futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 13 września 2019, 13:10

autor: Bartosz Faryna

Polacy niewiele wiedzą o bezpieczeństwie w sieci

Z badania przeprowadzonego przez Mastercard wynika, że spora część Polaków nie ma bladego pojęcia na temat właściwego przechowywania i udostępniania danych w sieci. Niektórzy wciąż zapisują swoje hasła na kartkach.

Z badania Bezpieczne e-zakupy wynika, że Polacy wiedzą bardzo mało na temat bezpieczeństwa w sieci / źródło: GOOP Digital. - Polacy niewiele wiedzą o bezpieczeństwie w sieci - wiadomość - 2019-09-13
Z badania Bezpieczne e-zakupy wynika, że Polacy wiedzą bardzo mało na temat bezpieczeństwa w sieci / źródło: GOOP Digital.

Mastercard przeprowadziło badanie, którego celem miało być sprawdzenie, jak wiele Polacy wiedzą na temat bezpieczeństwa w sieci oraz przechowywania i udostępniania danych online. Wyniki są naprawdę niepokojące. Możemy z nich dowiedzieć się m.in. o tym, że aż 23% ankietowanych zmienia swoje hasła raz do roku lub rzadziej, a 36% zapisuje je na papierze lub gdzieś w telefonie/komputerze.

Z badania Mastercard pt. „Bezpieczne e-zakupy” wynika, że aż 44% ankietowanych niewiele wie na temat bezpieczeństwa w sieci i się do tego otwarcie przyznaje. Kolejne 18% nie jest nawet zainteresowane nadrobieniem swoich braków w wiedzy. Z drugiej strony 46% konsumentów wie, jak dbać o swoje bezpieczeństwo.

W przypadku haseł sprawa wygląda jeszcze gorzej. 36% respondentów wciąż zapisuje je na kartkach lub w formie elektronicznej. Wiele do życzenia pozostawia również częstotliwość zmiany hasła oraz ogólna troska o to, aby dane te pozostały tajne. Aż 23% zmienia je najczęściej raz do roku lub wcale, 15% robi to dopiero wtedy, kiedy usługodawca mu o tym przypomni, a 22% podaje hasła osobom z najbliższego otoczenia.

Spora część ankietowanych wciąż zapisuje swoje hasła na kartkach. - Polacy niewiele wiedzą o bezpieczeństwie w sieci - wiadomość - 2019-09-13
Spora część ankietowanych wciąż zapisuje swoje hasła na kartkach.

Polacy mają również bardzo luźne podejście do udostępniania swoich danych w sieci. Większość z nich nie przejmuje się tym, czego nieznajomi dowiedzą się o nich na przykład z portali społecznościowych, a kwestia prywatności umieszczonych tam danych nie zaprząta im zbyt często głowy.

Jeśli więc macie podobne podejście, jak niektórzy z ankietowanych biorących udział w badaniu „Bezpieczne e-zakupy”, to może pora zmienić swoje nastawienie i przyłożyć nieco większą wagę do zarządzania swoimi danymi.