Blizzard traktuje to poważnie i prawie całkowicie odmieni Diablo 4. Nadchodzą ważne zmiany, które przygotowują ARPG do drugiego rozszerzenia
Do Diablo IV zmierza bardzo dużo zmian, które obejmują fundamentalne mechaniki. Nowy sezon zapowiada się na jeden z ważniejszych.

Blizzard opublikował listę zmian, które wkrótce trafią na serwer testowy Diablo IV, a wraz z nowym sezonem pojawią się w podstawowej wersji gry. Niedawno menedżer ds. społeczności zapowiedział, że będzie to „ważny PTR”, i teraz już wiemy dlaczego – zmienia on bardzo fundamentalne elementy czwartego „diabełka”.
- PTR 2.5.0 dostępny będzie od 21 października, godz. 19:30, do 28 października, godz. 20:00.
Diablo IV – co nowego w PTR 2.5.0?
Ulepszeni wrogowie
Wygląda na to, że twórcy chcą nieco podkręcić poziom trudności poprzez podrasowanie wszystkich potworów. Od teraz będą one lepiej reagować i dostosowywać się do sytuacji w walce, a ich zachowanie stanie się mniej przewidywalne.
Dodatkowo afiksy wrogów będą potężniejsze, a grupy bardziej rozproszone, przez co trudniej będzie pozbyć się wszystkich za jednym zamachem. Zaktualizowano również elitarnych przeciwników, którzy otrzymali 20 nowych przyrostków, a ich sługi dziedziczą część atrybutów.
Zmiany w przedmiotach
Kolejna duża zmiana dotyczy mechanik hartowania i doskonalenia. Możecie pożegnać się z losowością podczas próby dobrania odpowiedniego afiksu do wyposażenia – od teraz hartowanie pozwoli wybrać konkretny bonus.
Doskonalenie nie będzie już zwiększać wartości atrybutów, lecz poprawi jakość przedmiotu, zapewniając premię do podstawowych obrażeń, pancerza lub odporności. Maksymalny poziom jakości to 20. – po jego osiągnięciu pojawi się opcja ulepszenia losowego afiksu do większego afiksu.
To jednak nie wszystko – Blizzard wprowadza także zupełnie nowy system ulepszania nazwany „uświęceniem”. Co jakiś czas będziemy mieć okazję odwiedzić Niebiańską Kuźnię, gdzie nasycimy wybrany przedmiot mocą aniołów. Spowoduje to jeden z kilku efektów, takich jak dodanie unikalnego afiksu, zastąpienie jednego z istniejących innym, wyeliminowanie konieczności naprawiania lub dodanie drugiej legendarnej mocy.
Zmiany w obronie i leczeniu
Zmodernizowano system obrony postaci, by gracze musieli kłaść większy nacisk na przetrwanie. Koniec z wbijaniem maksymalnego poziomu pancerza oraz odporności i zapominanie o nich na zawsze. Limit zostanie zdjęty, a wyższe wartości dadzą mniejsze korzyści. Co więcej, pancerz zredukuje wszystkie otrzymane obrażenia, a jego dawną rolę przejmie nowy rodzaj statystyki – odporność fizyczna.
Istotną nowością jest zupełnie nowa cecha zwana wytrzymałością. Określa ona całkowitą ilość surowych obrażeń każdego typu, jakie może przyjąć postać, po uwzględnieniu wszystkich źródeł ich łagodzenia.
Zmianie uległy także mikstury – ich liczba została zmniejszona do czterech. Leczenie stanie się teraz natychmiastowe i przywróci 35% całkowitego zdrowia. Dodatkowo mikstury zregenerują się również same, dodając jedno użycie co 30 sekund.
Mechaniki sezonowe
Nowy sezon skupi się na tzw. Pomniejszych Złach, którzy zaatakowali Sanktuarium. Każdy z nich będzie związany z innym trybem rozgrywki:
- Duriel z Piekielnymi Przypływami;
- Belial z Dołami;
- Andariel z Podmieściem Kurast;
- Azmodan jako nowy Boss Świata.
W walce z nimi pomogą nam (a jakże!) nowe sezonowe moce, tym razem nazwane Boskimi Darami. Każdy z nich składa się z trzech elementów: nagrody, oczyszczonego daru i zepsutego daru. Nagroda uruchomi się zawsze po umieszczeniu daru w panelu, natomiast to, czy aktywuje się oczyszczony, czy zepsuty efekt, zależeć ma od wybranego miejsca.
Warto mieć na uwadze, że ten drugi wariant zapewni negatywne efekty, jak np. wzmocnienie niektórych przeciwników czy pojawianie się robaków zużywających nasze mikstury.
Pozostałe nowości
Do gry trafi także nowy rodzaj wyzwania nazwany Wieżą. To wieloetapowe lochy z limitem czasowym, przeznaczone dla najbardziej doświadczonych graczy. Blizzard podkreśla, że obecnie są w wersji beta, co oznacza, że będą udoskonalane w przyszłości.
Wieże powiązane są z tabelami wyników, na których pojawią się gracze z najlepszym czasem ukończenia. System rankingów również zostanie z czasem usprawniony, a PTR ma za zadanie jedynie przetestować ogólną funkcjonalność.
Poza tym do gry dojdzie ranga sezonowa, którą podniesiemy poprzez ukończenie powracających „Capstone Dungeonów”. Każdy poziom zapewni dodatkowe nagrody, np. punkty umiejętności.
Gracze są… zadowoleni
Zapowiedziane nowości zostały odebrane bardzo pozytywnie przez społeczność, czym momentami zdają się być zaskoczeni sami fani Diablo IV. Choć niektórzy kręcą nosem na pojedyncze zmiany, to spora część z nich uważa, że całość prezentuje się znakomicie.
Twórcy D4 są w tak bliskim kontakcie z graczami, że aż miło to widzieć. Trudno znaleźć coś, co hejterom nie spodoba się w sezonie 11., ale jestem pewien, że grupa „D4słabe” coś znajdzie. Z mojej perspektywy gra staje się coraz lepsza z każdym sezonem.
W 100% zgadzam się ze zmianami dotyczącymi hartowania i udoskonalania. Zawsze nienawidziłem hazardowej części tych mechanik.
Hmm, to trochę zabawne. Rod Ferguson odchodzi... gra staje się lepsza...
Niektórzy słusznie jednak studzą entuzjazm, zauważając, że najpierw trzeba przetestować wprowadzone nowości – dopiero potem okaże się, czy Blizzard podjął dobre decyzje. Trzeba jednak przyznać, że faktycznie PTR 2.5.0 zapowiada się na jeden z ważniejszych.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
Thane242 Chorąży
"Nowy sezon skupi się wokół tzw. Mniejszych Złów, które zaatakowały Sanktuarium."
Piękne kurwa, piękne.
Iselor Senator

Znaczy że co ? Wprowadzą tryb offline i brak DRM ? Super! Wtedy kupię !
Nirgar Pretorianin

Super, im lepsza konkurencja tym lepiej dla H&S. Dostali po dupie, to się obudzili, teraz życzę tego samego GGG.
Polterghost Pretorianin

"Trudno znaleźć coś, co hejterom nie spodoba się w sezonie 11" Ja już znalazłem, jedenasty raz ta sama mechanika sezonowa.