Grafika nie imponuje już tak jak kiedyś. Gracze mają teorię co powinno teraz rewolucjonizować gry

Wydaje się, że oprawa graficzna gier osiągnęła już wystarczająco wysoki poziom. Niczego nie musimy się domyślać, po prostu to widzimy. Może więc teraz nadszedł czas na ulepszanie pozostałych elementów gier?

cooldown.pl

Arkadiusz Strzała

Grafika nie imponuje już tak jak kiedyś. Gracze mają teorię co powinno teraz rewolucjonizować gry, źródło grafiki: Playground Games.
Grafika nie imponuje już tak jak kiedyś. Gracze mają teorię co powinno teraz rewolucjonizować gry Źródło: Playground Games.

W społeczności fanów RPG-ów poruszony został temat obecnego rozwoju gier zauważając, że zbliżyły się one wizualnie do szczytu możliwości. W rozumieniu jednego z graczy nie ma zapotrzebowania na bardziej fotorealistyczną grafikę, więc być może powinien nas czekać zakręt w postępie rozrywki. Jest wiele innych, możliwych dróg rozwoju.

Odnosi się on przy tym głównie do tytułów cRPG, zauważając nadal zbyt małą podatność wirtualnych światów na decyzje gracza. Postacie przeprowadzają rozmowy w sposób mechaniczny, po wyborze konkretnej kwestii kontynuując wyświetlanie odgórnie zaprogramowanych linii.

Osobiście uważam, że osiągnęliśmy punkt, w którym grafika w grach zbliża się do szczytu i naprawdę nie ma już potrzeby stosowania ultrarealistycznej oprawy. Mamy ją już w wielu grach. Mamy również świetną fabułę w wielu grach RPG, ale wiele z nich nadal resetuje wybory, których dokonujesz w każdej z nich. To trochę frustrujące, że niezależnie od tego, ile wyborów podejmuję, świat gry po prostu resetuje się do stanu „neutralnego”, gdy przechodzę do kolejnej linii zadań. Postacie niezależne zapominają o moich działaniach sprzed kilku godzin, frakcje zachowują się tak, jakbym nie zniszczył ich bazy itp. Chyba rozumiesz, o co mi chodzi.

Automatic_Couple_647

Nadszedł czas na zmiany

Jak najbardziej daje się to zrozumieć. Istnieją rzecz jasna gry, w których wybory gracza mają znaczenie, ale ich skutki zwykle są ściśle przewidziane i zaplanowane przez twórców. To znaczy, że mamy system kilku rozdroży, znajdując się w których można wybrać drogę. To prowadzi do różnych zakończeń, a bywa że deweloper zaprojektował ich całkiem sporo. Jednak oprócz tego większość elementów pozostaje niezmiennych.

Pierwsze Fable sprawiało wrażenie, że gracz kreuje swoją indywidualną historię. Źródło: Lionhead Studios - Grafika nie imponuje już tak jak kiedyś. Gracze mają teorię co powinno teraz rewolucjonizować gry - wiadomość - 2025-10-22
Pierwsze Fable sprawiało wrażenie, że gracz kreuje swoją indywidualną historię. Źródło: Lionhead Studios

NPC potrafią nie pamiętać rozmowy sprzed chwili, pytać w kółko o to samo lub zapominają, że dzień wcześniej ich okradliśmy. Obecne gry są naprawdę piękne, ale ciągle przypominają nam czym są. To akurat odnosi się głównie do cRPG, których fani liczą na reaktywne światy, podlegające ich działaniom. Tak by mieli oni wrażenie, że faktycznie coś znaczą w tej grze.

Nie tylko to, ale [potrzebny jest – przyp. red.] też system sprawiający, że świat reaguje na rozwój i siłę twojej postaci... Na przykład na poziomie 4 złoczyńcy są słusznie zarozumiali, gdy się pojawiasz, ale trzydzieści poziomów później powinni być nieco bardziej powściągliwi.

WutDaFuu101

Jest kilka gier, gdzie to zostało w jakimś stopniu zaimplementowane, choćby Gothic, czy Kingdom Come: Deliverance. To nadal system skryptów, ale sprawia dobre wrażenie. Trzeba pamiętać, że takie rzeczy wymagają znacznie więcej pracy. Na każdym kroku twórcy muszą zaprojektować kilka możliwych odpowiedzi dla NPC-ów.

Niektórzy słusznie zauważają, że z pomocą powinno przyjść AI. Wielowariantowe interakcje dla każdego NPC-a mogą przerosnąć czasowo nawet większe studia. Sztuczna inteligencja może sobie z tym poradzić dużo szybciej. Przyszłe gry mogą zaimplementować AI do obsługi poczynań ludności w grze, co zagwarantuje poczucie uczestnictwa w prawdziwym, żywym świecie.

Abstrahując jednak od reaktywności świata w grach cRPG, w jakim kierunku powinny zmierzać pozostałe gatunki, jeśli deweloperzy odejdą od dalszego rozwijania oprawy wizualnej? Tutaj pomysłów jest naprawdę wiele, wystarczy zastanowić się, czego brakuje w naszej ulubionej grze.

Proceduralny generator No Man's Sky zaskakuje gracza różnorodnością widoków i elementów. Źródło: Hello Games - Grafika nie imponuje już tak jak kiedyś. Gracze mają teorię co powinno teraz rewolucjonizować gry - wiadomość - 2025-10-22
Proceduralny generator No Man's Sky zaskakuje gracza różnorodnością widoków i elementów. Źródło: Hello Games

To może być większy świat, już nie prostokąt o kilku kilometrowym boku, który poprzez sprytne zagnieżdżenie różnorodnych biomów udaje większy obszar (np. kraj). Możliwość doświadczenia realnej podróży poprzez prawdziwie wielką krainę mogłoby być ciekawym doświadczeniem. Choć by osiągnąć tutaj odpowiednią dbałość o szczegóły każdego zakątka znów trzeba będzie poprosić o pomoc AI.

Być może warto zadbać o niepowtarzalność contentu (coś, dobrze robi seria Borderlands w przypadku broni). Czasami nudzi oglądanie ciągle tych samych modeli apteczek, gadżetów itp. Bardziej zniszczalne otoczenia w strzelankach to także byłby fajny element. Pałeczka leży po stronie deweloperów, być może faktycznie teraz gry pójdą w innych kierunkach.

Podobało się?

1

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-10-22
15:07

Shadoukira Generał

Shadoukira

Ameryki nikt tutaj nie odkrył. Ogólnie nie zgadzam się z tym, że grafiki w grach nie da się jeszcze ulepszyć, ale jednocześnie zgadzam się z tym, że obecnie grafika w grach jest już na wysokim poziome, więc miło byłoby zobaczyć jak twórcy gier skupiają się teraz na innych nie mniej ważnych aspektach (a nawet według mnie ważniejszych), czyli gameplayu, mechanikach i SI.

Ja jako gracz, który lubi gry RPG chciałbym w tych grach dostać coś takiego:
- wolność w kreowaniu swojej postaci, gdzie nie jestem ograniczony żadnymi klasami, tylko niejako sam tworzę swoją klasę postaci poprzez uczenie się i wybieranie interesujących mnie umiejętności oraz poprzez podnoszenie moich statystyk,
- wolności w eksploracji, gdzie gracz może pójść gdzie chce w każdej chwili. Oczywiście "ściany" w postaci silnych przeciwników na drodze, czy innych naturalnych przeszkód są mile widziane, ale gracz powinien mieć możliwość kombinowania w trakcie eksploracji, aby gdzieś się dostać. Np. ja bardzo lubię kiedy gra daje mi możliwość dostania się do jakiegoś pomieszczenia przez drzwi, gdzie do środka mogę się dostać poprzez zniszczenie tych drzwi albo otworzenie ich wytrychem lub zaklęciem itp.
- odpowiednie reakcje NPC na poczynania gracza, tak aby świat przedstawiony wydawał się realny.
- rutyna dla NPC, gdzie mają oni swoje codzienne zajęcia i można ich spotkać w różnych miejscach o różnym czasie.
- widoczne konsekwencje wyborów i akcji gracza. Nadepnąłeś na odcisk gildii złodziei lub gildii zabójców? Nie dołączysz do nich... ewentualnie może istnieć możliwość odkupienia swoich win poprzez wykonanie trudnego questa. Gracz nie powinien mieć również możliwości dołączenia do każdej możliwej gildii czy stronnictwa podczas jednej rozgrywki, to powinno być obwarowane pewnymi restrykcjami.
- Świat reagujący na fizykę i kreatywność gracza np. możesz zrobić most z beczek, podpalić drewno, żeby odblokować przejście, zamrozić wodę, by przejść po lodzie itp.
- Dynamiczny cykl czasu i pogody. Niech pogoda i pora dnia faktycznie mają znaczenie, NPC zamykają sklepy, potwory wychodzą nocą, deszcz tłumi ogień, a mgła ogranicza widoczność.
- Maskowanie, reputacja i plotki. Zabiłeś kogoś, ale nikt Cię nie widział? Miasto nic nie wie. Zrobiłeś to publicznie? Wizerunek Twojej postaci się zmienia.
- Losowo generowane mikrohistorie. Nie tylko questy pisane ręcznie, ale też proceduralne zdarzenia (ryzykowne, ale może być ciekawe).
- Pamięć świata. Świat „pamięta” Twoje decyzje, a NPC wspominają Twoje wcześniejsze czyny, a stare wydarzenia mogą wracać.

Na tę chwilę mam tylko tyle pomysłów. Oczywiście to moja wizja dobrej gry RPG, więc ktoś może się ze mną nie zgadzać.

Komentarz: Shadoukira
2025-10-22
15:14

lis22 Generał

Ja bym chciał, żeby gracz mógł podejmować własne decyzje, zamiast tylko tych, które uwzględnia scenariusz gry, oraz żeby świat reagował na poczynania gracza, np. w Ghost of Yotei zabiłem już trójkę z Szóstki z Yotei ale zbiry Saito mówią ciągle tak, jakby Wszyscy nadal żyli ;)

Grafika cały czas może być lepsza, nie po to wychodzą przecież nowe karty graficzne i konsole, żeby ten aspekt gier nie był dalej rozwijany.

Komentarz: lis22
2025-10-22
15:47

Nirgar Pretorianin

Nirgar

1. Można, tylko im się nie chce
2. Grafiki nie poprawią, ale wymogi do gier tak?

Komentarz: Nirgar
2025-10-22
16:53

Sarafan Konsul

Sarafan

To co by się na pewno przydało ulepszyć to fizyka. Gry sprzed 15 lat potrafią mieć ją bardziej zaawansowaną niż dzisiejsze produkcje AAA. Rzecz w tym, że fizyki większość graczy nie doceni w przeciwieństwie do ogólnej jakości grafiki. W przypadku gier RPG takie Pillars of Eternity czy Pathfinder Wrath of the Righteous biją na głowę dzisiejsze produkcje pod względem dialogów, swobody wyboru charakteru postaci czy systemu ich rozwoju. Niestety w wielu aspektach przemysłu growego można dostrzec regres.

Komentarz: Sarafan
2025-10-22
17:15

mirko81 Legend

mirko81

Co do tych mechanik ma się często wrażenie że twórcy muszą wynajdywać za każdym razem koła na nowo. Wiele mechanik powinno już być implementowanych na zasadzie wklejania gotowych skryptów.

Przecież to śmieszne że kupujesz teraz taką np Mafię za 300 zł i wrogów zachodzisz od tyłu jak manekiny bez żadnego zmysłu.

Komentarz: mirko81

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl