Data wydania: 28 października 2021
Saint Kotar to przygodowa gra point-and-click w konwencji horroru psychologicznego, stworzona przez Red Martyr Entertainment. Z perspektywy dwóch bohaterów odkrywamy tajemnicę starego miasteczka, w którym dochodzi do serii dziwnych zjawisk i morderstw.
Gracze
Steam
Saint Kotar to gra przygodowa typu point and click skupiająca się na losach dwójki bohaterów wplecionych w serię osobliwych i mrocznych zdarzeń małego miasteczka, w którym dochodzi do serii morderstw. Za grę odpowiada studio Red Martyr Entertainment.
Saint Kotar rozgrywa się w górskich rejonach Chorwacji, gdzie znajduje się ukryte starożytne tytułowe miasteczko zwane Sveti Kotar, zmagające się z falą nawiedzających je nieszczęść. Dochodzi tam do serii makabrycznych morderstw i osobliwych zjawisk, które według plotek mają coś wspólnego z czarną magią i kultem Szatana.
Wcielamy się tu w rolę dwóch bohaterów: Benedeka Dohnanego i Nikolaia Kalaykina, którzy podejmują się próby zrozumienia istoty tych zdarzeń. Nie przypuszczają jednak, że doprowadzi ich to do odkrycia nieprzyjemnej tajemnicy tego wiekowego miejsca.
Saint Kotar to gra przygodowa typu point and click, którą można określić jako thriller psychologiczny, inspirowana takimi klasykami jak Black Mirror czy Gabriel Knight. Odwiedzamy w niej ponad 70 niepokojących, lecz bogatych w stworzony na potrzeby świata lore lokacji, wcielając się w dwóch protagonistów. Rozgrywka każdym z nich oferuje inną linię fabularną i pozwala zrozumieć historię miasteczka z różnych perspektyw, na co wpływ mają również dokonane przez nas odkrycia i podejmowane decyzje.
Saint Kotar to produkcja łącząca trójwymiarowe obiekty i modele postaci z dwuwymiarową, ręcznie malowaną warstwą graficzną, pełnym udźwiękowieniem dialogów i klimatyczną ścieżką dźwiękową.
Premiera gry była poprzedzona udostępnieniem bezpłatnego prologu o tytule Saint Kotar: The Yellow Mask.
Autor opisu gry: Anna Biniek
Platformy:
PlayStation 5 22 listopada 2022
Xbox Series X/S 22 listopada 2022
PC Windows 28 października 2021
Xbox One 22 listopada 2022
Nintendo Switch 22 listopada 2022
PlayStation 4 22 listopada 2022
Producent: Red Martyr Entertainment
Wydawca: Soedesco
Wymagania sprzętowe gry Saint Kotar:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Dual Core 1.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTS 450 lub lepsza, 8 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Dual Core 2.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 lub lepsza, 10 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 17 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 164 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Battle_Axe Pretorianin
Dzisiaj gra otrzymała darmowy prolog/demo na platformie Steam o tytule Saint Kotar: The Yellow Mask. Dla wszystkich fanów przygodówek ważna wiadomość, prolog dostępny jest również w języku polskim.
https://store.steampowered.com/app/868770/Saint_Kotar_The_Yellow_Mask/
Jednocześnie twórcy rozpoczęli zbiórkę na Kickstarterze, mającą wspomóc produkcję i wydanie pełnej wersji Saint Kotar. Planowana premiera to Sierpień 2021.
isillo Pretorianin
oho, moze byc k00nkretnie. zagadka w sam raz do rozwiazania przez kaczofanow i detektywa Mikiego.
waaldii Legionista
Szukałem gry podobnej do starej już "Black Mirror". Podczas przeszukiwania internetu, trafiłem właśnie na Saint Kotar. O samej grze nie wiedziałem za dużo, materiały promocyjne mówiły o niej niewiele.
Saint Kotar to przygodówka, jednak nie taka zwyczajna. Twórcy chyba starali się podejść do tematu nieco inaczej, mam wrażenie jednak, że nie wszystko tutaj do siebie pasuje. Niby mamy grę point and click, a jednak mamy możliwość sterowania postacią za pomocą pada. Nie bardzo podoba mi się też fakt, że dane przedmioty/lokacje/miejsca maja tylko jeden domyślny tryb działania, to nie jest tak, że widząc skrzynię możemy wybrać, czy chcemy się jej przyjrzeć, czy od razu otworzyć, możliwość jest tylko jedna.
Gra jest krótka, większość czasu zajmuje nam tutaj chodzenie z jednej lokacji do innej. Same zagadki są raczej banalne, w żadnym momencie nie zastanawiałem się nawet "co robić dalej". Ciekawe jest też przedstawienie opowieści z perspektywy dwóch osób, chociaż czasami narracja gry chciała, żebyśmy poznali losy i działania danego bohatera, kiedy indziej jednak to co dana postać robiła było ukryte. Podam przykład żeby lepiej to wytłumaczyć. Bohaterowie rozdzielają się, jeden z mężczyzn spotyka jakąś postać i z nią rozmawia. Wtedy doświadczamy tej rozmowy. Potem jednak inna postać wspomina, że już z nami rozmawiała, my jednak wtedy naszego bohatera nie prowadziliśmy, musi to oznaczać, że rozmowa miała miejsce, kiedy my prowadziliśmy drugą z postaci. Dziwny zabieg.
Fabuła jest dosyć ciekawa, jednak w pewnym momencie nieco się zawiodłem, miałem nadzieję na coś głębszego, bardziej mrocznego, a całość okazała się dosyć prosta i płytka. Na plus na pewno zasługuje pewien zwrot akcji w końcówce.
Napotykane postacie są ciekawe, jednak po pewnym czasie zaczynamy się frustrować z powodu całej tej otoczki tajemniczości, nie ma ani jednej normalnej postaci, wszyscy są w jakiś sposób dziwni. Przeszkadza to w momencie, w której do wyboru mamy jedną opcję dialogową polegająca na wyjawieniu tego, co odkryliśmy, nie ma możliwości wyboru "nie mówienia" o tym danej postaci, bo takiej opcji po prostu nie ma.
Przeszkadza mi też sposób skonstruowania zakończenia, nie bardzo wiadomo czy w danym momencie nasze decyzje są ok, czy też nie. Wiecie, czasami możemy kierować się zdrowym rozsądkiem czy empatią, tak jak to miało miejsce w Wiedźminie, gdzie nasze decyzje mogliśmy chociaż w małej części przewidzieć, tutaj jest już to niemożliwe. Tak na prawdę miałem ochotę wysłać wszystkich mieszkańców miasteczka do piekła, a raczej nie świadczy to o empatii czy miłosierdziu. Mam takie przeczucie, że zostało to zrobione w ten sposób, aby spróbować przejść grę ponownie, kierując się innymi wyborami, ale po jej jednorazowym zakończeniu nie ma się ochoty robić tego drugi raz.
Jedna z zagadek była umieszczona na siłę, Jedynym sposobem na jej rozwiązanie było "chybił trafił", gdzie prawidłowa kombinacja była komentowana przez jedną z postaci, w przypadku pomyłki należało jednak wczytać grę i zacząć od nowa. Szkoda, że nie dało się dowiedzieć o kombinacji w trakcie gry.
Niemniej jednak uważam, że warto w grę zagrać, chociażby ze względu na świetny, mroczny klimat który nie opuszcza nas do końca.