Czy PSSR przynosi rewolucję na PS5 Pro? Pierwsze recenzje stawiają sprawę jasno
W końcu pojawiły się pierwsze recenzje PlayStation 5 Pro. Dzięki nim możemy dowiedzieć się, czy zachwalany przez Sony PSSR faktycznie przynosi rewolucję w graniu na konsolach.

Wrześniowa zapowiedź PlayStation 5 Pro zaszokowała graczy – głównie wysoką ceną i brakiem napędu. Sony jednak obiecywało pierwszą konsolę wykorzystującą znaną na PC technologię upscalingu. PSSR ma wykorzystywać AI, podobnie jak DLSS, żeby przy zachowaniu wysokiej wydajności oferować dobrą oprawę graficzną. Pierwsze recenzje PS5 Pro zdradzają, czy technologia spełnia oczekiwania.
PSSR robi różnicę, gdy siedzi się blisko ekranu
PS5 Pro miało przynieść koniec wybierania trybów graficznych na konsolach. Tyczy się to jednak wyłącznie trybów z podstawowego PlayStation 5, ponieważ nowa konsola w grach oferuje nowe opcje do wyboru. Stawiając na płynność, otrzymujemy 60 klatek na sekundę przy oprawie graficznej trybu jakości bazowego PS5, ale deweloperom udało się wycisnąć więcej, co doprowadziło do powstania nowych trybów pozwalających na granie w 30 klatkach na sekundę.
To jest możliwe m.in. dzięki PSSR i w recenzjach przewija się kwestia, że różnica jest widoczna, ale często wyłącznie wtedy, gdy siedzimy bliżej ekranu. Przy większych odległościach różnice się zacierają:
W każdej grze, którą sprawdziłem, siedząc nie dalej niż 2 metry od 65-calowego telewizora, PS5 Pro było ewidentnie lepszym narzędziem do grania [...]. Problem polega na tym, że moja kanapa nie znajduje się dwa metry od telewizora. Jest oddalona o ponad 3,5 metra i to zbyt daleko, żeby zobaczyć różnice pomiędzy PS5 i PS5 Pro. Detale zanikają i ledwo mogę je zauważyć, siedząc na krawędzi kanapy.
Na widocznych zmianach detali graficznych mają zyskać głównie osoby, które albo posiadają duże telewizory, albo grają przy wykorzystaniu monitora 4K. Jednocześnie PSSR, mimo że imponujący, to w pewnych miejscach wciąż niedomaga i widać błędy graficzne w trakcie rozgrywki:
PSSR zmienia zasady gry dla Sony, ale przychodzi ze standardowymi wadami upscalingu AI. Otrzymujemy iluzję 4K, ale obraz nie zawsze jest stabilny. W Dragon's Dogma 2 zauważyłem sporo artefaktów na żółtej trawie, która kołysała się na wietrze. Momentami można także zobaczyć, że po szybkich ruchach obraz potrzebuje chwili, żeby się ustabilizować.
– Giovanni Colantonio, Digital Trends
A jak działa PlayStation Spectral Super Resolution, czyli technologia skalowania opartego na sztucznej inteligencji autorstwa Sony? Całkiem nieźle, ale zauważyłem, że przy bardziej dynamicznych ruchach potrafi „gubić tekstury” i wczytywać je co prawda w mgnieniu oka, ale jest to do wychwycenia. Sądzę jednak, że to kwestia odpowiedniego „przeszkolenia” AI i kalibracji, która najpewniej nastąpi na dniach.
Na PSSR najbardziej mają zyskać gry, które dotychczas niedomagały na podstawowym PS5. Naczelnym przykładem jest Final Fantasy 7 Rebirth, które specjalną aktualizację otrzymało przed premierą konsoli. Innym jest Dragon’s Dogma 2, trzymająca stabilniejszy klatkarz, co wpływa na przyjemność z rozgrywki.
Z opublikowanych w Internecie recenzji wynika, że Richard Leadbetter użył dobrych słów, porównując PS5 Pro do RTX-ów 20. Oba urządzenia, jak na swoje czasy, wydały się zbyt drogie, jak na możliwości, które oferują. PSSR pokazuje zalety upscalingu i technologia pomimo pozytywów wciąż wymaga szlifów i swoją pełnię możliwości prawdopodobnie pokaże już na PlayStation 6.
Więcej:PS6 będzie gorszy od Xboxa Magnusa; nowa generacja konsol przekroczy barierę 30 GB RAM
Komentarze czytelników
zanonimizowany1405283 Chorąży
Spojrzałem na to przez pryzmat 60" i 4k na tv 144hz. Szczerze? Dupy nie urywa. Różnica jest praktycznie nie zauważalna.
DF przyznało też że FPS boost na ps5 pro to szajs a oczekiwanej wydajności nie udało się osiągnąć.
Poza tym po co mi więcej trybów w 30fps? Podziękuję. Wolę czekać na następny gen albo dołożyć i kupić PC. A tu zmianę odczuję od razu.
zanonimizowany1404295 Centurion
premium269410 Centurion
Więcej trybów 30 fps w których prawie nie widać róžnicy ? Panie, nie wiem czy Sony nadąży z produkcją. ;)
zanonimizowany1405283 Chorąży
"ale deweloperom udało się wycisnąć więcej, co doprowadziło do powstania nowych trybów pozwalających na granie w 30 klatkach na sekundę."
Więcej trybów w 30fps... WoooW!! I to dzięki pozbyciu się napędu.