Data wydania: 1 listopada 2016
Zrealizowana w oldskulowym stylu gra przygodowo-platformowa autorstwa D-Pad Studios. Bohaterem gry Owlboy jest niejaki Otus, czyli chłopiec-sowa z latającej wioski Vellie. Kiedy pewnego dnia zostaje ona zaatakowana przez podniebnych piratów, nasz protagonista wyrusza w niebezpieczną przygodę, podczas której nie zabraknie eksploracji wielu intrygujących lokacji oraz walki z coraz trudniejszymi przeciwnikami.
Gracze
Steam
Owlboy to platformowa gra przygodowa, w której wcielamy się w tytułowego chłopca-sowę. Produkcja, utrzymana w stylistyce złotych czasów komputera Amiga i konsoli SNES, została stworzona przez norweskie niezależne studio D-Pad.
Bohaterem gry jest niejaki Otus, chłopiec-sowa z latającej wioski Vellie. Pewnego dnia mieścina zostaje zaatakowana przez podniebnych piratów i jedynym ratunkiem okazuje się właśnie Otus. Śmiałek wyrusza na niebezpieczną przygodę, która zabierze go do wielu intrygujących lokacji. Podczas wyprawy nie zabraknie eksplorowania nowych krain i walki z coraz trudniejszymi przeciwnikami.
Owlboy przypomina klasyczne tytuły platformowe z Amigi lub konsoli SNES, chociaż wnosi kilka własnych pomysłów. W grze przemierzamy olbrzymie podziemia oraz rozległe obszary, walczymy z przeciwnikami i wykonujemy zadania główne lub poboczne. Twórcy przygotowali wiele typów wrogów, w tym sporych rozmiarów bestie. Ponadto, każdy z poziomów w Owlboy skrywa mnóstwo sekretów i specjalnych przedmiotów.
Podstawowym atrybutem Otusa jest zdolność latania, ułatwiająca przechodzenie scen platformowych. Z biegiem czasu bohater zyskuje wiele nowych zdolności i użytecznych artefaktów. Chłopiec-sowa może też podnosić i rzucać przedmiotami, a także skorzystać z pomocy zaprzyjaźnionego strzelca. Unosząc sprzymierzeńca w powietrzu, Owlboy zyskuje dostęp do przenośnego działka, które pozwoli pokonać każdego przeciwnika.
Produkcja studia D-Pad zachwyca niedzisiejszą grafiką, nawiązującą do kierunku artystycznego zwanego pixel-art. Niezależni artyści z premedytacją przypominają graczom oprawę wizualną, jaka królowała na starszych platformach. Dzięki temu w Owlboy oglądamy tła i postacie w niskiej rozdzielczości. To wbrew pozorom ogromna zaleta gry, bo wyróżnia się ona na tle innych tytułów.
Autor opisu gry: Szymon Liebert
Platformy:
Xbox One 10 kwietnia 2018
PlayStation 4 10 kwietnia 2018
Nintendo Switch 13 lutego 2018
PC Windows 1 listopada 2016
Xbox 360 Anulowana
Producent: D-Pad Studios
Wydawca: D-Pad Studios
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
31 maja 2019
Od lat zasypywani jesteśmy grami-listami miłosnymi do największych klasyków sprzed lat. Po co jednak grać w nienatchnione podróbki, gdy mamy łatwy dostęp do ich pierwowzorów?
Owlboy trafił na konsole niedawno. Choć producenci nie podają jeszcze dokładnych wyników finansowych gry, to już wiemy, że debiut na Nintendo Switch jest bardziej niż udany.
gry
Radosław Kowalczyk
19 maja 2018 13:59
Studio D-Pad ujawniło datę premiery konsolowego wydania gry Owlboy. Dwuwymiarowa platformówka ukaże się na Xboksie One, PlayStation 4 oraz Nintendo Switch 13 lutego. Ponadto zapowiedziano pudełkowe wydanie produkcji.
gry
Jakub Błażewicz
2 listopada 2017 11:25
Deweloperzy z niezależnego studia D-Pad chwalą się doskonałymi wynikami sprzedaży gry Owlboy. To wielki sukces, zważywszy na dziewięcioletni okres produkcji i czas premiery.
gry
Jakub Bawoł
22 lutego 2017 12:23
Powstająca od 2007 roku platformówka Owlboy autorstwa studia D-Pad ukaże się na Steamie tej jesieni. Dokładną datę premiery poznamy podczas festiwalu PAX West, który odbędzie się na początku września.
gry
Jakub Mirowski
25 sierpnia 2016 09:33
Popularne pliki do pobrania do gry Owlboy.
Wymagania sprzętowe gry Owlboy:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Dual Core 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 lub lepsza, 600 MB HDD, Windows Vista/7/8/10.
Średnie Oceny:
Średnia z 230 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3527 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
zvr
Ekspert
2018.02.09
Butryk89
Ekspert
2016.11.08
zanonimizowany307509 Legend
Piękna i świetna gra. Jako fan metroidvania absolutnie musisz to mieć!
Jak ktoś szuka trudna walka i prawdziwa wyzwania, to zapomnij. Jeśli ktoś lubi eksploracja, fabuła i piękna grafika pixel art, to jak najbardziej tak!
P.S. Owlboy jest teraz po polsku. :)
bbandi Pretorianin
Łączy najlepsze cechy gier z nesa.
Po prostu czarująca.
zanonimizowany983828 Senator
Nie spodobała mi się. Gdy na ekranie zaczęło się dziać dużo, to powstawał chaos, tym bardziej, że Otus trzymając towarzysza nie był zbyt szybki i zwinny. Być może znaczenie miało to, że grałem na klawiaturze... Ogólnie pixel art ładny, ale nie najładniejszy, miejscami bogactwo elementów oprawy negatywnie wpływała na czytelność. Mi bardziej do gustu przypadł The Way a prawdziwą pixel artową bombą będzie The Last Night.
DalethTichy Chorąży
Owlboy wywołuje ambiwalentne wrażenia. Sprzeczności te można jednak pogodzić, gdy oddzieli się konwencję od realizacji (para ta działa niczym arystotelesowski dublet: potencja i entelechia).
Studio D-Pad zastosowało w Owlboy'u konwencję bajki z całym wachlarzem zalet, jak i wad tego zestawu norm. Bajki nie są wyzwaniem intelektualnym, ich celem jest nauka moralna. W przypadku realizacji wizualnych, bajki mają cieszyć oko kolorami i upraszczać formę tak, by wygląd jednoznacznie określał charakter obiektu (w zabiegu tym znajduje odbicie dualizm religijny).
Konwencja bajki jest materią (arystotelesowską potencją) Owlboy'a. Mimo że można nie przepadać za konwencją, to trzeba docenić to, co z tą materią zrobili twórcy z D-Pad. Jednym z motywów moralnych poruszonych w grze jest moc przyjaźni. Protagoniście Otusowi podczas przygód pomagają członkowie drużyny - jego przyjaciele. Otus - jedyny potrafiący latać w tym składzie - może unosić kumpli w powietrzu i dzięki temu wykorzystywać ich specjalne umiejętności. Bez tej współpracy nie da się przejść gry.
Można docenić światotwórczy aspekt gry. Świat w Owlboy'u to twór oryginalny. Chęć poznawania go to jeden z motorów napędowych zaangażowania gracza. Wykorzystano tu topos "tour de monde", czyli podróży z przewodnikiem po świecie. Przy czym przewodnikami są przyjaciele z drużyny.
D-Pad nie tylko wykorzystuje materię konwencji, ale i bawi się nią. Twórcy flirtują z motywami świata na opak, dokonując zaskakujących przewartościowań. Topos podróży prowadzącej do rozwoju bohatera również został tu przełamany. Główny bohater dokonuje najbardziej doniosłych czynów wtedy, gdy zostaje pozbawiony swojego największego atutu. Wniosek jest prosty - największym atutem protagonisty jest coś innego. Nie mechaniczne uzdolnienia, lecz empatia. Pętla się zamyka i poprzez mechanikę gry wracamy do bajki, do moralnego przesłania. D-Pad zręcznie osiągnęło swój cel.