Kingdom Come: Deliverance zrodziło się z frustracji. Daniel Vavra ujawnił, co pchnęło go do stworzenia jednej z najlepszych gier RPG ostatnich lat

Twórcy Kingdom Come: Deliverance nie podobał się brak historycznych gier na rynku, więc sam postanowił takową stworzyć. Zdecydowano się na początek XV wieku, gdyż w tamtym okresie wyposażenie było odpowiednio różnorodne.

Marcin Bukowski

Kingdom Come: Deliverance zrodziło się z frustracji. Daniel Vavra ujawnił, co pchnęło go do stworzenia jednej z najlepszych gier RPG ostatnich lat, źródło grafiki: Warhorse Studios.
Kingdom Come: Deliverance zrodziło się z frustracji. Daniel Vavra ujawnił, co pchnęło go do stworzenia jednej z najlepszych gier RPG ostatnich lat Źródło: Warhorse Studios.

Wierne odwzorowanie historycznych realiów nie jest zbyt często spotykane w grach wideo. Przeważnie deweloperzy jedynie czerpią z nich inspiracje, dodając przy okazji elementy fantasy. Sytuacja ta nie podobała się twórcy Kingdom Come: Deliverance i była jednym z czynników decydujących o powstaniu gry.

Za mało gier historycznych

Jak wiemy, historia Henryka umiejscowiona została w bardzo realistycznie odwzorowanych XV-wiecznych Czechach. Nie znajdziemy w niej smoków, magii czy innych fantastycznych elementów, które są powszechnie spotykane w innych tytułach. Twórca Kingdom Come: Deliverance, Daniel Vavra, przyznał, że brak tego typu produkcji na rynku wywoływał w nim frustrację.

Generalnie bardzo mnie irytowało, że w ogóle nie było historycznych gier wideo. I nie ma ku temu powodu, ponieważ w filmach, książkach i wszystkim innym jest to bardzo popularne. Był taki rodzaj konserwatyzmu w branży gier – gdy to proponowałeś, wszyscy mówili: „To dziwne, nie ma tu potworów”. Ja wtedy myślałem: „W Call of Duty też nie ma potworów”.

Twórca dostrzegł więc pewną lukę na rynku, którą postanowił wypełnić. Dzisiaj wiemy, że była to dobra decyzja, gdyż Kingdom Come: Deliverance w 6 lat od premiery rozszedł się w aż 6 milionach egzemplarzy, zyskując tym samym niemałą liczbę fanów.

Wybór konkretnego momentu w historii

Samo osadzenie produkcji w realiach historycznych to jednak nie wszystko – istotnym elementem był również wybór konkretnego okresu. Miał on bowiem bezpośredni wpływ na dostępne w grze wyposażenie. Vavra chciał, aby było ono odpowiednio różnorodne, ale jednocześnie, by obyło się bez broni palnej.

Między innymi z tego właśnie powodu zdecydowano się na początek XV wieku. Twórca zauważył, że jest to najciekawszy okres, jeśli chodzi o średniowieczne zbroje i bronie z uwagi na odpowiednio rozwiniętą technologię.

100 lat wcześniej byłoby znacznie mniej różnorodności pod względem fajnych zbroi i broni. […] 50 lat później pojawiłaby się broń palna, a to już jest za dużo. Sprawiłaby, że pancerze stałyby się przestarzałe.

Co ciekawe, zmieni się to w kontynuacji, w której broń palna już się pojawi. Będzie ona jednak bardzo prymitywna, więc gra nie zmieni się nagle w strzelankę, a wszelkiego rodzaju broń biała czy łuki nadal pozostaną głównym wyborem.

  1. Grałem w Kingdom Come: Deliverance 2 i jestem oczarowany. Czeskie RPG może zawalczyć z GTA 6 o tytuł gry roku 2025
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 13 lutego 2018

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

7.9

Gracze

8.4

Steam

7.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-11-03
18:28

katai-iwa Legend

No i stworzył jedną z najlepszych gierek, w jakie grałem, oby dwójka tak samo była dobra.

Komentarz: katai-iwa
2024-11-03
19:28

papież Flo IV Senator

papież Flo IV

Szkoda, że inni wysokobudżetowi nie chcą wyjść poza strefę komfortu i nadal nie chcą tworzyć podobnych bezpotworowych gierek historycznych, takie twory czasem uczą i interesują historią lepiej niż niejeden nauczyciel.

Komentarz: papież Flo IV
2024-11-03
23:40

Link Senator

Link

Dobra decyzja.

Faktycznie, za mało gry historyczne, jeśli chodzi o gatunku RPG.

Kingdom Come udowodnił, że gra wcale nie potrzebuje potworów i super "wow" efekty specjalne, by być dobra i interesująca. Wystarczy dobra i przemyślana fabuła w historyczny świecie, dobry system RPG i piękne lokacji do zwiedzanie i świetny grywalność. Oni dobrze wiedzą, jak zrobić dobra gra.

Komentarz: Link
2024-11-04
01:07

Jango Kane Generał

Na wieść o tym, że będzie KC2 usłyszałem rumor z pobliskiego lasu. Pewnie wycinają już drzewa, żeby mógł powstać najbardziej drewniany system walki w historii gier RPG.

Komentarz: Jango Kane
2024-11-04
02:22

vargvikernes Pretorianin

Rozumiem faceta. Gdzieś po 2012 znikneły takie gry. Do teraz pamietam jak zagrywałem sie w Warbanda albo Total War Medieval 2. Jestem pewny, ze to wina sukcesu Wiedzmina 3 i Dark Soulsów. Jakieś tam gry był historyczne jak Crusader Kings, ale to serio serio bardzo mało.

Komentarz: vargvikernes

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl