Data wydania: 24 sierpnia 2016
Eksploracyjna przygodówka akcji z elementami science fiction, opracowana przez znane z gry Slender: The Arrival, kanadyjskie studio Blue Isle Games. Akcja Valley przenosi nas do tytułowej, tajemniczej doliny, ukrytej gdzieś w Górach Skalistych, a podczas zabawy wcielamy się w postać bliżej nieokreślonego bohatera, który, wykorzystując najnowsze zdobycze techniki w postaci egzoszkieletu L.E.A.F.
Gracze
Steam
OpenCritic
Valley to ukierunkowana na eksplorację, pierwszoosobowa przygodówka akcji z elementami science fiction. Za powstanie gry odpowiada niezależne, kanadyjskie studio Blue Isle Games, znane dotąd głównie za sprawą gry Slender: The Arrival, czyli stworzonej we współpracy z twórcą pierwowzoru, Markiem Hadleyem, kontynuacji darmowego przeboju Slender: The Eight Pages.
Akcja gry przenosi nas do tytułowej, tajemniczej doliny, ukrytej gdzieś w Górach Skalistych. Podczas zabawy wcielamy się w postać bliżej nieokreślonego bohatera, który, wykorzystując najnowsze zdobycze techniki w postaci egzoszkieletu o nazwie L.E.A.F. (Leap Effortlessly though Air Functionality), przemierza szereg zróżnicowanych lokacji – od malowniczych lasów po niebezpieczne ruiny, starając się odkryć sekret tego niezwykłego miejsca.
Valley jest pierwszoosobową grą eksploracyjną, która – w przeciwieństwie do większości dość statycznych przedstawicieli gatunku – cechuje się sporą dynamiką rozgrywki za sprawą wspomnianego egzoszkieletu L.E.A.F. Dzięki niemu możemy np. szybciej się poruszać i wyżej skakać, docierając w miejsca niedostępne dla zwykłego człowieka. Możliwości sprzętu wykorzystamy także w walce z zamieszkującymi dolinę, wrogo nastawionymi stworzeniami.
W miarę postępów zabawy, sukcesywnie odblokowujemy coraz to nowsze funkcje egzoszkieletu, z których bodaj najważniejszą jest kontrola nad życiem i śmiercią, pozwalająca dawać lub odbierać życie każdemu z żywych organizmów, napotkanych podczas rozgrywki. Moc ta ma jednak wysoką cenę. Za każdym razem, kiedy kontrolowana przez nas postać ginie, stopniowo obumiera też tytułowa dolina. Od naszych umiejętności przetrwania zależy więc nie tylko rozwikłanie tajemnicy tego miejsca, ale także jego wygląd i los zamieszkujących je organizmów.
Podobnie jak opisywany na wstępie Slender, także i Valley stworzona została na popularnym, multiplatformowym silniku Unity. W grze nie doświadczymy jednak minimalizmu, znanego z pierwszej produkcji studia, a autorzy wykorzystali do maksimum możliwości engine’u graficznego, oferując graczom zróżnicowany, barwny i szczegółowy świat o sporych rozmiarach.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PlayStation 4 24 sierpnia 2016
Xbox One 24 sierpnia 2016
PC Windows 24 sierpnia 2016
Nintendo Switch 7 marca 2019
Studio Blue Isle, znane ze Slender: The Arrival, zapowiedziało swój następny projekt. Będzie nim Valley, przygodowa gra akcji FPP z elementami science-fiction. Przy okazji oficjalnego ujawnienia produkcji deweloperzy pokazali też pierwsze fragmenty rozgrywki.
gry
Jakub Mirowski
19 kwietnia 2016 09:54
Wymagania sprzętowe gry Valley:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Dual Core 3.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 650/Radeon HD 7770, 5 GB HDD, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Quad Core 3.0 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon HD 7870, 5 GB HDD, Windows 7.
Średnie Oceny:
Średnia z 50 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 6204 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
MadtPL
Ekspert
2019.03.10
Butryk89
Ekspert
2016.09.14
Ocena OpenCritic
48% rekomendacji (39)
The Jimquisition
James Stephanie Sterling
Game Revolution
Alex Santa Maria
CGMagazine
Jed Whitaker
GameSpot
Mat Paget
PlayStation LifeStyle
Keri Honea
MrHarry Junior
Gra bardzo ciekawa jeśli chodzi i fabułę, ma ogromnego plusa za soundtrack i ogólny klimat, grafika jak na indyka przepiękna z małymi niedociągnięciami. Gorąco polecam :D
ketyow Legionista
Spodziewałem się gry eksploracyjnej, czy może walking simulatora z ich głównymi zaletami: ciekawą historią i głębokim klimatem. Niestety, nie uświadczymy tu ani jednego, ani drugiego. Historia jest banalna, można powiedzieć, że pisana na kolanie i nie była w stanie mnie zainteresować. Grę cechuje przede wszystkim nuda. Grafika jest przeciętna, choć na screenach wydaje się piękna. Sekrety nie zachęcają do ich poszukiwania, ani nie dają satysfakcji. Klimatu nie czułem żadnego. Można grę przebiec, jednak nawet w takim szybkim tempie zajęła mi ona 6,5 godziny (czas offline się nie liczy na steam) co uważam raczej za czas stracony. Irytujący jest też fakt, że nie działa adaptacyjna ekspozycja ekranu, więc kiedy wchodzimy do ciemnych pomieszczeń (a spędzamy w nich ze 40% gry) naprawdę ciężko cokolwiek zobaczyć. Nie pomoże tutaj suwak jasności, który jedynie zmniejszy kontrast. Wobec tego grać należy w mocno wyciemnionym pomieszczeniu.
Grę można raczej odpalić dzieciom, chwilami przyjemnie jest szybko pobiegać i poskakać, ale nie wynagradza to zwyczajnej nudy w grze. Nie jest to pozycja dla fanów gier z bogatą historą, w których jest ona wciągająca i cały czas zmusza się do zastanawiania nad tym, co odkryjemy dalej. Zaskakuje mnie ponad 90% pozytywnych opinii na Steam, ja niestety nie poczułem w tej grze żadnego uroku.
zee84 Legionista
no właśnie eksploracyjna to ona nie jest. Ale i tak dobra gierka podobała mi się. Właśnie dziś ukończyłem.
zanonimizowany983828 Senator
Gra na ok.4 godziny, może godzinę więcej, jeśli jest ktoś nastawiony na odnalezienie wszystkich skrzynek. Mnie niezbyt się chciało, bo jak wspomnieli przedmówcy - gra nie jest eksploracyjna - to takie parcie przed siebie w egzoszkielecie. I właśnie te elementy, w których pędziliśmy szybko przed siebie sprawiały najwięcej frajdy. Fabuła jest totalnie nieangażująca. Grafika na zapowiedziach i screenshotach wygląda ładnie, ale w grze na najwyższych ustawieniach tego nie widać - jakbym odpalił na ją na średnich. Ładna muzyka. Ogólnie - kupować mocno przecenioną - do 15 zł max. z nastawieniem na szybkie bieganie tu i ówdzie po dolinie, bo osoby szukające ciekawej historii w "Valley" jej nie znajdą. Ja przy niej relaksowałem się dobrze.
Wbrew temu, co pisze użytkownik ketyow - nie ma takich problemów kontrastem. Nic nim nie manipulowałem i WSZYSTKO było widoczne grając w dzień, czy w oświetlonym pomieszczeniu.