Karta graficzna, a w istocie „Akcelerator Graficzny” to najważniejszy element komputera w oczach ludzi takich jak my, czyli mówiąc dosłownie miłośników gier komputerowych. W końcu nie od dziś wiadomości o nowych układach i kartach graficznych oraz przedstawiane próbki ich możliwości wzbudzają nasze ogromne zainteresowanie, a dopracowana grafika 3D stała się podstawowym wyznacznikiem jakości gry. A jak było kiedyś? A jak to się zaczęło? Zapraszam na serwis accelenation.com, gdzie zamieszczono artykuł pozwalający prześledzić siedem lat rozwoju grafiki trójwymiarowej i zapoznać się z kolejnymi produktami takich firm jak: 3Dfx, ATi, Intel, Matrox, NVIDIA, NEC/ST Micro/PowerVR, Rendition, 3Dlabs, Trident, Number Nine czy S3.
Tech
Przemysław Bartula
24 lutego 2003
Czytaj Więcej
Kiedyś miałem Diamond Monster 3D 2 z 12 Mb ... [ chip Voodoo 2 ] ... Teraz mam GeForce 4 Ti z 128 Mb .... Ale technika idzie ..... LOL !
Tez kiedys mialem Dimond Monstera 3D 2 :)))))) (zreszta dalej gdzies go mam :)) To byly czasy :) Szkoda ze juz przeminely :/
pamiętam jeszcze pierwszego VooDoo, wczesniej się grało jeszcze w Centuriona czy Crime City na zwykłym S3
:`)
To były czasy :`) pamiętam jeszcze swojego S3 - Elsa Victory 3D :) żeby chodziła w bodajże 24biowej palecie kolorów musiałem dokupić 2 x 0,5MB pamięci :) a jeszcze póżniej kolejne 1MB - wtedy full wypas - !!!4MB!!!....później pierwszy raz zobaczyłem w sklepie Turoka na VooDoo - wiedziałem, że będzie mój :) dałem za niego chyba z 600pln i do dzisiaj mam przed oczami widok NFS 2 SE 8-o
eh - te czasy ściągania patchów do gier bez obsługi 3dfx`a :)
Po tym przyszedł czas wymiany tego duelu bo gry 2D zaczęły już zwalniać niemiłosiernie - wybór padł na 740i - w końcu w commandos 1 można było przewijać ekran bez konieczności okrzyków dopingu typu ***** ... Następcą 740stki został GF2MX - ale oczywiście nie jakieś tam 200 czy 400 - PEŁNY MX :) za 700pln i tak było do niedawna... teraz od ok 5 m-cy mam gf4 4400 i juz powinienem zbierac $$ na jego zmiennika ;)
Ja dlugo nie mialem akceleratora, przegapilem voodoo1 i zaczolem od Vipera + Voodoo 2, jak na swoje czasy to chodzilo calkiem niezle... Pierwsza gra jaka wyprobowalem byl Spec Ops... druga karta to GF2 GTS, ktora sluzy do dzisiaj i wlasciwie da sie na niej pograc, ale powoli przyzwyczajam sie do mysli o ostatecznym pozegnaniu z nia... Nadchodzi Radek 9700 albo GF4 :)
moja pierwsza karta grafiki to VooDoo Rush ;) mam gdzieś jeszcze tą kartę.
pzdr
Ja zaczynałem od S3 Trio 3D (do tej pory zastanawiam się, po co tam w nazwie to '3D'). Poźniej przyszła klej na RIVĘ TNT 2 m64. Teraz mam GF 2 MX 400
:-)
Moja pierwsza karta to ATI Rage 4mb :) Karta bez akceleratora, a czasami to sie dziwielm, ze jeszcze dziala przy niektorych grach ;) Umiala wyciagnac jakies 20fps w Driverze z srednimi detalami :)
Ale wy wszystcy dobre karty mieliście od samego początku :P
ja zaczynałem od CGA, następnie miałem EGA a potem VGA, a jeszcze puźniej... już nie pamiętam
ja zaczynalem od S3 Virge z 1mb:)) Potem wymienilem na VooDoo Rusha 6mb, do dzis pudelko dumnie na szafie stoi i kurz zbiera. Nastepnia przesiadka na Rive TNT 2 M64 32mb a od poltora roku mam GFrorca 2 mx 400 32 mb i chyba w koncu czas go wymienic, ale niestety, nie ma rzadnej odpowiedniej dla mnie karty na rynku:(
Ehh... moja pierwsza karta byl Trident 512kb, pozniej mialem S3 Trio 64 2mb (chyba 2...), pozniej wyblagalem od rodzicow kase na Monstera 3D :) Nastepnie Voodoo 2 (jakis klon), Matrox g400 32 (do dzis dziala - super karta, tylko wydajnosc juz nie ta), Leadtek Winfast GF2 Pro 32 (padl trupem) no i teraz Radek 9000Pro 64... kurcze, sporo tego bylo :)
Moja pierwsza karta, to S3 Trio 1Mb :). To było w 1997 roku. To były czasy! Piękne :') ! Potem był S3 Virge (4Mb) i VooDoo1 (4Mb). A potem RivaTNT2 m64 32Mb i teraz GeForce2 MX400 64Mb.
==>SULIK
To wypas bo ja zaczynałem od Herculesa :PPPPPPP 740x358 x 2 kolory o ile dobrze pamietam :))))))
Dagger --> moje CGA chodziło chyba max w 4 kolorach i rozdziałce 340x300 czy coś koło tego :)
==>Sulik
320x200x4 kolory wiem bo Hercules mogł pracowac w trybie emulacji CGA (chociaz nie wszystkie gry sie na to lapały)