Data wydania: 20 listopada 2001
Kontynuacja strategicznej gry firmy Paradox, pozwalającej na kierowanie rozwojem największych europejskich potęg. Europa Universalis II to gra o wiele bardziej rozbudowana, obejmująca czterysta lat historii (1419-1820) nie tylko Europy, ale całego świata.
GRYOnline
Gracze
Europa Universalis II to rozbudowana gra strategiczna czasu rzeczywistego, będąca kontynuacją przeboju z 1999 roku. Osadzona w realiach epoki nowożytnej, pozwala graczowi na wcielenie się w rolę dowódcy jednej z wielu dostępnych nacji, za której rozwój staje się odpowiedzialny. EUII została zaprojektowana przez szwedzką firmę Paradox i wydana w 2001 roku przez Strategy First.
Akcja gry toczy się na przestrzeni 400 lat, obejmując rzeczywiste wydarzenia historyczne, od późnego średniowiecza do okresu wojen napoleońskich. Od gracza zależy jednak, jak poprowadzi on swoje państwo i jak rozegrany zostanie przez niego scenariusz.
W EUII gracz wciela się w zarządcę jednego z dostępnych krajów, przejmując nad nim pieczę na okres lat, dekad czy też całych wieków. Europa Universalis II umożliwia mu nie tylko kontrolowanie jednej z ówczesnych potęg europejskich, jak miało to miejsce w poprzedniej części, ale nawet 200 różnych nacji. Grający może objąć kontrolę nie tylko nad krajem Europy ale też jednym z plemion indiańskich czy największym państwem azjatyckim – Chinami. Wyboru dokonuje sam lub zdając się na sugestię komputera. Jeżeli rozgrywa kampanię, ma również możliwość rozpoczęcia gry od jednej z ustalonych dat.
Gra przeprowadzana jest na dwuwymiarowej mapie, podzielonej na prowincje, które zamieszkują różne grupy kulturowe. Grający rozpoczyna rozgrywkę, mając do dyspozycji jeden z obszarów, pełniący w tym momencie funkcję stolicy i w zależności od obranej taktyki, może dokonywać ekspansji na kolejne ziemie. Mieszkańcy każdego z terenów mogą reagować w odmienny sposób na zwyczaje narzucane im przez państwo gracza. Różnice między narodami opierają się nie tylko na odmiennej kulturze czy języku ale też religii. W EUII wprowadzone zostały zresztą nowe typy wyznań, takie jak hinduizm, konfucjanizm czy buddyzm.
Wraz z rozwojem nacji zmieniają się jej poszczególni historyczni władcy. Każdy z nich posiada inny poziom umiejętności dyplomatycznych, administracyjnych oraz wojskowych, co wymusza na graczu dostosowywanie strategii rozgrywki do zdolności poszczególnych rządzących.
W EUII dochody uzyskuje się poprzez podatki i handel. Mogą one zostać wykorzystane na rozwój jednej lub kilku technologii (z dziedziny infrastruktury i handlu czy też lądowej lub morskiej). Dzięki pieniądzom możliwa jest również odbudowa zaburzonej stabilności nacji (im bardziej kraj jest niestabilny, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia w nim buntów przeciwko władcy). Grający może też złożyć je w skarbcu i po zebraniu odpowiedniej sumy, wykorzystać na rozbudowę armii i floty, ustanowić nowe urzędy w poszczególnych prowincjach (co ma zresztą wpływ na wzrost podatków), jak też przeznaczyć na budowanie manufaktur, przyspieszających rozwój technologiczny kraju. Dodatkowe zyski przynosi także wysyłanie kupców do centrum handlu oraz kolonizacja zamorskich terenów.
Dyplomacja jest jednym z kluczowych aspektów rozgrywki. Przeprowadzane z innymi władcami rozmowy mogą przybierać różnoraki obrót, w zależności od podejmowanych przez gracza decyzji. Grający może poszerzać granice swojego państwa poprzez zawieranie królewskich mariaży czy wasalizację sąsiednich państw. Ma też jednak możliwość obrania zupełnie innej ścieżki, nakładając na sąsiednie państwa embargo lub prowokując wojny. W tej części istnieje też możliwość zażądania określonej liczby prowincji, złota, jak i wystosowania odpowiedniego porozumienia dyplomatycznego w celu utrzymania pokoju.
Podobnie jak w przypadku pierwszej części gry, grający nie ma wielkiego wpływu na sam przebieg walk. W skład dostępnej w EUII armii wchodzi kawaleria, piechota oraz artyleria. Gracz dysponuje również flotą, dzielącą się na okręty wodne, galery oraz transportowce. Ma on możliwość rozbudowywania każdej z wymienionych jednostek, jednak podczas samej walki z przeciwnikiem ataki przeprowadzane są automatycznie. Na wynik starcia mają wpływ umiejętności dowódcy oddziału i władcy, a także morale oraz sama liczebność atakującego wojska.
W trakcie rozgrywki gracz jest konfrontowany z różnymi losowymi lub specjalnymi eventami, które mogą zarówno ułatwić, jak i utrudnić dalszy jej przebieg. Grę urozmaicają też rzeczywiste wydarzenia historyczne, pojawiające się we właściwym dla nich czasie. Te ostatnie uległy pewnym modyfikacjom w stosunku do pierwszej części, dzięki czemu gracz może już np. opowiedzieć się po konkretnej stronie konfliktu. Tym razem grający ma też możliwość kreowania własnych wydarzeń, dzięki czemu tworzenie scenariuszy może przybrać dość zabawny obrót.
Europa Universalis II dysponuje czterema różnymi wariantami rozgrywki. Pierwszy z nich (Standard) wymaga od gracza zdobycia największej liczby punktów zwycięstwa ze wszystkich nacji. Można je uzyskać zarówno przez wygrywanie bitew i wojen, jak też zawieranie korzystnych układów dyplomatycznych lub odkrywanie nowych terenów, możliwych do kolonizacji. W Zwierzchnictwie natomiast zwycięża to państwo, które najszybciej uzyskało określoną liczbę punktów. Trzecim wariantem jest Ekspansja, gdzie warunkiem wygranej staje się podbicie określonej liczby prowincji. Ostatni typ rozgrywki to Misja, którą zwycięża ten, kto najszybciej ukończy wylosowaną przez komputer misję.
Podstawowa rozgrywka posiada określoną liczbę różnorakich scenariuszy. Fantasia (Fantazja) to specjalny rodzaj kampanii, niezwiązany z rzeczywistymi wydarzeniami historycznymi. Na mapie znajduje się tylko kilka nacji, którymi można prowadzić rozgrywkę, a każda z nich znajduje się na tym samym etapie rozwoju. Poza tym jednym przypadkiem wszystkie pozostałe scenariusze odwołują się do konkretnych wydarzeń z historii. Rozgrywka rozpoczyna się od określonej daty, jednak wszystkie kończą się w tym samym czasie – pierwszego stycznia 1820 roku.
Europa Universalis II umożliwia grę zarówno w trybie single, jak i multiplayer (obsługującym rozgrywkę przez sieć lokalną). W trybie jednoosobowym wszystkie napotykane przez gracza nacje kierowane są przez komputer. W przypadku rozgrywki wieloosobowej część krajów kontrolowana jest już przez innych graczy.
Europa Universalis II posiada prostą, dwuwymiarową grafikę, w której nacisk nałożono na odtworzenie wzornictwa i stylistyki poszczególnych nacji. Rozgrywkę umila oprawa dźwiękowa, będąca zbiorem klasycznych utworów z okresu, w którym toczy się akcja gry.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Paradox Development Studio
Wydawca: Strategy First
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
8GIER
Cykl rozbudowanych produkcji typu grand strategy, cieszący się dużym uznaniem wśród graczy. Europa Universalis należy do najważniejszych marek w katalogu wydawniczym firmy Paradox Interactive i choć przez większość czasu pieczę nad nią sprawowało Paradox Development Studio, począwszy od 2020 roku opiekuje się nią zespół Paradox Tinto.
Recenzja GRYOnline
Europa Universalis II to kontynuacja znanego strategicznego przeboju firmy Paradox Entertainment, który pozwalał graczom na sterowanie rozwojem największych europejskich potęg na przestrzeni 300 lat począwszy od roku 1492.
Z okazji dwudziestolecia powstania gry Europa Universalis II GOG rozdaje ją za darmo. Wystarczy dodać tytuł do swojej biblioteki, a już z niej nie zniknie.
promocje
Karol Laska
20 października 2020 16:46
Jeśli spędzając długie godziny przy grach z serii Hearts of Iron, zdarzyło się Wam od czasu do czasu ponarzekać na jakieś niedopracowane Waszym zdaniem elementy rozgrywki, macie teraz szansę naprawić te niedociągnięcia. Co więcej, możecie stworzyć kolejne Serca z Żelaza, zupełnie od podstaw – silnik Europa napędzający m.in. wspomnianą serię, dostępny jest bowiem za darmo.
pozostałe
Maciej Myrcha
26 kwietnia 2008 14:51
O tym, że skandynawskie studio Paradox Interactive pracuje nad kolejną odsłoną strategii turowej Europa Universalis, wiemy oficjalnie od początku października. Osoby, które w ciągu ostatnich tygodni zainteresowały się nowym przedsięwzięciem szwedzkich programistów, ucieszy z pewnością fakt, że już wkrótce Rome doczeka się zamkniętych beta-testów.
gry
Marek Grochowski
26 października 2007 17:30
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich wielbicieli gier z serii Europa Universalis. W opublikowanym wczoraj oficjalnym oświadczeniu prasowym, przedstawiciele firmy Paradox Interactive poinformowali, że trwają prace nad trzecią odsłoną popularnego cyklu.
gry
Krystian Smoszna
15 lutego 2006 08:04
Przedstawiciele szwedzkiej firmy Paradox Interactive poinformowali nie bez dumy, iż stali się wyłącznymi posiadaczami praw intelektualnych do serii Europa Universalis. Po kilku latach korzystania z licencji, gry z tej serii w całości przechodzą pod opiekę Szwedów, którzy nie osiadają na laurach i zapowiadają kolejne niespodzianki dla fanów swoich produkcji.
gry
Maciej Myrcha
14 lipca 2005 14:12
Kiedy „Europa Universalis II” ukazała się na rynku (a stało się to w listopadzie 2001 roku) osiągnęła na całym świecie spory sukces zjednując sobie kolejne rzesze wielbicieli serii. Obecnie Panowie z Paradox Interactive pracują wspólnie z Pocket PC Studios nad przeniesieniem bestsellerowego tytułu na „kieszonkowe platformy”: Palm OS, Windows CE i (co najbardziej ucieszy graczy) Nintendo DS.
gry
Marcin Cisowski
16 lutego 2005 13:48
Studio developerskie Paradox Entertainment, mające na swym sumieniu popełnienie gier z serii Europa Universalis, uzyskało prawa do dwóch starych, popularnych marek: Diplomacy oraz Squad Leader. Dla gracza oznacza to pojawienie się w najbliższym czasie dwóch (co najmniej!) nowych gier strategicznych, bazujących na starym, wysłużonym – i co najważniejsze – sprawdzonym pomyśle.
gry
Włodarczak Adam
5 sierpnia 2004 09:44
Czy kojarzą się wam z czymś tytuły Europa Universalis Crown of the North, Europa Universalis II czy Europa Universalis- II Wojna Światowa ? Podpowiem - wspólnym mianownikiem wyżej wymienionych gier jest ich twórca, Paradox Entertainment. A dlaczego o tym piszę ? A dlatego, że firma ta pod skrzydłami Strategy First tworzy kolejny, potencjalny hit, zatytułowany Two Thrones.
gry
Maciej Myrcha
4 listopada 2003 16:56
„Europa Universalis” – nazwa ta na stałe zapisała się w pamięci miłośników poważnych gier strategicznych. Firma Paradox Entertainment odniosła znaczny sukces wydając pierwszą i drugą cześć „Europy Universalis”, następnie wydając „Hearts of Iron”, dlatego też nie dziwi fakt, iż obecnie przygotowuje kolejne trzy tytuły z tej serii, tj. jakiś czas temu zapowiedziane „Crusader Kings” i „Europa Universalis Crown of the North” oraz właśnie ujawnioną „Victoria: 1835 – 1920”.
gry
Przemysław Bartula
8 maja 2003 11:55
Strategy First opublikował pierwsze informacje na temat Europa Universalis: Crown of the North, kolejnej strategii czasu rzeczywistego z popularnej serii gier Europa Universalis, która jeszcze wiosną tego roku powinna zawitać na dyskach twardych naszych komputerów.
gry
Janusz Burda
3 kwietnia 2003 09:26
Popularne pliki do pobrania do gry Europa Universalis II.
Wymagania sprzętowe gry Europa Universalis II:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 350MHz, 64MB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1596 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Bartula
Recenzent GRYOnline.pl
2001.12.28
Europa Universalis II to kontynuacja znanego strategicznego przeboju firmy Paradox Entertainment, który pozwalał graczom na sterowanie rozwojem największych europejskich potęg na przestrzeni 300 lat począwszy od roku 1492.
snierzyn Konsul
Mam kolekcję prawie 1600 gier. Ostatnio kolega zapytał się mnie, jaką grę zabrałbym na bezludną wyspę:) Po głębszym zastanowieniu odpowiedziałem, że Europa Universalis 2. - dajcie ten cytat do TVP GRY-ONLINE:)
W to można grać latami i nigdy się nie znudzi.. Mój sposób na granie: Trudne poziomy SI i gry, na stabilność w każdej chwili wpisuję kod "oranje". Stabilność zablokowana i gra się bardzo przyjemnie.. Spróbujcie kiedyś w długiej kampanii Brytanią wyzwolić się spod jarzma Francji.. To dosyć trudne, tym bardziej, że Francja ograniczona nawet do 1 prowincji oszukuje.. Albo coś łatwiejszego: Szkocją zniszczyć Anglię i takim państwem walczyć w Francją..
A dla ekstremalistów polecam walczyć Nowogrodem o niepodległość:)
Wodzuu Pretorianin
Pamiętam tę grę z dzieciństwa, wciągała na długie godziny, mam bardzo dobre wspomnienia. Nostalgia.. aż znowu sobie chyba zagram ;)
myfunnygame Centurion
Moja jedna z nielicznych ulubionych gier, mam ich około 15-16. W dodatku chyba jedna z 3-4 w którą grałem najczęściej.
Możliwość grania wieloma krajami, inwazji na państwa sąsiednie, dyplomacja, handel (w to chyba jestem mistrzem ;) ) granie Polską, Stanami, Francja, Portugalią, prowincjami niemieckimi czy azjatyckimi, podbój Nowego Świata. Coś wspaniałego, szkoda tylko słabej jak na gry grafiki, częstych wywałek do pulpitu i problemów z tłumaczeniem ale to zostało opisane w recenzji.
zanonimizowany622647 Legend
Nigdy nie miałem jakieś styczności z grami z serii Europa Universalis. W zbiorze mam jednak z Extra Klasyki Europa Universalis II oraz w big boxie Mroczne Wieki (czyli pierwszą część Crusader Kings).
Czy warto dzisiaj się w nie bawić? Podobno można przenieść rozgrywkę z jednej gry do drugiej...Nie są to nowe gry, czy są wciąż grywalne? Warto się nimi bawić ? Czy od razu lepiej kupić nowe odsłony (uwzględniając fakt że muszę mieć wersję PL i nie uznaję nic poza GOGiem) ?