Giganci branży powinni lepiej chronić gry przed zapomnieniem, twierdzi były szef PlayStation
Shawn Layden, były szef PlayStation, wyraził swoje zaniepokojenie niektórymi trendami w branży gier wideo. Jego zdaniem wielcy wydawcy nie dbają o gry.

Mówi się, że diamenty są wieczne. Czy to samo można powiedzieć o grach wideo? Cyfrowa rozrywka z pewnością jest dobrze udokumentowana, jednak zdaniem byłego szefa PlayStation, branża gamingowa powinna „chronić gry przed zapomnieniem”.
Stare gry zagrożone wymarciem
Shawn Layden był ostatnio gościem podcastu LAN Parties (za VGC). Wśród poruszonych tematów znalazł się m.in. wątek dotyczący odpowiedzialności za branżę i za przeciwdziałanie kurczącej się dostępności starszych gier z uwagi na zamykanie sklepów cyfrowych.
Mam nadzieję, że więcej osób w branży, z pewnością dużych graczy na tym rynku, zacznie zdawać sobie sprawę, że istnieje obowiązek i odpowiedzialność. Tworzymy rzeczy, których nie powinno się wyrzucać.
[Te gry – dop. red] powinny być z nami długi czas, ponieważ przyszłe pokolenia będą się nimi cieszyć w taki sam sposób jak my i to karygodne, że nie robimy więcej, aby je chronić.
Te słowa mogą odnosić do decyzji o zamknięciu trzech cyfrowych sklepów urządzeń Sony: PS3, PSVita oraz PSP. W ten sposób gracze na zawsze utracili dostęp do wielu tytułów dostępnych tylko na tych urządzeniach.
Podobny los czeka gry wydane na Xboksa 360 – 29 lipca 2024 r. cyfrowy sklep na tej leciwej konsoli Microsoftu zostanie całkowicie zamknięty. Chociaż dyrektor działu Xbox, Phil Spencer, przyznał, że chciałby znaleźć sposób na uratowanie setek gier z Xboksa 360 po zamknięciu X360 Marketplace, to póki co nie przedstawiono żadnego takiego rozwiązania, a czas płynie nieubłaganie.
Lepsze wrogiem dobrego
Inną obawą poruszoną przez byłego szefa PlayStation w czasie podcastu, była postępująca konsolidacja wśród twórców gier, czyli procesy wykupywania mniejszych firm przez wielkie studia deweloperskie i koncerny.
Moim zmartwieniem związanym z konsolidacją jest to, że często wpływa ona na kreatywność. Przykładowo wykupuje się niektóre małe, niezależne studia i włącza je do większego konglomeratu, a im większy on jest, tym bardziej czas zwalnia.
Martwię się tylko o to, jak wpływa to na kreatywność w studiach i czy mogą one utrzymać ten rodzaj niezależnej kreatywności przy życiu, czy też po prostu zostają wchłonięte przez większą całość?
Shawn Layden przyznał, że cały proces ujednolicania rynku gier negatywnie wpływa na kreatywność, przez co studia nie chcą eksperymentować, zamykając się na istniejące gatunki.
Cóż, nie sposób się nie zgodzić z wieloma argumentami. Miejmy nadzieję, że przyszłość gamingu będzie rysować się w bardziej optymistycznych barwach.
- historia gier
- PS Store / PlayStation Store
- dystrybucja cyfrowa
- Sony Interactive Entertainment
- Shawn Layden
- PS3
- PSP
- PSV
Komentarze czytelników
sad994 Pretorianin
dyskietki odeszły do lamusa płyty tez to kwestia czasu
Last_Redemption Senator

Szkoda, ze tak trudno zagrac w niektore gry z PS3, aktualnie
Seria Killzone, Resistance, Infamous 1 i 2 (to akurat jest przynajmniej w streamingu, ale troche slabo i tak), Silent Hill Downpour, Shadows of The Damned, Condemned 2, The Darkness 1 i jeszcze na pewno cos bym znalazl
Porty na PC uczyniłby te gry wiecznie zywymi, zawsze tam jakies grosze komus by wpadły, a tak..
makaronZserem Generał
Tak odnośnie piractwa, tak tu tylko zostawię, na pewno zainteresuje paru adminów na tej stronie :P
The EU Suppressed a 300-Page Study That Found Piracy Doesn’t Harm Sales
https://gizmodo.com/the-eu-suppressed-a-300-page-study-that-found-piracy-do-1818629537
PS: pełen raport jest do pobrania owej na stronie.
PawKowal Konsul
":W ten sposób gracze na zawsze utracili dostęp do wielu tytułów dostępnych tylko na tych urządzeniach."
Czyli mowicie ze zabrali ludziom kupione kopie tych wszystkich gier?
WolfDale Legend

Taki Epic Games który zaorał swoje genialne Unreale wycofując je z pozostałych sklepów, tylko pogratulować tak idiotycznego ruchu tłumacząc to idiotyczną ideologią...Całe szczęście że dawno temu mam swoje kopie na GOG, których już tam kupić nie można.