go używa, źródło grafiki: Bisimulations/Twitter.
„Kombinezon”, który pozwala poczuć trafienia z gier i symulacji. Wojsko już go używa Źródło: Bisimulations/Twitter.

Treningi wojskowe są bardzo kosztowne, więc coraz częściej zastępowane są rzeczywistością wirtualną. Taka technologia umożliwia rozgrywanie różnych scenariuszy bojowych za ułamek ceny w symulowanym środowisku, jednak dotychczas nie zapewniała odpowiedniego realizmu doznań.

Kanadyjska firma Inventing Future Technology Inc. opracowała jednak technologię, która pozwala to zmienić. Jej inżynierowie stworzyli specjalny kombinezon ARAIG Battle Suit, który w połączeniu z symulatorem Bohemia Interactive Simulations (skojarzenia z Armą 3 są jak najbardziej na miejscu) VBS4, pozwala szkolić żołnierzy w wirtualnej rzeczywistości, zapewniając zupełnie nowy poziom realizmu oraz efektywności treningu. Kombinezon naszpikowano bowiem sensorami oraz technologią sprzężenia zwrotnego, dzięki którym żołnierz może poczuć się, jakby znajdował się na prawdziwym polu walki.

System jest prosty w obsłudze i umożliwia tworzenie niezliczonych wariantów misji szkoleniowych, zaś ARAIG Battle Suit dostarcza użytkownikowi rzeczywistych informacji zwrotnych dotyczących jego działań. To sprawia, że trening jest wyjątkowo realistyczny i nie różni się wiele od działań w terenie. Żołnierz może dzięki temu ćwiczyć reagowanie na różne sytuacje, wymagające szybkiego podejmowania decyzji. System można przy tym bardzo łatwo dostosować do istniejących już platform, więc mogą z niego korzystać armie różnych krajów.

Nie można też wykluczyć, że takie rozwiązania znajdą w końcu także zastosowania cywilne i skorzystają z nich np., gracze, dostając w swe ręce technologie, dzięki którym zabawa w cyfrowym świecie zapewni im jeszcze więcej frajdy. Wyobraźcie sobie, że koło Was wybucha granat, a fala uderzeniowa dosłownie przenika Wasze ciało. Brzmi ciekawie? Moim zdaniem bardzo.

Wirtualna rzeczywistość zastąpi poligon

W przyszłości wojsko będzie znacznie chętniej korzystało z tego typu technologii, gdyż zapewniają wiele korzyści. Umożliwiają bowiem przećwiczenie bardzo dużej liczby scenariuszy, bez konieczności przerzucania wojsk i sprzętu na poligony lub do specjalnych ośrodków szkoleniowych. Natomiast brak konieczności stosowania prawdziwej i niezwykle drogiej amunicji sprawia, że koszty są nieporównywalnie niższe.

„Kombinezon”, który pozwala poczuć trafienia z gier i symulacji. Wojsko już go używa - ilustracja #1
Kombinezony sensoryczne zamiast mundurów. Źródło: Bisimulations.com

Można więc śmiało założyć, że tego typu systemy będą stale rozwijane, by zwiększać ich możliwości oraz zapewniać jeszcze większy poziom realizmu.

Podobało się?

9

Marek Pluta

Autor: Marek Pluta

Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
11

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2023-04-02
07:59

mieta33 Pretorianin

W krocze też?

Komentarz: mieta33
2023-03-31
23:42

Czifu z Bunkra Pretorianin

DLA KOGO TO "w cywilu" ?
Gry kompetytywne odpadają, bo to tylko rozprasza.
Casuale nie wydadzą tysięcy na takie coś.

Kolejny sprzęt bez sensu, bo i tak 99% deweloperów nie będą męczyć się by takie coś w ogóle u nich działało.

Komentarz: Czifu z Bunkra
2023-03-31
15:07

anonpeak-YouTube Pretorianin

anonpeak-YouTube

Kolejnny innowacyjny masażer. Ile już było takich kamizelek? Przynajmniej kilka.

Komentarz: anonpeak-YouTube
2023-03-31
14:13

boy3 Legend

👍

Mi tam do grania wystarczy klasyczne granie w gry, bez żadnych udziwnień

Komentarz: boy3
2023-03-31
13:39

Mich200 Pretorianin

Mich200
👎

Już kiedyś pamiętam była mowa o generatorach zapachów, które miały przenosić zapachy z filmów czy gier prosto do nozdrzy osoby przed ekranem i też coś słuch o tym zaginął. Co prawda w przypadku tej symulacji trafień, do VR pewnie by się to sprawdzało nieźle, ale granie w czymś takim normalnie przed monitorem/telewizorem, to by tylko irytowało.

Komentarz: Mich200

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl