
Data wydania: 6 marca 2024
Thriller/horror psychologiczny zrealizowany w formie gry przygodowej FPP. W Reveil wcielamy się w Waltera Thompsona, który próbując odnaleźć zaginioną córkę i żonę, przemierza surrealistyczną rzeczywistość rodem z cyrków z lat 60. XX wieku.
Gracze
Steam
Reveil jest grą przygodową w konwencji na pograniczu thrillera i horroru psychologicznego. Produkcja została opracowana przez niezależne studio Pixelsplit, dotychczas mające w swoim portfolio ciepło przyjęte projekty mniejszego kalibru: Deadly Days oraz Indoorlands. Jej wydaniem zajęła się natomiast firma Daedalic Entertainment.
Głównym bohaterem gry Reveil jest Walter Thompson, który swe młodzieńcze lata spędził w cyrku braci Nelsonów. Choć przeszłość odcisnęła na nim trwałe piętno, zdołał ułożyć sobie życie i stworzyć rodzinę.
Sielanka dobiega końca w momencie, gdy pewnego dnia protagonista budzi się, nie pamiętając, co wydarzyło się zeszłej nocy i odkrywając, że w domu nie ma jego żony Marthy oraz córki Dorie. Na domiar złego do otaczającej go rzeczywistości wydają się przenikać jego wspomnienia i wytwory wyobraźni. Nie mając innego wyjścia, Walter zagłębia się w surrealistyczny świat.
W Reveil akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Gra została podzielona na akty, z których każdy rozgrywa się w innym środowisku. Lokacje są inspirowane pokazami cyrkowymi z lat 60. XX wieku, ale w toku opowieści nabierają coraz bardziej surrealistycznych cech.
Przemierzając kolejne miejsca, jesteśmy świadkami niepokojących wizji głównego bohatera, na które składają się strzępki jego wspomnień oraz wytwory wyobraźni (momentami trudno odróżnić jedne od drugich). Od czasu do czasu napotykamy zagadki, a rozwiązując je, stopniowo odkrywamy kolejne elementy fabularnej układanki, nie tylko zbliżając się do odnalezienia Marthy i Dorie, lecz również poznając bliżej protagonistę, jego dawne losy oraz sytuację, w jakiej się znalazł.
Reveil działa w oparciu o silnik Unity. Produkcja czerpie garściami z estetyki cyrkowej z lat 60. XX wieku.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Ostatnia aktualizacja opisu: 22 stycznia 2024
Firma Daedalic Entertainment opublikowała blisko 20-minutowy gameplay z gry Reveil. Utrzymany w konwencji thrillera psychologicznego tytuł zadebiutuje już niedługo.
gry
Kamil Kleszyk
6 lutego 2024 16:43
Wymagania sprzętowe gry Reveil:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
(30 fps / 1080p) Intel Core i7-11370H / AMD Ryzen 7 3750H, 12 GB RAM, karta grafiki Radeon RX Vega 10 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
(60 fps / 1080p) Intel Core i5-8400 / AMD Ryzen 5 1600X, 16 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 580 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 11 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 812 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Drenz
Ekspert
2025.11.18
REVEIL okazał się jedną z lepszych gier przygodowych FPP z elementami walking sima i survival horroru. Potrafi zaciekawić przez większość rozgrywki a gdy wydaje się, że zbliżamy się do końca... totalnie zaskakuje. Trudno tutaj napisać coś o fabule, by czegoś nie zdradzić. Najlepiej nie czytajcie recenzji/opinii, bo możecie trafić na spoiler psujący odbiór gry - zagrajcie w grę w ciemno bez żadnej wiedzy o niej. Tej recenzji też nie czytajcie od drugiego akapitu przed grą ;). Ja tylko napiszę, że zagadki są proste (ta z manekinem jest jedną z ciekawszych, z jakimi się ostatnio spotkałem), elementy survival horroru są trzy, które polegają na unikaniu wroga skradając się w pobliżu niego, biegając w poszukiwaniu trzech itemów i trzeci polegający wyłącznie na ucieczce. Fragmentów symulatoru chodzenia jest kilka, ale warto zwrócić wtedy uwagę na otoczenie, bo zauważymy jak historia jest dopięta w każdym elemencie. Tylko kupujcie grę na co najmniej 50% promocji, bo jednak ma zawyżoną cenę jak na produkcję do 4 godzin na przejście.Grafika jest bardzo dobra. Obiekty i szczegółowość lokacji potrafią zrobić wrażenie. Można otworzyć większość szafek/szuflad. Kolorystycznie dominuje czerwone światło, które staje się znakiem rozpoznawczym gry, ale ma to też swoje uzasadnienie w grze. Niektóre lokacje są barwne, inne przygnębiające, ale wszystko tutaj współgra z tym co dzieje się na ekranie. Dźwięk dopełnia rozgrywkę i w wielu momentach pojawia się niepokój. Jest kilka jump scary, ale jednak gra stawia na budowanie atmosfery. Muzyka jakaś jest, ale nie zostaje w pamięci. Dubbing jest w porządku.Technicznie jest ok, choć w pewnym momencie miałem obawy, czy w ogóle uda mi się grę dokończyć. W pokoju dziecięcym trzy razy wywaliło mi grę do pulpitu, więc podchodziłem do tej lokacji czterokrotnie (a jest tam zręcznościowa zabawa z pewnym pudełkiem, która może zirytować), co nie nastrajało dobrze, jednak później nie trafiłem już na jakiekolwiek błędy. Gra zapisuje się zazwyczaj przed wejściem do danej lokacji lub jej części.Gra jako całość niezwykle przypadła mi do gustu. Czytając każdą notatkę, zwracając uwagę na szczegóły odwiedzanych miejsc okazało się jak REVEIL jest dopracowana historią. I choć z podobnym motywem spotkałem się w grach, to i tak niniejsza produkcja zaskoczyła mnie pozytywnie, dlatego zdecydowanie polecam, szczególnie jeśli lubicie tego typu produkcje przygodowe.
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (812)
Główne zalety gry
Podsumowanie
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,