Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePCPS4iOS
Okładka Sunless Sea (PC)

Sunless Sea

Podstawowa wersja Sunless Sea wraz z dodatkiem Zubmariner, gry łączącej elementy strategii, przygodówki i roguelike’owego RPG. Sunless Sea przedstawia historię rozgrywającą się w steampunkowym uniwersum.

Strategiczne | steampunk | roguelike | 2D | indie

Okładka Sunless Sea (PC)

data premiery gry:

6lut2015

PC

22mar2017

iOS

28sie2018

PS4

Sunless Sea to steampunkowa strategia wzbogacona elementami RPG. Grę opracowało studio Failbetter Games. Akcja osadzona została w fantastycznej wersji epoki wiktoriańskiej, którą mogliśmy zwiedzać w poprzedniej grze tego dewelopera, czyli Fallen London.

Fabuła

Gracze wcielają się w kapitana statku parowego, wysłanego z misją zbadania podziemnego oceanu. Gra nie narzuca jednej słusznej drogi wypełnienia tego zadania - otrzymujemy pełną swobodę eksploracji oraz liczne okazje do podejmowania ciężkich decyzji moralnych. Zaprezentowana przez autorów wizja świata mocno odbiega od prawdy historycznej - w uniwersum istnieje zaawansowana technologia napędzana silnikami parowymi, a w trakcie podróży musimy zmierzyć się m.in. z morskimi potworami, bezwzględnymi piratami oraz rafą koralową obdarzoną świadomością. Tak jak poprzednie projekty zespołu, Sunless Sea koncentruje się na opowiadaniu ciekawych historii. Każdy członek załogi posiada własną osobowość, bogatą biografię oraz liczne tajemnice, a stosunki z podwładnymi są kształtowane przez nasze decyzje.

Mechanika

Gra jest hybrydą gatunkową, która łączy elementy strategii, roguelike, RPG i przygodówki. Podczas zabawy eksplorujemy nowe terytoria, gromadzimy zapasy, nawiązujemy stosunki dyplomatyczne oraz toczymy bitwy. Struktura rozgrywki jest w dużym stopniu nieliniowa - przykładowo, wyprawa może zakończyć się sukcesem i przywiezieniem do domu licznych skarbów, z drugiej jednak strony, nieudolne zarządzanie żywnością sprawi, że wygłodzona załoga zamieni się w kanibali. Sami też zadecydujemy, czy wyzwolić podziemne kolonie, czy też na stałe związać je z Imperium Brytyjskim.

Początkowe fragmenty mapy, w tym Londyn oraz najbliższe szlaki handlowe, są zawsze takie same. Większość podziemnego oceanu generowana jest jednak losowo, przez co za każdym razem natrafiamy na znane lokacje w innych miejscach. Warto jednak zaznaczyć, że wszystkie odkrywane na nich historie zawsze brzmią identycznie, a jedyną różnicą mogą być nasze odpowiedzi. Świat gry pełen jest różnorodnych frakcji i każda decyzja wpływa na stosunek sił między nimi. Bitwy toczone są w czasie rzeczywistym, a ich wynik zależy nie tylko od przeprowadzanych manewrów, ale również od wyposażenia statku oraz wybranej przez nas załogi. Kluczową rolę odgrywa także światło - wiele fragmentów otoczenia jest bowiem pogrążonych w ciemnościach. Wykorzystanie reflektorów ułatwia orientację i celowanie, ale zdradza naszą pozycję wrogim statkom i potworom.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8,2 / 10 na podstawie 124 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,5 / 10 na podstawie 48 głosów czytelników.

Gry podobne do Sunless Sea

Klasyfikacja PEGI Sunless Sea

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze pojawiają się nagość i/lub zachowania seksualne lub nawiązania do zachowań o charakterze seksualnym.

Wymagania sprzętowe Sunless Sea

PC Windows

Minimalne: Core 2 Duo 2.0 GHz, 1 GB RAM (2 GB RAM - Vista/7/8), karta grafiki 512 MB (GeForce 9600 GT lub lepsza), 700 MB HDD, Windows XP(SP3)/Vista/7/8

Apple iOS

Wymagania sprzętowe: iPad

Recenzja gry Sunless Sea - upiorny rogalik dla fanów Lovecrafta

Recenzja 17 lutego 2015, 14:01

Poczuciu znużenia jakie zaczyna nam wówczas z wolna towarzyszyć nie pomaga także fakt, że cały świat musimy „odsłonić” na nowo, a to niestety przebiega w wybitnie powolnym tempie. Nawet wyposażeni już w najlepszy możliwy statek i kilkukrotnie mocniejsze silniki, płyniemy w istnie ślimaczym tempie. Ponownie – początkowo idealnie wkomponowuje się to w klimat grozy budowany przez produkcję, jednak gdy podczas kolejny przemierzamy groźnie wyglądający wir lub gigantyczny szkielet, nie robi to na nas większego wrażenia i wolelibyśmy po prostu w końcu dotrzeć do portu, w którym otrzymamy dochodowe zadanie. Im dłużej gramy w tym samym otoczeniu, tym jego magia i mistycyzm po prostu przemijają, a wszelki element zaskoczenia niemal całkowicie zanika – a to dla produkcji aspirującej do miana roguelike dosyć poważna przeszkoda. Niemniej, zanim dotrzemy do momentu, w którym odkryliśmy i zwiedziliśmy prawie całą mapę mija naprawdę sporo czasu, nie jest to więc wada, które momentalnie rzuca się nam w oczy.

PC
iOS
PS4