Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 lutego 2024, 10:32

Disney i Epic Games łączą siły. Wytwórnia zainwestowała 1,5 miliarda dolarów

Disney zainwestował 1,5 miliarda dolarów w akcje Epic Games i chce stworzyć z producentami gry Fortnite „otwarte, spójne, społeczne uniwersum” ze swoimi markami.

Źródło fot. Fortnite / Epic Games / Disney.
i

Wytwórnia Disney zainwestowała 1,5 miliarda dolarów w akcje firmy Epic Games i zapowiedziała szeroko zakrojoną współpracę z twórcami Fortnite’a. Spółka Tima Sweeneya ma opracować „otwarte, spójne, społeczne uniwersum”, w ramach którego fani będą mogli „grać, oglądać, kupować i obcować z treściami, bohaterami oraz historiami” Disneya, Pixara, Marvela, Gwiezdnych wojen, Avatara i wielu innych marek z katalogu wytwórni.

Oczywiście uwzględni to także kolejne crossovery z Fortnite’em, ale nie tylko. Robert A. Iger, prezes Disneya, twierdzi, że to największe „wejście” na rynek gier w historii wytwórni, która w ten sposób chce dotrzeć do 3 miliardów graczy i tym samym pozwolić konsumentom na obcowanie z jej kreacjami w „najbardziej istotny dla nich sposób”.

Już wcześniej obie firmy współpracowały ze sobą, oczywiście na mniejszą skalę. Disney miał być jedną z pierwszych firm, które dostrzegły potencjał w crossoverach z Fortnite’em. Do tego spółka miała styczność z technologią Unreal Engine przy okazji nie tylko gier wykorzystujących jej marki (Kingdom Hearts 3, Star Wars: Jedi: Survivor), ale też atrakcji w swoich parkach rozrywki pokroju Millennium Falcon: Smugglers Run.

Z kolei Epic Games już w 2017 roku dołączyło do Disney Accelerator – programu wsparcia „rozwoju technologii i rozrywki”, w ramach którego Disney oferuje uczestnikom fundusze, ekspertyzę etc. na realizację przyszłościowych wizji.

Disney zwrócił też uwagę na sukcesy dotychczasowej polityki licencyjnej, która zaowocowała:

  1. „jedną z najlepiej sprzedających się gier o superbohaterach w historii” (Marvel’s Spider-Man);
  2. 1,5 mld instalacji gier z katalogu spółki;
  3. dziewięcioma seriami gier ze sprzedażą powyżej miliarda dolarów.

Prezes Disneya zaskoczony popularnością gier

Robert Iger miał też wspomnieć (via CNBC / AlphaSense / serwis X), że do inwestycji przekonały go głównie nie powyższe sukcesy, ale statystyki odnośnie do „trendów demograficznych” które pokazali mu Josh D’Amaroo (szef Disney Experiences) i Sean Shoptaw (starszy wiceprezes ds. globalnych gier i doświadczeń interaktywnych). Najwyraźniej nie zdawał sobie sprawy, jaką popularność zyskały gry wideo w XXI wieku.

Kiedy zobaczyłem pokolenie Z i pokolenie Alpha, a nawet millenialsów i przekonałem się, ile czasu spędzają na grach wideo w stosunku do całkowitego czasu spędzanego przy ekranach, byłem w szoku: tyle samo, ile spędzającą na oglądaniu telewizji i filmów.

Doszedłem więc do wniosku, że musimy tu być, i to jak najszybciej i w bardzo atrakcyjny sposób. Dzięki naszym relacjom z Fortnite’em wiedzieliśmy, że odnieśliśmy już sukces, gdy niektóre z naszych postaci i marek pojawiły się w tej grze.

Na razie nie zdradzono, jakie będą pierwsze owoce tej współpracy. Transakcja musi zostać zatwierdzona przez organy regulacyjne, mimo że nie ma mowy o przejęciu Epic Games (Tim Sweeney pozostanie prezes firmy po sfinalizowaniu zakupu udziałów przez Disneya). Więcej na temat planów obu spółek mamy dowiedzieć się „wkrótce”.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej