Nowa generacja procesorów Intel Alder Lake-S ma pojawić się przed końcem 2021 roku. To może być spore wydarzenie, ponieważ nowe CPU to nie tylko znacznie większa wydajność, to także obsługa DDR5 i PCIe 5.0 oraz pożegnanie z procesem 14 nm.
Powołując się na wiadomość w serwisie WCCFtech, możemy już wstępnie zaznaczyć na kalendarzu listopad 2021 roku jako czas wprowadzenia nowej, 12. generacji procesorów Intela, zwanej Alder Lake-S. Choć należy pamiętać, aby tę informację traktować na razie jako przeciek. Nowe mikroukłady to przede wszystkim 10 nm proces technologiczny w komputerach stacjonarnych, co oznacza odejście od litografii 14 nm. To także, co bardzo ważne, wprowadzenie obsługi pamięci DDR5 (i LPDDR5) oraz szyny PCIe 5.0.
Entuzjaści szybszych pamięci będą mieli początkowo do wyboru tylko układy Intela, ponieważ AMD zapewne wprowadzi obsługę DDR5 później. „Niebiescy” tym razem wyprzedzą „czerwonych”. Należy jednak uczciwie przyznać, że tylko w lepszych modelach płyt głównych zamontujemy takie pamięci, tańsze i bardziej popularne pozostaną przy DDR4 (Alder Lake-S jest wstecznie kompatybilne).

Procesory 12. generacji będą posiadały hybrydową architekturę, łącząc rdzenie o dużej mocy (Golden Cove – x86) z mniejszymi rdzeniami zorientowanymi na wydajność (Gracemont – Atom). Najbardziej rozbudowane modele mają mieć 16 rdzeni i maksymalnie 24 wątki (prawdopodobna konfiguracja rdzeni 8+8). Wydajność szacowana jest jako 20% wyższa w przypadku jednego rdzenia i nawet dwukrotnie w przypadku pracy wielowątkowej.

Intel lubi wprowadzać nowe podstawki, więc przy okazji tak dużej zmiany nie mogło być inaczej. Procesory Alder Lake-S umieścimy w gnieździe LGA 1700, opracowanym na potrzeby nowej generacji. Będzie ono miało wymiary 37,5 mm x 45 mm, co oznacza prostokątny kształt i zarazem konieczność zaprojektowania zestawów chłodzenia specjalnie dla nowych procesorów Intela.
19

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.