
Data wydania: 15 marca 2018
Paratopic to pierwszoosobowa przygodówka narracyjna w klimacie horroru. Produkcja jest mocno eksperymentalna. Oferuje styl retro wzorowany na pierwszym PlayStation i prezentuje nietypową historię, opowiadaną z perspektywy trzech osób.
OpenCritic
Paratopic to eksperymentalna gra przygodowa utrzymana w klimacie horroru i wykonana w stylu retro. Projekt opracowało studio Arbitrary Metric.
Gra opowiada historię trzech bezimiennych mężczyzn. Jeden z nich zostaje zatrzymany podczas przemycania przez granicę tajemniczych taśm VHS. Drugi jest fotografem przyrody, który udaje się do ponurego lasu w poszukiwaniu rzadkiego gatunku ptaka. Trzeci to płatny zabójca, przygotowujący się do zrealizowania kolejnego zlecenia.
Początkowo losy całej trójki wydają się niezwiązane ze sobą, ale wraz z rozwojem historii okazuje się, że historia każdego z nich ma związek z taśmami VHS.
Produkcja jest mocno nietypowa pod względem fabuły. Zaprezentowane historie są niekompletne i krótkie, wymuszając na graczy dopowiedzenie sobie brakujących wątków.
Paratopic to przygodówka koncentrująca się na zaprezentowaniu ciekawej historii. Wydarzenia obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej, a zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji, aktywowaniu interakcji z obiektami oraz prowadzeniu rozmów. Co pewien czas musimy także użyć broni palnej oraz prowadzić samochód, ale te sekwencje są proste i nie wymagają dużej zręczności.
Produkcja nie posiada opcji zapisu stanu gry. Całość trzeba przejść w jednej sesji, co zajmuje ok. 40 minut. Podczas rozgrywki podejmujemy różnorodne decyzje (głównie w trakcie dialogów), ale nie ma możliwości przegranej przed zakończeniem historii.
Paratopic oferuje wyłącznie tryb dla pojedynczego gracza.
Mocną stroną gry jest wykonanie. Autorzy postawili na styl retro, wzorowany na pierwszej generacji konsoli PlayStation. Grafika jest trójwymiarowa, ale postacie i otoczenie mają mało skomplikowane modele, które pokryto pełnymi dużych pikseli teksturami. Zasymulowano nawet słabe filtrowanie tekstur, typowe dla produkcji z PSX, przez co wiele powierzchni drga i ulega zniekształceniom.
Również sfera audio jest nietypowa. Podczas rozmów postacie wydają dźwięki przypominające mowę, ale nie stanowiących wypowiedzi w żadnym prawdziwym języku.
Wszystkie rozwiązania, choć dziwne, w rzeczywistości tworzą jednak gęsty i mocno niepokojący klimat, który doskonale komponuje się z fabułą gry.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Wymagania sprzętowe gry Paratopic:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Quad Q8300 2.5 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki Intel HD 630 lub lepsza, 392 MB HDD, Windows 7 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GT 630 lub lepsza, 392 MB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Oceny Recenzentów i Ekspertów
MadtPL
Ekspert
2023.05.02
Krótkie doświadczenie growe, które przede wszystkim opiera się na psychodelicznej atmosferze. Historia przedstawiona jest celowo w niejasny i poszatkowany sposób, żeby gracze sami mogli sobie ułożyć w głowie o co właściwie chodziło, a że jest jej tutaj niewiele, to każda teoria może być prawdziwa. Moim zdaniem fabuły powinno być tutaj trochę więcej, zwłaszcza że rozgrywka nie zachwyca i pełna jest wydłużonych na siłę momentów.
ArtystaPisarz
Ekspert
2021.04.08
Była sobie kiedyś taka gra, która nazywała się "Virginia". Powstała na dwa lata przed "Paratopic" i starała się opowiedzieć swoją historię w podobny sposób - poprzez serię powiązanych ze sobą winiet, których sekwencję gracz musi potem sam zinterpretować. Problem polegał na tym, że "Virginia" była grą nudną, a historię, którą opowiadała, nazwać można jedynie nieciekawą. "Paratopic" takie nie jest. Wręcz przeciwnie: przedstawia ciekawy, warty poznania przygnębiający świat, czyni to zaś w sposób, który mi przynajmniej na długo zapadnie w pamięć. Wczesne 3D wygląda tu świetnie, ale chyba większe nawet wrażenie robi reżyseria dźwięku, który nie tylko brzmi fenomenalnie (te brzmiące prawie jak prawdziwe słowa dialogi!), ale też jest głównym elementem, który czyni tę produkcję rasowym horrorem. Rozczarowany byłem jedynie tym, jak amerykańska okazała się ta gra i jej świat, ale to tylko dlatego, że z jakiegoś powodu ubzdurałem sobie, że akcja tego dzieła toczy się we wschodniej Europie. No więc się nie toczy.
Ocena OpenCritic
23% rekomendacji (6)
Games Freezer
Britt Roberts
TechRaptor
Lee Mehr
Cubed3
Bloody Disgusting
Neil Bolt
Gaming Age
Matthew Pollesel