futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 29 lipca 2021, 15:30

PS5 otrzyma wsparcie wewnętrznych SSD; Sony testuje nowy firmware

PlayStation 5 w końcu pozwoli na dodanie wewnętrznego dysku SSD. Na razie tylko w beta-testach nowej aktualizacji konsoli, ale Sony już zdradziło, jakich modeli powinniśmy szukać.

Wygląda na to, że modły posiadaczy PS5 o więcej miejsca na gry zostały wysłuchane. Sony rozpoczęło testy nowej aktualizacji oprogramowania konsoli w wybranych regionach. Jak donoszą Munechika Nishida na Twitterze (via Nibellion) oraz czasopismo The Verge, firmware pozwoli na podłączenie do PS5 wewnętrznego dysku SSD z interfejsem PCIe Gen4 x4 M.2 NVMe. Jak czytamy na oficjalnej stronie PlayStation, Sony rekomenduje modele o prędkości odczytu nie mniejszej niż 5500 MB na sekundę o rozmiarze od 250 GB do 4 TB. Zaznaczono jednak, że nie wszystkie podzespoły spełniające podane wymagania będą działały z PS5.

Wraz z ogłoszeniem Sony pojawiły się też informacje na temat pierwszych dysków wewnętrznych kompatybilnych z PS5 od firmy Seagate. Seria FireCuda 530 ma działać „mimo braku miejsca” w konsoli dzięki smukłej konstrukcji, nawet w wersji z radiatorem, i oferuje prędkość zapisu do 7300 MB/s. W zależności od modelu, za te dyski zapłacimy od około 656 złotych (za wariant 500 GB) do blisko 4050 zł (model 4 TB z radiatorem). Szczegóły specyfikacji znajdziecie na oficjalnej stronie producenta.

Na tę informację czekaliśmy od dłuższego czasu. Domyślny dysk PlayStation 5 oferuje w praktyce tylko 667 GB miejsca na zawartość użytkownika, co w kontekście rosnącego rozmiaru gier (coraz częściej wymagających nawet powyżej 100 GB przestrzeni) było niewystarczające. Fakt, że gracze nie mogli sami rozbudować pamięci konsoli na premierę, był więc dla wielu nabywców bardzo bolesny.

Prócz tego nowy firmware ma dodać wsparcie trójwymiarowego dźwięku dla głośników telewizorów oraz poprawki interfejsu i „opcje personalizacji” dla centrum sterowania (Control Center). Ponadto konsola w końcu rozróżni wersje gier dla PlayStation 4 i PlayStation 5, wyświetlając je jako osobne pozycje na ekranie kolekcji. Otrzymamy też funkcję śledzenia trofeów i opcję wyboru rozdzielczości dla usługi PS Now. Zabrakło natomiast wsparcia „rozdziałki” 2K oraz technologii zmiany częstotliwości odświeżania VRR, co potwierdził Tom Warren z redakcji The Verge.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej