„Głupie pieniądze” to główna przyczyna fali zwolnień i zamknięć studiów w branży gier, uważa były szef PlayStation

Shuhei Yoshida, czyli jeden z twórców potęgi PlayStation, uważa że obecne problemy branży wynikają głównie z lekkomyślnych inwestycji i rynek potrzebuje bardziej realistycznego podejścia, m.in. w kwestii budżetów.

Adrian Werner

„Głupie pieniądze” to główna przyczyna fali zwolnień i zamknięć studiów w branży gier, uważa były szef PlayStation, źródło grafiki: Sony.
„Głupie pieniądze” to główna przyczyna fali zwolnień i zamknięć studiów w branży gier, uważa były szef PlayStation Źródło: Sony.

Ostatnie dwa lata upłynęły pod znakiem redukcji kosztów w branży gier. Skutkiem tego były masowe zwolnienia i zamknięcie wielu studiów deweloperskich.

Podczas niedawnej brazylijskiej edycji gamescomu ostrą ocenę tej sytuacji przedstawił Shuhei Yoshida, który w czasach PS3 i PS4 piastował stanowisko prezesa Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios, a potem spędził wiele lat jako szef działu PlayStation Indies Initiative, aby w styczniu tego roku ostatecznie przejść na emeryturę.

  1. Yoshida uważa, że rynek gier może osiągnąć zdrową kondycję, ale aby tego dokonać największe firmy oraz inwestorzy muszą mieć bardziej realistyczne podejście branży.
  2. Jak tłumaczy Yoshida, duża część zwolnień w ostatnich latach jest korektą po niedorzecznie wysokich inwestycjach z okresu pandemii. Siedzący wtedy w domach gracze rzucili się na gry, wynosząc wyniki rynku do niebotycznych poziomów. Firmy masowo zatrudniały deweloperów i kupowały studia, licząc, że ten trend się utrzyma, co się oczywiście nie stało, wymuszając ostre cięcia.
  3. Według Yoshidy było to efektem pojawienia się tzw. „głupich pieniędzy” na rynku. Teraz tacy lekkomyślni inwestorzy już przenieśli się do innych sektorów w poszukiwaniu wielkich wzrostów, więc branża gier, choć poturbowana, może teraz sensowniej planować swoją przyszłość.

Yoshida uważa, że aby osiągnąć sukcesy, firmy muszą inwestować w bogatą ofertę mniejszych, ale bardziej różnorodnych gier, zamiast stawiać wszystko na kilka superprodukcji. Ta druga opcja jest zawsze ryzykowna, gdyż w tej branży nie da się w pełni przewidzieć, jaki projekt będzie przebojem, a jaki okaże się porażką. Nawet wielkie marki nie są bezpieczne, bo gusta graczy cały czas się zmieniają.

Kluczowe jest także utrzymywanie budżetów na rozsądnym poziomie. Yoshida przyznaje, że nie jest to łatwe, gdyż każdy duży wydawca konkuruje z podobnymi mu firmami, więc często pojawia się pokusa przebicia rywali.

  1. Oficjalna strona PlayStation
Podobało się?

0

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-05-21
16:42

andrewa2 Junior

To nie kupujta gier. Gdybyście robili tak portfelami jak szczekacie na forach to gry byłyby zajebiste jak kiedyś, a nie każde badziewie bierzecie i się onanizujecie, że w ogóle "pozwalają wam z łaski" ją kupić.
Kilka lat nie miałem pc i wiele nie straciłem. Kilka gier takich na ok można zagrać i tyle. Gdzie jeszcze niecałe 10 lat temu były jakieś fajne, to teraz wszystko na jednym kolanie. Ale tak to jest jak zwierzęta mają internet i kupują wszystko jak leci. Także dzięki wam, za takie "rozpieszczenie" ciulów od gier.

Komentarz: andrewa2
2025-05-21
11:35

Fett Legend

Fett

ale taka prawda. Inwestorów nie obchodzi czy ludzie będą zadowoleni tylko czy tabelki w Excelu się będą zgadzać.

Komentarz: Fett
2025-05-21
09:32

kain93ck Pretorianin

Dobra, weź juz utkaj łeb panie marudo.

Komentarz: kain93ck
2025-05-21
08:16

Wronski Senator

Wronski
😒

Yoshida uważa, że rynek gier może osiągnąć zdrową kondycję, ale aby tego dokonać największe firmy oraz inwestorzy muszą mieć bardziej realistyczne podejście branży.

Nie no wszystko fajnie, ale troche nikogo to

Komentarz: Wronski
2025-05-20
21:46

WolfDale Legend

WolfDale
😁

Tak to jest jak robi się gierki pod krawaciarzy, bo teraz większe molochy wypalą nawet największych pasjonatów tworzenia gier. Kiedyś też chcieli zarabiać, ale też fajnie było widać rywalizację min. u takich jak Valve, Epic czy iD. Teraz większość trzaska swojego tasiemca i jest git, a siedząc na kiblu rozmyśla co wyciąć z gry aby sprzedać jako dodatek.

Komentarz: WolfDale

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl