Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikSymulacjePC
Okładka X3 Reunion (PC)

X3 Reunion PC

X3 Reunion jest trzecią, pełnoprawną odsłoną cyklu kosmicznych symulatorów, zapoczątkowanego w 1999 roku przez grę X-Beyond the Frontier. Fabuła kontynuuje wątki przedstawione w X2 The Threat.

Symulacje | FPP | science fiction | kosmiczne

PC Windows
Okładka X3 Reunion (PC)

Polskie napisyPolskie napisy

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

28października2005

11października2006

pudełko PL

Trzecia odsłona gwiezdnej, symulacyjnej sagi z dużym „X” w tytule, wyewoluowała poniekąd z nieukończonego dodatku do części drugiej, znanego pod tytułem X2 The Return. W pewnym momencie produkcji ilość zmian osiągnęła taką liczbę, że zespół Egosoftpodjął decyzję o przeniesieniu wszystkiego, co miał zaoferować addon, do trzeciej, równolegle opracowywanej gry.

Pierwszą rzeczą, która zwraca uwagę w X3 Reunion, to nowy engine w jaki wyposażono ten tytuł. Korzysta on ze wszystkich dobrodziejstw pakietu DirectX9 oraz nowoczesnych kart graficznych, wspierających technologię pixel shaders 2.0. Autorzy wymodelowali praktycznie od podstaw większość występujących w przestrzeni kosmicznej obiektów, począwszy od planet czy asteroid, a na elementach statków kosmicznych skończywszy. W związku z nowymi możliwościami, znacznemu powiększeniu uległ świat gry, zmieniła się także budowa i kształt poszczególnych sektorów. Mają bardzo różne kształty i wielkości (niektóre bardzo małe, inne zaś nawet 10 razy większe niż te jakie występowały w X2). Zerwano też ze schematem usytuowania bram do skoków w przestrzeni, tj. na północy, południu, wschodzie i zachodzie sektora - teraz znajdują się one w różnych miejscach.

Akcja X3 Reunion rozpoczyna się zaraz po wydarzeniach w jakich uczestniczyliśmy w części drugiej. Trwa inwazja rasy Kha’ak, a ponadto niezmienne zagrożenie dla bytu federacji ras (w tym i ludzi) stanowią tajemniczy Xenonowie. Kolejny raz trafiamy do uniwersum „X” jako kapitan Jules Brennan, lecz w odróżnieniu od X2 The Threat, już na początku rozgrywki posiadamy jakichś przyjaciół i znajomych, których notabene, spotkaliśmy w części drugiej. Choć gra ma budowę otwartą i nie ogranicza poczynań gracza, to twórcy wpletli doń wątek fabularny, którego tematem przewodnim jest próba odkrycia, kto i dlaczego stara się zaszkodzić bohaterowi.

Jak już wspomniano, grający nie jest tu do niczego zmuszony. Może na przykład zająć się robieniem biznesu. Było to dużą zaletą X2 The Threat, podobnie jest i tutaj. W związku z tym zdecydowano się dopracować i bardziej zbalansować cały system ekonomiczny. Gracze mogą budować w kosmosie różne stacje i instalacje wydobywcze, a to ile zarabiają te inwestycje, zależy od ich umiejscowienia, dostępności danego typu surowca, aktualnego popytu na określony wyrób itp. Ponadto, w X3 nasze dobra mogą zostać zniszczone przy okazji wystąpienia jakiegoś zdarzenia losowego w świecie gry. Zmiany te, a także wiele innych w tej dziedzinie, czynią rozgrywkę bardziej dynamiczną i mniej przewidywalną.

Oczywiście, tak jak w każdym gwiezdnym symulatorze, tak i tu nie zabrakło setek misji, które można wykonywać na zlecenie napotkanych w bazach czy na planetach postaci niezależnych, a także całej gamy statków kosmicznych (począwszy od frachtowców, a na myśliwcach bojowych skończywszy), jakimi możemy „rozbijać się” po wszechświecie.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD

Ocena czytelników: 8,5 / 10 na podstawie 914 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.7 / 10 na podstawie 3 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 59 PLN

Klasyfikacja PEGI X3 Reunion

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język.

Wymagania sprzętowe X3 Reunion

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 2.4 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256MB (GeForce 4 lub lepsza), 2 GB HDD

X3 Reunion - recenzja gry
X3 Reunion - recenzja gry

Recenzja 21 grudnia 2006, 12:25

Co niezwykle istotne, wszystkie te zmagania toczymy w przepięknym środowisku. Trzeba przyznać, że graficy EgoSoftu nie spoczęli na laurach po ciepłych słowach, jakie padały zewsząd pod kierunkiem The Threat i w kolejnej części gry widać znowu duży skok jakościowy względem poprzedniczki. Sunąc statkiem i patrząc na graficzny przepych można czasem odnieść wrażenie, jakby rzeczywiście przebywało się w przestrzeni międzyplanetarnej. Efekty smug, świateł, odblasków – to trzeba ujrzeć w ruchu, bo słowami doprawdy ciężko ogarnąć przyjemność oglądania tychże. Począwszy od wszelkiego typu tworów naturalnych, jak planety i mgławice poprzez fantazyjne stacje kosmiczne aż po wykonane z pietyzmem statki kosmiczne mamy do czynienia z zasługującym na wiele ciepłych słów kunsztem pracy graficznej.