Dokucza Ci stuttering w grze? RTX IO od Nvidii ma szansę to zmienić
RTX IO opracowane przez Nvidię znacznie usprawnia ładowanie zasobów gier, takich jak tekstury i geometria. Ich dekompresją zajmuje się GPU, zamiast CPU i RAM, jak dotychczas.

Zjawisko określane mianem klatkowania lub stutteringu, może się wyraźnie zmniejszyć dzięki technologii Nvidii. Producent kart GeForce uruchomił RTX IO – system dekompresji danych bazujący na wykorzystaniu GPU. Omija on ewentualne wąskie gardła w postaci szyny danych i procesora.
RTX IO – dekompresja GPU
RTX IO pozwala przesyłać skompresowane dane, takie jak geometria i tekstury, do procesora graficznego bezpośrednio, gdzie zostaną zdekompresowane. Wcześniej zajmował się tym procesor główny komputera, angażując pamięć RAM. Do karty trafiały „gotowe” zasoby, znacznie większe objętościowo.

Nvidia pokazała na przykładzie Portal: Prelude RTX, jaki wpływ na ładowanie tekstur gry i zużycie miejsca na dysku ma technologia RTX IO:

Jak widać, RTX IO objawia swoje benefity nawet na starszych kartach z rodziny RTX 2000, choć im nowszy i mocniejszy układ, tym dekompresja działa sprawniej. Nowa technologia może pomóc zniwelować problem stutteringu, z którym boryka się obecnie wiele wymagających tytułów, obszernych pod względem wielkości instalacji i danych.
Ładowanie gier i tak staje się coraz szybsze, dzięki dyskom SSD. Paski ładowania to często bardziej fikcja, niż rzeczywiste wgrywanie danych. RTX IO to kolejny krok w usprawnieniu działania gier, ograniczające występowanie sprzętowych wąskich gardeł.
Karty graficzne RTX 40 kupisz na Allegro
Może Cię zainteresować:
- Szybsze ładowanie gier na SSD dzięki aktualizacji sterowników Nvidii
- Motorola Razr 40 Ultra z niespodziewaną usterką w teście wytrzymałości
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Więcej:PS6 będzie gorszy od Xboxa Magnusa; nowa generacja konsol przekroczy barierę 30 GB RAM
Komentarze czytelników
bmwbmw2 Generał

Mar3k Pretorianin
Dla mniej zamożnych graczy Nvidia opracowuję RTX 5070 z szyną 64 bit i rewolucyjnym systemem pamięci cache, która wraz z technologią IO znacząco podniesie przepustowość.
zanonimizowany1387741 Konsul
Nie nakręcaj się. Kran to taki drugi DildoGames. Szkoda nerwy sobie strzępić na te śmiecioposty.
RafaSs Centurion

ja tak wlasnie czytam o tym RTX IO i nie moge zrozumiec czym to sie rozni od sampli DirectStorage (https://github.com/microsoft/DirectStorage). Nvidia nawet w swoim poscie wprost podaje, ze korzystaja z tego samego algorytmu GDeflate.
nie znam sie na tak niskopoziomowym programowaniu, ale wyglada mi na to, ze to zwykly marketing z ich strony bo wlasnie wiekszosc ludzi bedzie myslec, ze to RTX only feature.
Rufjan Konsul
Nie, zaufaj mi. To nazwa serii kart. I nie może a na pewno.