futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 1 lipca 2019, 12:04

autor: Bartosz Świątek

Duży spadek liczby kart pre-paid po wprowadzeniu obowiązkowej rejestracji

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował kolejny raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Znalazło się w nim kilka ciekawych informacji, dotyczących między innymi spadku zainteresowania usługami pre-paid oraz telefonią stacjonarną.

Kolejna odsłona raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce. - Duży spadek liczby kart pre-paid po wprowadzeniu obowiązkowej rejestracji - wiadomość - 2019-07-01
Kolejna odsłona raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce.

W 2016 roku do polskiego prawa wprowadzono zapis wymagający zarejestrowania każdej zakupionej karty pre-paid (mowa o tzw. „telefonach na kartę”). Okazuje się, że ustawa poskutkowała znaczącym spadkiem zainteresowania tego typu usługami. Pod koniec 2018 r. w Polsce było 13,5 mln użytkowników takich rozwiązań, co oznacza, że ich liczba zmniejszyła się o 24% względem danych z poprzedniego roku. Informacja została opublikowana w obszernym raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Przy okazji dowiedzieliśmy się też, że kurczy się liczba abonentów telefonii stacjonarnej – pod koniec 2018 r. korzystało z niej 4,1 mln użytkowników. Rok wcześniej w grupie tej znajdowało się o 700 tys. osób więcej. Zainteresowanie tradycyjnymi telefonami maleje ustawicznie od 2013 r., co skutkuje także spadkiem średnich przychodów operatorów na użytkownika – zeszłym roku było to 39 złotych, wobec 39,7 złotych rok wcześniej. Rynek usług tego typu jest zdominowany przez koncern Orange Polska (obsługuje 51,8% użytkowników).

Co ciekawe, o wiele więcej mamy firm świadczących usługi telekomunikacyjne – pod koniec zeszłego roku na rodzimym rynku działało już 85 podmiotów tego typu. Rok wcześniej było ich zaledwie… 31. Gigantyczny przyrost wynika z pojawienia się nowego typu operatora.

Tak duży wzrost liczby operatorów świadczących usługi telefonii ruchomej wynika z pojawienia się na rynku firm, które posiadają umowę z operatorem komórkowym (MNO) i odsprzedają usługi kolejnym małym operatorom. W efekcie takiej współpracy mali MVNO świadczą usługi telefonii mobilnej na postawie umowy, jaką mają z pośrednikiem, a nie bezpośrednio z operatorem komórkowym – czytamy w raporcie.

Wielkich zmian nie odnotowano w zakresie podziału najważniejszego rynkowego „tortu” – telefonii mobilnej – pomiędzy telekomunikacyjnych gigantów.

Podobnie jak w 2017 r. pozycję lidera pod względem liczby użytkowników telefonii ruchomej zajmowało P4, z udziałem 29%. Drugie miejsce przypadło Orange Polska z 27% użytkowników. To identyczny wynik jak rok wcześniej. Trzecia pozycja należała do Polkomtela, który jako jedyny spośród 4 największych firm uzyskał wzrost udziału w rynku. Na koniec 2018 r. jego użytkownicy stanowili 21% ogółu użytkowników telefonii ruchomej. Na czwartym miejscu znalazł się T-Mobile z udziałem na poziomie 18,6% – podał Urząd Komunikacji Elektronicznej.

  1. Urząd Komunikacji Elektronicznej – strona oficjalna