Naukowcy z firmy Riverlane opracowali mikroukład, który może usprawnić działanie komputerów kwantowych. Dzięki specjalnym chipom maszyny te mogą stać się znacznie mniejsze.
Firma Riverlane z Cambridge (Massachusetts, USA) wspólnie z nowojorską Seeqc pracuje nad rozwiązaniami, które mogą przyczynić się do zmniejszenia rozmiarów komputerów kwantowych (i zarazem zwiększenia ich możliwości). Udało im się stworzyć system operacyjny Deltaflow.OS, możliwy do zaimplementowania na różnych platformach i urządzeniach. Może on być zintegrowany ze specjalnym układem (SoC) o nazwie SFQ (Single Flux Quantum) – dzięki niemu będzie można zredukować złożoność systemu IO w procesorach kwantowych.
Chip ten ma bezpośrednio współpracować z matrycą kubitów w kriogenicznie chłodzonym środowisku. Takie rozwiązanie powinno znacznie ograniczyć rozmiary całej maszyny poprzez zmniejszenie złożoności infrastruktury związanej z procesorem kwantowym. Miniaturyzacja umożliwi zarazem podniesienie mocy obliczeniowej. Obecnie prym wiodą Chińczycy z rekordem obliczeń na 76 kubitach. Dzięki pracy naukowców z Riverlane być może przyszłe urządzenia będą posiadać tysiące kubitów (albo i setki tysięcy), a liczba maszyn kwantowych znacznie wzrośnie (obecnie jest ich kilkadziesiąt).

Oczywiście na kwantowe smartfony musimy jeszcze poczekać – ale być może kwantowy komputer nie będzie zajmował już całego pomieszczenia. W historii komputeryzacji przełomem był wynalazek tranzystora i opracowanie pierwszych mikroukładów scalonych. To pozwoliło komputerom trafić pod strzechy. Być może właśnie teraz stoimy przed podobnym krokiem milowym w technologii kwantowej?
Więcej:„Intel miał misję żeby nas zabić” według Jensan Huanga; teraz zbuduje dla NVIDII 2 mikroprocesory
51

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.