Data wydania: 31 lipca 1995
Podczas obozu harcerskiego w miejscowości Ołobok Zdrój, zdarzył się straszny wypadek. Oto Luiza, wskutek nieuważnej eksploracji starego, zardzewiałego czołgu zatrzasnęła się w środku i nie może się wydostać. Zadaniem naszego bohatera jest pośpieszyć sympatycznej dziewczynie na ratunek i znaleźć sposób na wydostanie jej z tej okrutnej pułapki.
Gracze
Podczas obozu harcerskiego w miejscowości Ołobok Zdrój, zdarzył się straszny wypadek. Oto Luiza, wskutek nieuważnej eksploracji starego, zardzewiałego czołgu zatrzasnęła się w środku i nie może się wydostać. Zadaniem naszego bohatera jest pośpieszyć sympatycznej dziewczynie na ratunek i znaleźć sposób na wydostanie jej z tej okrutnej pułapki.
Skaut Kwatermaster to polska gra przygodowa, już przy pierwszym kontakcie nasuwająca skojarzenia z produktami LucasArts, a zwłaszcza z jednym – Day of the Tentacle. Autorzy „pożyczyli” (żeby nie powiedzieć brzydko) zarówno postać głównego bohatera, która jest nieznacznie zmodyfikowaną kopią Bernarda, jak i ogólny styl rysowania lokacji, pełen powyginanych budynków i abstrakcyjnych form. Również interfejs przypomina to, co mogliśmy zobaczyć choćby w serii Monkey Island, chociaż w porównaniu z nim został okrojony do sześciu rozkazów. Podobnie jak Sołtysie, innej przygodówce LK Avalon z tamtego okresu, ku wygodzie gracza wprowadzono mapę okolicy, pozwalającą szybko i bezboleśnie przenosić się pomiędzy poszczególnymi lokacjami.
Program, który jak widać powyżej, korzysta z najlepszych wzorców technicznych, niestety całkowicie zawodzi pod względem grywalności. Scenariusz jest bardzo nierówny i miejscami wręcz nielogiczny, razi też idiotyczne wykorzystanie niektórych przedmiotów. Jednak największą bolączką gry jest toporna, niemal cmentarna atmosfera. W Skaut Kwatermaster praktycznie brak jakichkolwiek wydarzeń nie związanych z naszym bohaterem, statyczne tła rażą monotonią a napotykane postacie z którymi można porozmawiać, da się policzyć na palcach obu rąk. Pojawiające się od czasu do czasu niezłe dowcipy nie są w stanie zmniejszyć atmosfery przygnębienia, która dodatkowo potęgowana jest przez mdłą kolorystykę.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Gry podobne:
Średnie Oceny:
Średnia z 81 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
zanonimizowany622647 Legend
Jako że Retronics wydaje Skauta w big boxie po ponad 20 latach wzięło mnie na pewne wspominki z tą grą....I powiem wam że wciąż obok Księcia i Tchórza, Teenagenta, Syberii i Gray Matter to moja ULUBIONA przygodówka. Chyba najbardziej ulubiona ;) Ja wiem, Skaut jest drewniany, brzydki, ma bzdurną fabułę, zagadki, z logiką często niewiele mające wspólnego, ale....Cholera, ta gra ma KLIMAT. A muzyki mogę ciągle słuchać. Już się nie mogę doczekać big boxa. Zamawiam wersję Standard bo wersja CD za droga, ale nie szkodzi: wsadzę tam płytę z Gamblera z pełną wersją Skauta i już.
Wiedźmin Legend
Iselor
Mimo wszystko Teenagent 1994 i Skaut Kwatermaster 1995 bardzo daleko nie tylko do czołówki gatunku Top 50, ale nawet TOP 200 gier przygodowych.
Książę i Tchórz 1998 obok Jack Orlando 1998 i Schizm 2001 najlepsze point & click z Polski, ale żadne z nich nie znajdziesz w topkach all-tme point & click mimo, że na warunki Polskie są rewelacyjne. Były zbyt podobne do wielu innych gier z zachodu. Schizm to prawie jak kopia serii Myst. Powiedzmy, że jedynie Jack Orlando było dość oryginalne z klimatem wzorowany na latach 30' XX wieku w USA.
Syberia 2002 jest w czołówce.
Gray Matter 2010 jest b.dobre, ale zbyt podobna do Gabriel Knight 1993 od tej samej scenarzystki Jane Jensen, ale brakuje grze humoru i luzu jak w najlepszych grach Sierry, LucasArts i Revolution Software. W Gabriel Knight mimo świetnego scenariusza masz humor, a w Gray Matter sztywno.
Elita point & click:
King's Quest II 1985 (Sierra)
King's Quest V 1990 (Sierra)
King's Quest VI 1992 (Sierra)
Quest for Glory 1989 (Sierra)
Quest for Glory II 1990 (Sierra)
Quest for Glory IV 1993 (Sierra)
Gabriel Knight 1993 (Sierra)
The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery 1995 (Sierra)
Gabriel Knight 3 1999 (Sierra)
Leisure Suit Larry 7 1996 (Sierra)
Maniac Mansion 1987 (LucasArts)
Zak McKracken and Alien Mindbenders 1988 (LucasArts)
Indiana Jones and Last Crusade 1989 (LucasArts)
Indiana Jones and Fate of Atlantis 1992 (LucasArts)
Secret of Monkey Island 1990 (LucasArts)
Monkey Island 2 1991 (LucasArts)
Curse of Monkey Island 1997 (LucasArts)
Day of the Tentacle 1993 (LucasArts)
Sam & Max Hit the Road 1993 (LucasArts)
Full Throttle 1995 (LucasArts)
Grim Fandango 1998 (LucasArts)
Gooblins 1 1991 (Coktel Vision)
Gobliiins 2 1992 (Coktel Vision)
Gobliiins 3 1993 (Coktel Vision)
Myst 1993 (Cyan Inc.)
Riven: The Sequel to Myst 1997 (Cyan Inc.)
Myst III 2001 (Cyan Inc.)
The Legend of Kyrandia-Hand of Fate 1993 (Westwood Studios)
Blade Runner 1997 (Westwood Studios)
Simon the Sorcerer II 1995 (Adventure Soft)
I Have No Mouth And I Must Scream 1995 (The Dreamer's Guild)
Beneath a Steel Sky 1994 (Revolution Software)
Broken Sword 1 1996 (Revolution Software)
Broken Sword 2 1997 (Revolution Software)
The Neverhood 1996 (The Neverhood, Inc.)
Sanitarium 1998 (DreamForge Entertainment)
The Longuest Journey 1999 (FunCom)
Dreamfall-The Longuest Journey 2006 (FunCom)
Syberia 2002 (Microids)
Syberia II 2004 (Microids)
Still Life 2005 (Microids)
Black Mirror 2003 (Future Games)
Machinarium 2009 (Amanita Design)
Gray Matter 2010 (Wizarbox)
The Walking Dead: Season One 2012 (Telltale)
The Wolf Among Us 2013 (Telltale)
Tales from the Borderlands 2014 (Telltale)
Life is Strange 2015 ( DONTNOD)
Z nowszych dość lubiane są jeszcze np:
Black Mirror II 2009 (Cranberry Productions)
Black Mirror III 2011 (Cranberry Productions)
Deponia 2012 (Daedalic Entertainment)
Chaos on Deponia 2012 (Daedalic Entertainment)
Goodbye Deponia 2013 (Daedalic Entertainment)
Ale Black Mirror 2 i 3 nie są tak dobre jak rewelacyjna jedynka (scenariusz).
Znów Deponia 1-3 zbyt mocno naśladowały Monkey Island 1-3 więc nie są w stanie zrobić takiego samego wrażenia co małpie wyspy, które pojawiły się ponad 20 lat wcześniej. Stąd łapią o wiele gorsze oceny.
W Polsce dość lubiane są:
Skaut Kwatermaster 1995
Głupki z Kosmosu 2001
Runaway:A Road Adventure 2001
Runaway 2:The Dream of the Turtle 2006
Tajne Akta: Tunguska 2006
Te gry są jednak daleko za czołówką gatunku. U nas zyskały sympatię głównie z powodu polskiej lokalizacji.
Najlepsze scenariusze z point&click mają z pewnością:
Indiana Jones and Fate of Atlantis 1992, Gabriel Knight 1993, The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery 1995,
I Have No Mouth And I Must Scream 1995, Broken Sword 1996, Blade Runner 1997, Sanitarium 1998, The Longest Journey 1999, Dreamfall-The Longuest Journey 2006, Syberia 2002, Syberia II 2004, Black Mirror 2003, Still Life 2005, Gray Matter 2010, Life is Strange 2015 itp. Ale jak pisałem często kluczowe są inne rzeczy jak dialogi, humor, pomysły, narysowane lokacje, muzyka itd. co dobitnie pokazują najlepsze point & click LucasArts, które tak dominują na wszelkich topkach.
Czasem nr1 na listach all-time jest The Longuest Journey, a nie produkcja LucasArts.
zanonimizowany1359274 Chorąży
Wersja Retronics jest idealna na prezent - ale tak dla spróbowania tylko to polecam paczkę gogową razem z A. D. 2044 i Sołtysem - bo to wersja dla biednych
zanonimizowany622647 Legend
Usunięto mi posta (Chamstwo) ale jeszcze raz, bez linków.... Skaut jest na allegro do kupienia w nowej reedycji w big boxie zarówno w wersji na PC jak i na Amige. Cena nie jest niska ale trudno. Jest tylko po 50 egzemplarzy na platformę.