futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 20 września 2020, 11:56

RTX 3090 nieznacznie wydajniejszy od 3080 w grach

Najnowsze benchmarki sugerują niewielką różnicę w wydajności w grach pomiędzy RTX-em 3090 a 3080.

RTX 3090 nieznacznie wydajniejszy od 3080 w grach - ilustracja #1
Przepaść cenowa nie zawsze przekłada się na przepaść wydajnościową.

RTX 3080 został wyprzedany w kilka minut. Prawdopodobnie spowodowane jest to tym, że mamy do czynienia z produktem o fantastycznej relacji ceny do jakości. Czy tak samo będzie z topowym RTX-em 3090? Nie wiadomo, bo 1499 dolarów lub 7029 zł w Polsce to kwota kosmiczna. Ponadto najnowsze wyniki w nieoficjalnych benchmarkach chińskiego Teclabu pokazują, że średnia przewaga 3090 nad RTX-em 3080 w grach wynosi zaledwie 10%.

RTX 3090 nieznacznie wydajniejszy od 3080 w grach - ilustracja #2
Wydajność w Control, po lewej RTX 3090, po prawej RTX 3080. Źródło – hardwaretimes.
RTX 3090 nieznacznie wydajniejszy od 3080 w grach - ilustracja #3
Wydajność w Death Stranding, po lewej RTX 3090, po prawej RTX 3080. Źródło – hardwaretimes.

Taki obrót spraw nie jest jednak zbyt zaskakujący, gdy spojrzymy na specyfikację obu kart, gdyż nie różnią się one od siebie zbyt mocno. Jedyne zauważalne zmiany w stosunku do RTX-a 3080 to szersza, bo 384-bitowa szyna pamięci w RTX-ie 3090 oraz oczywiście aż 24 GB pamięci VRAM. Wyniki wydajności pokazują jednak jasno, że większość współczesnych gier nawet w 4K zadowoli się 10 czy nawet 8 GB pamięci. Na tym polu najmocniejsza karta z rodziny Ampere wypada nie najlepiej, ale jej zastosowania będą raczej zgoła odmienne niż granie, bo tak duży bufor pamięci przyda się w skomplikowanych aplikacjach profesjonalnych, gdzie każdy gigabajt jest na wagę złota. Dla graczy oznacza to z kolei, że powinni spać spokojnie, bo nie zanosi się na to, żeby RTX-owi 3080 brakowało VRAM-u w jakiejś grze w najbliższej przyszłości.

Mikołaj Łaszkiewicz

Mikołaj Łaszkiewicz

W GRYOnline.pl pracuje od maja 2020 roku. Najpierw był newsmanem w dziale technologii, z czasem zaczął udzielać się w grach i publicystyce, a także redagować oraz nadzorować działanie newsroomu technologicznego. Obecnie jest redaktorem naczelnym serwisu Futurebeat.pl. Wcześniej swoimi przemyśleniami na temat gier wideo dzielił się m.in. na różnych grupach tematycznych. Z wykształcenia prawnik. Gra na wszystkim i we wszystko, co widać czasem w recenzjach. Jego ulubioną konsolą jest Nintendo 3DS, co roku gra w nową część serii FIFA i stara się poszerzać gamingowe horyzonty. Uwielbia szeroko pojęty sprzęt komputerowy i rozkręca wszystko, co wpadnie mu w ręce.

więcej