
Data wydania: 17 września 2021
Przygodowa gra akcji z elementami RPG i rozwiązaniami charakterystycznymi dla soulslike’ów. W Tails of Iron wcielamy się w następcę tronu szczurzego królestwa, który musi stawić czoła inwazji złowrogich żab.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Tails of Iron jest przygodową grą akcji, wzbogaconą o elementy RPG i rozwiązania zaczerpnięte z gatunku soulslike. Tytuł został opracowany przez niezależny zespół Odd Bug Studio, a jego wydaniem zajęła się firma United Label.
Tails of Iron zabiera nas w podróż do fantastycznego świata, w którym krwawe wojny od lat toczą między sobą królestwa szczurów i żab. Głównym bohaterem jest gryzoń Redgi, będący następcą tronu pierwszego z wymienionych mocarstw. Kiedy jego kraj padł ofiarą najazdu ze strony złowrogich płazów, protagoniście nie pozostaje nic innego, jak chwycić za miecz i spróbować dotrzeć do przywódcy najeźdźców – Zielonej Brodawki.
W Tails of Iron akcję ukazano z boku. Produkcja oddaje nam do dyspozycji rozległą krainę, na którą składa się sześć zróżnicowanych biomów. Przemierzając ją, realizujemy zadania popychające fabułę do przodu, wykonujemy rozmaite misje poboczne, a także realizujemy zlecenia dla różnorodnych frakcji.
Ważną rolę odgrywa tu walka z przeciwnikami. Na naszej drodze stają między innymi krwiożercze owady, przerośnięte czerwie czy wreszcie żaby. Podczas dynamicznych starć przydaje się nie tylko refleks i zręczność (do szybkiego wykonywania uników i parowania ciosów), lecz również spostrzegawczość. Każdy wróg posiada bowiem określony schemat zachowań, a także potencjalne słabe punkty, których odkrycie może przechylić szalę zwycięstwa na naszą korzyść. Dotyczy to zwłaszcza potyczek z bossami – żabimi generałami, którzy potrafią napsuć nam sporo krwi. Nieprzyjaciół eliminujemy, robiąc użytek z rozbudowanego arsenału broni białej i dystansowej; choć miecz może wydawać się najbardziej uniwersalnym orężem, nie brakuje tu wyzwań, w których lepiej sprawdzi się ciężki topór czy wręcz przeciwnie – lekka włócznia.
Po drodze zbieramy rozmaite smakołyki i schematy, z których możemy zrobić użytek w twierdzy Redgiego. Forteca stanowi nie tylko bazę wypadową, lecz również miejsce, w którym możemy porozmawiać z braćmi bohatera. Dug stanowi cenne źródło informacji na temat czekających na nas misji, Rem-Rem potrafi przyrządzić ucztę w oparciu o dostarczone mu składniki (każdy taki posiłek zwiększa pulę punktów życia protagonisty), z kolei Bam-Bam chętnie wykuje dla naszego podopiecznego nowy oręż i pancerze, korzystając z przekazanych mu schematów.
Tails of Iron posiada przyjemną dla oka, ręcznie rysowaną grafikę. W rolę narratora opowieści wcielił się Doug Cockle – Geralt z angielskiej wersji językowej gier z serii Wiedźmin.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
PlayStation 4Polskie napisy
Xbox OnePolskie napisy
Nintendo SwitchAngielskie napisy i dialogi
PlayStation 5Polskie napisy
Xbox Series X/SPolskie napisy
Producent: Odd Bug Studio
Wydawca: United Label
Ograniczenia wiekowe: 16+
Poznaliśmy gry, które w kwietniu trafią w ręce abonentów PlayStation Plus Essential. W tym miesiącu odbierzemy między innymi tytuł startowy z PS5 – Sackboy: Wielka przygoda.
gry
Agnieszka Adamus
4 kwietnia 2023 16:33
Tails of Iron zapowiada się na śliczne RPG. Twórcy właśnie zademonstrowali klimatyczny trailer, w którym zapoznajemy się zarówno z ręcznie rysowaną grafiką, jak i intrygującą historią.
gry
Patryk Kubiak
14 czerwca 2021 11:50
Popularne pliki do pobrania do gry Tails of Iron.
Wymagania sprzętowe gry Tails of Iron:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Dual Core 2.8 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Quad Core 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 960 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Lista małych dodatków do gry Tails of Iron:
DLC Crimson Knight 19 grudnia 2023
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 74 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 13011 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
m4tekt
Ekspert
2025.04.21
Świetny, ale powtarzalny.Tails of Iron 7/10Platforma: PCCzas ukończenia: 10hTail of Iron to świetna gra pod względem audio-wizualnym, ale również z bardzo dobrą walką i fajną narracją. Niestety gra cierpi na straszny backtracking i powtarzalność misji. Gra posiada piękną rysunkową grafikę, bardzo dobrze zrobione animacje, ale powtarzalność niszczy przyjemność z gry. Na minus również niektóre ataki bossów, które po pierwszym rafieniu nie dadzą Odejść i po prostu zaibijają na combo, z którego nie da się uciec. Mimo pewnych wad, warto zagrać i sprawdzić.
Daniel Burzykowski
GRYOnline.pl Team
2024.11.17
Przepiękna, skondensowana gierka miksującą elementy platformówki, metroidvanii, RPGa i soulslike'a. Krótka, płynne 60 klatek, przyjemna platyna. Oby takich więcej w PS Plus!
gutosaw
Ekspert
2023.11.02
Tails of Iron jest grą, która urzeka swoim początkiem. Bardzo ładna grafika, baśniowy klimat i wspaniały narrator umilający każdą naszą czynność. Jednak im dalej w las, tym bardziej niedoskonałości gry stają się bardziej widoczne.Historia tej gry jest dość prosta, ale swoją prostotą wpisująca się zarówno w klimat wojny myszo-żabiej, jak i w baśniowy sposób prowadzenia narracji. Historia prowadzi nas w wiele ładnych lokalizacji, które dodatkowo zmieniają się z czasem w wyniku odbudowy lub zniszczenia. Opis misji w formie obrazkowej też jest dość przyjemny i pozwala odsapnąć na chwilę od ciągłych starć.Największą bolączką tej gry jest nieprzemyślany system walki. Sam pomysł jest niezły. Najważniejsze w walce jest nauczenie się ruchów wroga i kontrola dystansu w zależności od ataków przeciwnika i jego pozycji na arenie. Bez właściwego pozycjonowania, wiele ataków jest niemożliwych do uniknięcia, nawet gdy zareagujemy natychmiastowo na jego ruch. Ataki przeciwników są podzielone na kilka jasno rozdzielonych kategorii oznaczanych kolorami przed każdym atakiem. Dzielą się na te do uniknięcia, kontrowania, blokowania. System ten nie działa jednak poprawnie z kilku powodów.1. Areny są bardzo małe. Przez to nie można zarządzać ustawieniem przeciwników, a walki z bossami często kończą się brakiem możliwości zrobienia uniku, gdy boss znajduje się na końcu areny. Jest to tym bardziej widoczne przy przeciwnikach z atakami o bardzo dużej powierzchni.2. Nasza postać jest najwolniejszą istotą w tej grze. Ten punkt boli zdecydowanie bardziej niż pierwszy. Gramy małą myszką, każdy przeciwnik jest od nas większy, ale też zdecydowanie bardziej mobilny, wytrzymały i zadaje większe obrażenia (zazwyczaj 1/3-2/3 życia na atak). Moim zdaniem mobilność powinna być atutem naszej niewielkiej postaci. Prawie każdy boss posiada ataki, które pozwalają mu przeskoczyć / przelecieć całą mapę. Często nawet 2, 3 razy podczas kilku sekund. Dystans ten zajmuje głównemu bohaterowi na tyle długo, że często walki zmieniają się w bieganie za bossem, w próbie zadania mu jakichkolwiek obrażeń.3. Brak klatek podczas których jesteśmy nieśmiertelni. W tej grze nie istnieje perfekcyjny timing uniku. Liczy się tylko odległość od ataku przeciwnika. Dodatkowo nie dostajemy też możliwości do przeprowadzania uników podczas serii ataków. Często prowadzi to do tego, że przez niefortunne pozycjonowanie przeciwników ich seria ataków może pozbawić gracza całego życia w ciągu kilku sekund. Dodatkowo twórcy stworzyli przeciwieństwo tego systemu - sytuacje, w których samoistnie załączająca się animacja zabicia przeciwnika nie pozwala nam wykonać uniku / kontry / bloku i jesteśmy skazani na zostanie trafionym. Często ze skutkiem śmiertelnym.4. Akcje są niemożliwe do przerwania. Gdy nacisnęliśmy przycisk ataku, to jego animacja musi dobiec końca, nim będziemy mogli zrobić unik. Na najwyższym poziomie trudności animacja ta jest często dłuższa niż czas na reakcję przy ataku bossów.5. Wiele bossów posiada kilka faz, które różnią się między sobą tak bardzo, że jest to właściwie zupełnie inny przeciwnik. To w połączeniu z faktem, że wiele ich ataków prowadzi do natychmiastowej śmierci, sprawia że trzeba się uczyć praktycznie każdego ataku z osobna, przypłacając sporą część tych prób śmiercią.6. Bardzo niedokładne hitboxy. Często zostajemy zranieni przez atak, który nie miał prawa nas trafić. Często prowadzi to do serii ataków, która nas zabije.7. Niezależnie od tego jak duże obrażenia zadaje przeciwnik, gdy mamy powyżej ok 10% życia, potrzebne są 2 ataki do zabicia nas. Sprawia to, że optymalna strategia (leczenie się do ok 15% życia) jest bardzo nudna i wydaje się psuć rozgrywkę.Bardzo dobrze wypada natomiast różnorodność przeciwników. Gra jest bardzo krótka, a zróżnicowanie wrogów robi wrażenie, zwłaszcza że nie są to jedynie 'reskiny' a rzeczywiście unikatowe stwory.Podobnej różnorodności brakuje jednak w systemie uzbrojenia. Właściwie przez całą grę nasze zdolności bojowe są identyczne jak na początku gry. Nie zmieniają się animacje broni, a jedynie ich obrażenia. Modele pancerzy są bardzo ładne, ale różnią się tylko wagą i ochroną (jednak trudno stwierdzić jak naprawdę działają te statystyki, bo nie były one opisane na żadnym etapie gry, wydawały się być praktycznie bezużyteczne). Jedynie broń dystansowa zmienia się z czasem.Sytuacja nie wygląda wiele lepiej w kwestii misji i eksploracji. Zdecydowana większość z nich sprowadza się jedynie do pójścia z punktu A do punktu B i walki. Nie przeszkadzałoby to tak bardzo, gdyby nie fakt, że w jednym momencie możemy mieć aktywną jedynie jedną misję poboczną. W wyniku tego jesteśmy zmuszeni do ciągłego podróżowania tymi samymi ścieżkami, niszczenia tych samych przeszkód terenowych i powolnego powrotu, jedynie po to, żeby powtórzyć cały proces. Dla graczy, którzy chcieliby pominąć takie "misje poboczne" twórcy przygotowali ciekawą niespodziankę. Aby posunąć główną fabułę do przodu trzeba wykonać ok 90% misji "pobocznych", bo są one jedynym źródłem złota, które jest walutą fabularną.Oprócz masowego backtrackingu, eksploracja jest raczej prosta i dość przyjemna, chociaż nasza postać mogłąby być bardziej mobilna i skrócone mogłyby zostać powtarzalne animacje zbierania przedmiotów.O ile warstwa wizualna stanowi mocny punkt tej gry, tak muzyka jest zupełnie niewyróżniająca się i często brakowało mi ciekawego podkładu pod walki z bossami czy eksplorację.Gra mogłaby mieć też kilka usprawnień QoL:Uzupełnienie eliksiru życia mogłoby jednocześnie leczyć naszą postać, zamiast wymagać uzupełnienia, wypicia i ponownego uzupełnienia w tym samym miejscu.Poprawienie ławek zapisu. Aktualnie lepiej zapisywać grę używając skrzyni ekwipunku, bo wczytywanie jest dużo mniej niezdarne.Wyjaśnienie działania systemu pancerza i wagi.Szybkie powtórzenie walki z bossem.Niepotrzebne wyszarzenie ekranu przy niewielkiej ilości życia, gdy wskaźniki ataku przeciwnika są określone przez kolory. Zamiast dawać graczowi szansę na comeback, to utrudnia mu się rozgrywkę.Podchodząc do tej gry, liczyłem że będzie to dość przyjemny platformowy akcyjniak w bardzo ładnej stylistyce. O ile oczekiwania względem stylu zostały przebity, tak cała reszta zdecydowanie nie jest na odpowiednim poziomie.
Butryk89
Ekspert
2025.06.23
MadtPL
Ekspert
2024.06.18
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2022.05.23
Ocena OpenCritic
89% rekomendacji (56)
WellPlayed
Zach Jackson
Screen Rant
Mason Teague
KeenGamer
Callum Davis
TrueAchievements
Heidi Nicholas
ZTGD
Terrence Johnson