Zasiał niepokój wśród fanów PlayStation. „Odchodzimy od biznesu opartego na sprzęcie”, twierdzi dyrektor Sony

Wicedyrektor Sony wywołał duże emocje w sieci, ogłaszając, że firma w przyszłości coraz mniej będzie stawiać na produkcję sprzętu.

Adrian Werner

Zasiał niepokój wśród fanów PlayStation. „Odchodzimy od biznesu opartego na sprzęcie”, twierdzi dyrektor Sony, źródło grafiki: Sony.
Zasiał niepokój wśród fanów PlayStation. „Odchodzimy od biznesu opartego na sprzęcie”, twierdzi dyrektor Sony Źródło: Sony.

Wicedyrektor firmy Sony, Sadahiko Hayakawa, wywołał wczoraj wielkie poruszenie swoimi słowami. Stwierdził on bowiem, że koncern będzie stopniowo przestawiał się z produkcji sprzętu na usługi dla społeczności oraz tworzenie treści. Spowodowane jest to tym, że ta druga kategoria jest znacznie bardziej dochodowa – już teraz gry, muzyka oraz filmy odpowiadają za 60% całych przychodów firmy.

Zdecydowana nadinterpretacja

Szybko wywołało to spekulacje, że Sony zamierza porzucić produkcję konsol PlayStation, ale jest to zdecydowana nadinterpretacja. Hayakawa mówił bowiem o całej działalności koncernu, a tutaj ten trend nie jest niczym nowym.

Sony produkuje obecnie znacznie mniej sprzętu niż jeszcze dekadę, dwie temu. Przykładowo: dział zajmujący się laptopami (VAIO) sprzedano w 2014 roku. Nie znaczy to jednak, że firma zamierza kompletnie wycofać się z tej kategorii, a akurat konsole PlayStation radzą sobie obecnie bardzo dobrze i nie ma mowy, aby w najbliższej przyszłości komukolwiek z tej firmy przyszło do głowy porzucenie tego segmentu.

Nie da się jednak ukryć, że coś na rynku konsol mocno się ostatnio zmienia. Firma Microsoft całkowicie porzuciła tytuły ekskluzywne i zaczęła wydawać swoje produkcje także na sprzęty konkurencji. Sony również stało się w tej kwestii mniej restrykcyjne, czego najlepszym przykładem jest nachodząca wielkimi krokami premiera Helldivers 2 na XSX/S, a do tego firma szuka osoby, która zarządzałaby jej wieloplatformową strategią wydawniczą.

Niektórzy (np. dziennikarz Jez Corden z serwisu WindowsCentral) uważają, że tylko kwestią czasu jest pójście przez Sony szlakiem przetartym przez Microsoft i kompletna rezygnacja z tytułów ekskluzywnych. Jeśli jednak tak się stanie, to raczej nie wydarzy się to prędko.

Porażka wielkiego planu gier-usług. Co dalej z Marathonem i studiem Bungie?

Pójście w tworzenie treści nie jest zresztą dla Sony ścieżką usłaną różami. Firma ma duże problemy z realizacją swojej strategii inwestycji w gry-usługi, czego przykładami są takie zdarzenia, jak skasowanie The Last of Us: Factions, błyskawiczne porzucenie Concorda oraz bezterminowe opóźnienie Marathona.

Dyrektor finansowy, Lin Tao, w niedawnej rozmowie z inwestorami przyznał, że ekspansja koncernu w tej kategorii nie przebiega zgodnie z oczekiwaniami. Podkreślił jednak, że koncern nie zamierza się poddawać, a premiera Marathona powinna nastąpić przed 31 marca 2026 r.

Problemy Bungie kosztować będą jednak to studio jego niezależność. Tao podkreślił, że Sony będzie mocniej kontrolowało, co się dzieje w tym zespole, a ostatecznie ma on stać się częścią PlayStation Studios.

Podobało się?

2

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-08-08
17:27

A_wildwolf_A Senator

już to widzę, przygotowanie gruntu pod NIE produkcję konsol z napędami, ps5 to pierwszy krok, później będzie już tylko gorzej bo licencje będą wydawane na grę CZASOWO.

Komentarz: A_wildwolf_A
2025-08-08
16:08

Mqaansla Generał

Mqaansla

Jeśli przemysł gier rozwija się w kierunku rosnących wymagań sprzętowych, to nie rozwija się w kierunku polepszającej się jakości gier, a nawet wręcz przeciwnie. Chyba każdy zna koncept trójkąta: cena - szybkość - jakość.
Każda z jego cech ma jakąś wartość, ale windowanie jednej sztucznie zbyt wysoko względem pozostałych w pewnym momencie pogrąży całość.

Jak rozpoznać kiedy któraś jest już zbyt wysoko? Kiedy przypadkowa osoba określa cokolwiek innego niż NIESKOŃCZONY WZROST któregoś z parametrów szaleństwem, jest jednym z markerów takiej sytuacji...

Komentarz: Mqaansla
2025-08-08
13:27

TajkaTajka Centurion

Powaliło go

Komentarz: TajkaTajka
2025-08-08
12:10

BlackTone Generał

Pełne pytanie i odpowiedź jakby kogoś to interesowało

Q: And then also your investment in Bandai Holdings. So you have been aggressively investing in IP content creation. So how are you evaluating the result of the investment so far? And is there any specific investment that caused you to upward revise your forecast?

Sadahiko Hayakawa: [Interpreted] Thank you very much for the question. So the investment in Bandai, and of course, we have been shifting to creation. So for example, the entertainment 3 businesses basically account for 60% of our consolidated revenue. So basically, our business portfolio is shifting more to the creation.

And then as for the Electronics business and TV, compared to output devices, we are now shifting to creation devices that include digital camera. So as a result, we are seeing more stability in profitability and in revenue, and also the productivity of our performance is increasing. And against such backdrop, and for example, in the Music business, Music Streaming and EMI Music Publishing has been acquired, and then we increased the music catalog.

And as I mentioned in the speech, in gaming business and moving away from a hardware-centric business to more to the community- based engagement business, and then that has been increasing. So now as we make more transition to entertainment creation, the stability and the productivity, our performance is increasing. So this upward revision might not have been a direct result of these. However, the Music Publishing and also acquisition of a music catalog and also the acquisition of Crunchyroll, these are the areas where we are seeing growth. And as a portfolio, we have been expanding our businesses and also improving our profitability.

Komentarz: BlackTone
2025-08-08
12:03

Wronski Senator

Wronski

Microsoft przestal oferowac exclusivy wiec ich konsola stala sie zbedna, tylko Sony jeszcze mialo jakies znaczenie z ich wlasna. Potem Scalperzy zachwiali rynkiem bo bylo mniej uzytkownikow dla ktorych mozna bylo te gry robic, wiekszosc i tak siedziala na past genach, Microsoft wykorzystal ten moment i zniosl bariere konsolowa wiec dla nich przestala sie liczyc. Sony bez uzytkownikow i jako takich exclusivow zaczelo upadac wiec musieli predzej czy pozniej zmienic stratege bo nie bylo ludzi ktorzy by kupowali gry na Playstation bo i tak wychodzily na kompa, a jeszcze sobie dosrali PS5 Pro ktore absolutnie nic nie zmienilo.

Komentarz: Wronski

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl