Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 maja 2022, 10:56

autor: Adam Adamczyk

Ekspert o komunikacji w Cyberpunk 2077: metro i autobus to za mało

System komunikacji miejskiej w Night City nie stoi na wysokim poziomie. Na ten temat wypowiedział się ekspert pracujący w transporcie publicznym.

źródło: Steam | Cyberpunk 2077

W grze Cyberpunk 2077 Night City było przedstawiane jako wielka, nowoczesna metropolia, w której tysiące mieszkańców każdego dnia miało wykonywać swoje obowiązki. Nie każdy z nich posiada własny samochód, a jakoś trzeba dostać się do pracy lub w inne miejsce. Skupiając się na systemie komunikacji miejskiej można szybko dojść do wniosku, że większość mieszkańców Night City musi chodzić do pracy na piechotę, ponieważ w grze nie uświadczymy działającego autobusu, a system metra, do którego jako gracze nie mamy dostępu, o ile nie zainstalujemy stosownego moda, również jest daleki od ideału.

Problemy z transportem w Night City

Według eksperta od transportu publicznego, z którym rozmawiał redaktor serwisu Kotaku, Cyberpunk 2077 jest całkiem trafnym odzwierciedleniem dysfunkcji współczesnych amerykańskich systemów tranzytowych. Zdaniem specjalisty przedstawiony w grze obraz futurystycznej komunikacji miejskiej pozostawia wiele do życzenia. Uważa on, że dobry system powinien być multimodalny – oznacza to, że musi obejmować rozmaite środki transportu: nie tylko sieć pociągów, ale także tramwaje, autobusy, rowery, trolejbusy i tak dalej. Taka sieć musi obejmować większą część miasta, a stacje powinny być rozmieszczone w odległości nie większej niż ok. 400 metrów od siebie, aby uniknąć tak zwanych „pustyń tranzytowych”. Najlepiej, aby pojazdy kursowały przez większą część dnia, jeśli nie przez całą dobę. Odstępy między przejazdami, czyli czas oczekiwania pomiędzy kolejnymi połączeniami, nie powinny być dłuższe niż maksymalnie 10 minut.

Zbyt mało przystanków

Ekspert o komunikacji w Cyberpunk 2077: metro i autobus to za mało - ilustracja #1
Gracz może wejść do autobusu tylko w jednym z zakończeń. Źródło: YouTube | Lawlly

Głównym problemem systemu komunikacji miejskiej w Cyberpunku 2077 jest brak multimodalności. Obejmuje on wyłącznie dwa rodzaje transportu publicznego, czyli metro i autobusy. Na chwilę załóżmy, że oba te środki transportu działają w grze. Spośród 150 punktów szybkiego przemieszczania się w Night City mniej niż 20 to stacje tranzytowe. Jak na tak wielkie miasto, jest to zdecydowanie zbyt mało. W niektórych centralnie położonych rejonach Night City, takich jak nadmorska dzielnica Watson, gęstość stacji jest godna pochwały, ponieważ nigdy nie trzeba pokonywać więcej niż 150 metrów, aby znaleźć jedną z nich. Niestety na peryferiach przystanki oddalone są od siebie o tysiące metrów, a nawet więcej.

Co z tymi autobusami?

Autobusy są dostępne w grze, ale nie można do nich wsiaść, poza jednym z zakończeń gry. Można je znaleźć także wykonując kontrakt w dzielnicy Wellsprings, w którym należy zbadać zajezdnię autobusową. Czy dodatkowe środki transportu zostaną wprowadzone do gry? Tego nie wiadomo, bo według serwisu Kotaku zapytane o to studio CD Projekt Red odmówiło komentarza.

Adam Adamczyk

Adam Adamczyk

Pisaniem zajmuje się zawodowo od 2013 roku. W 2021 roku dołączył do GRYOnline.pl, gdzie poza tematyką gamingową zajmuje się informacjami stricte technologicznymi. Współpracował z największymi sklepami muzycznymi w Polsce, tworząc artykuły związane z instrumentami i ogólnie pojętym udźwiękowieniem. Grami komputerowymi interesuje się od dziecka. Poza tym jego zainteresowania obejmują grę na gitarze, komponowanie muzyki oraz sporty siłowe.

więcej