Flagowy produkt Amazona okazał się katastrofą

Amazon od lat rozwija swoją asystentkę głosową – Alexę – wzbogacając ją o nowe funkcje. Pomocnik, mimo sporej popularności, przynosi jednak koncernowi straty. Tylko w pierwszym kwartale tego roku dział zajmujący się asystentem stracił 3 mld dolarów.

futurebeat.pl

Marek Pluta

Flagowy produkt Amazona okazał się katastrofą, źródło grafiki: Amazon.
Flagowy produkt Amazona okazał się katastrofą Źródło: Amazon.

Alexa jest jednym z najbardziej znanych asystentów głosowych obecnych na rynku, obok Siri i Asystenta Google. Okazuje się jednak, że popularność nie idzie w parze z rentownością. Okazuje się, że rozwijany od 10 lat produkt przynosi koncernowi ogromne straty.

Kilka dni temu Amazon ogłosił największe zwolnienia w historii, które dotkną 10 tys. osób. Według Business Insider jednym z obszarów, który ucierpi najbardziej, będzie oddział Worldwide Digital, który zajmuje się m.in. Alexą, inteligentnymi głośnikami Echo oraz serwisem streamingowym Prime Video. Tylko w pierwszym kwartale bieżącego roku zanotował on 3 mld dolarów strat i były one największe ze wszystkich działów, zaś większość była związana właśnie z asystentem głosowym. Raporty mówią jednak, że będą one jeszcze większe, gdyż do końca roku mogą wynieść nawet 10 mld dolarów.

Z rozmów z pracownikami wynika, że kiedyś Alexa była jednym z najszybciej rozwijających się projektów firmy, gdyż było to „dziecko” samego Jeffa Bezosa. To właśnie on był motorem napędowym rozwoju tej technologii, kładąc duży nacisk np. na czas reakcji pomocnika, a także liczbę obsługiwanych urządzeń. Koncern nie potrafił jednak zarabiać na asystencie, zaś wszystkie próby monetyzacji kończyły się fiaskiem.

Alexa nie przynosi oczekiwanych dochodów

Do porażki przyczynił się głównie model biznesowy, zakładający sprzedaż kompatybilnego sprzętu po kosztach i odzyskiwanie pieniędzy z dodatkowych transakcji. Bezos liczył na to, że konsumenci będą za pomocą Alexy dokonywali zakupów, ale wielu nie chciało wydawać pieniędzy na produkty „w ciemno”. Próbowano też połączyć umiejętności pomocnika z zewnętrznymi firmami, umożliwiając np. zamówienie pizzy lub wezwanie taksówki, co zapewniłoby Amazonowi prowizję. Zainteresowanie funkcjami było jednak znikome.

Wprawdzie po 4 latach od uruchomienia pomocnika notowano miliard interakcji tygodniowo, lecz większość ograniczała się do prostych poleceń oraz zapytań o pogodę. Na tym jednak nie da się zarabiać. Brak sukcesów w monetyzacji projektu sprawił więc, że w 2020 roku Bezos stracił zainteresowanie produktem, zaś nowy dyrektor Amazona, Andy Jassy, nie darzy go zbytnią sympatią.

Flagowy produkt Amazona okazał się katastrofą - ilustracja #1
Inteligentne głośniki nie służą do zakupów. Źródło: Amazon

Technologii nie pomógł również skandal z naruszeniem prywatności użytkowników, gdy wyszło na jaw, że pracownicy Amazona potajemnie słuchali prywatnych rozmów rejestrowanych przez Alexę.

Amazon nie zamierza jednak jeszcze porzucać Alexy, gdyż cyfrowy pomocnik ma w samych USA 71,6 mln użytkowników. Dla porównania Asystent Google i Siri mają ich odpowiednio 81,5 mln oraz 77,7 mln. Andy Jassy, obecny dyrektor koncernu, zapewnia wprawdzie, że po cięciach Amazon nadal będzie w inwestować w Alexę, lecz według pracowników nie jest jasne, jaka będzie dalsza przyszłość produktu.

Podobało się?

12

Marek Pluta

Autor: Marek Pluta

Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
19
26

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-11-22
16:10

Jaya Generał

Sterowanie głosem to niewypał, podobny w prywatności jak przezroczyste ekrany komórek wg serialu Expanse. Może przydałoby się to w przypadku pilotów Samsunga gdzie nie ma wygodnego sterowania czy konsoli i gamepadów.

Reszta funkcjonalności, głównie tekstowych to wchodzenie w drogę m. in. Google.

Dalej jest szansa na zbudowanie/sprzedawanie elastycznych narzędzi developerskich i łatwa konfiguracja/nauka AI np. z których korzystał by monitoring, i cywilne rozwiązania organizujące życie w domu - działające bez internetu, proste komponenty do złożenia zamiast konieczności "lutowania". Stałe połączenie z internetem i "szpiegowanie" wielu ludzi odstrasza i potencjalna prądożerność . Android chociażby nie zachwyca jeśli patrzy się na oszczędność baterii i jakby nigdy tego nie chce poprawić. Raczej zmusza do odpalania rzeczy bezużytecznych i całą masę śledzących, aktualizujących.

Komentarz: Jaya
2022-11-22
17:27

Dead Men Senator

Dead Men

najlepsza Alexę to miał Hed

Komentarz: Dead Men
2022-11-22
17:58

Ravn79 Pretorianin

Ravn79

A nie można zmienić modelu biznesowego, skoro ten się nie sprawdza?

Komentarz: Ravn79
2022-11-24
10:49

zanonimizowany1374912 Pretorianin

ja mam alexe i jestem mega zadowolony

Komentarz: zanonimizowany1374912
2022-11-24
12:39

HETRIX22 Legend

HETRIX22

Shiropi skoro obejrzałeś znaczy że nie był katastrofą dla Amazona

Komentarz: HETRIX22

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl