
Data wydania: 22 lutego 2022
Monark to turowa gra jRPG z ciekawą mechaniką rozgrywki, w ramach której rozwijamy cechy osobowości bohatera, co znajduje przełożenie na jego nadnaturalne moce oraz przywoływane przez niego potwory. Grę stworzyło studio Lancarse.
Gracze
Monark to japońska gra RPG z turowym systemem walki. Projekt opracowało zlokalizowane w Kraju Kwitnącej Wiśni studio Lancarse, znane z Lost Dimension. Kluczową rolę w produkcji odegrali także weterani serii Shin Megami Tensei, w tym Ryutaro Ito (jeden z projektantów Shin Megami Tensei: Devil Summoner), Aya Nishitani i Kazunari Suzuki (obaj pracowali przy Giten Megami Tensei: Tokyo Mokushiroku), oraz kompozytor Tsukasa Masuko, czyli artysta odpowiedzialny za muzykę m.in. w Digital Devil Story: Megami Tensei, Digital Devil Story: Megami Tensei II, Shin Megami Tensei: Devil Summoner oraz Devil Summoner: Soul Hackers.
Akcja gry osadzona jest we współczesnej Japonii. Pewnego dnia elitarna szkoła Shin Mikado Academy zostaje otoczona przez tajemniczą i śmiertelnie niebezpieczną mgłę. Niektórzy z uwięzionych wewnątrz uczniów odkrywają, że uzyskali zdolność przedostawania się do alternatywnego wymiaru demonów, gdzie potęga kształtowana jest przez siłę osobowości.
My wcielamy się w nastolatka, który zostaje desygnowany przez samorząd uczniowski do rozwiązywania nadnaturalnych problemów wynikłych z tej sytuacji. Spróbuje on wykorzystać zdobyte moce do uwolnienia ludzi uwięzionych w szkole. Na drodze staje mu siedmioro skorumpowanych uczniów, dysponujących podobnymi demonicznymi zdolnościami, którzy robią wszystko, aby nie dopuścić do powrotu Shin Mikado Academy do normalności.
Monark to dosyć klasycznie zrealizowane jRPG. Podczas zabawy eksplorujemy świat, prowadzimy rozmowy, wypełniamy zadania i toczymy wiele bitew za pomocą turowego systemu walki, w którym kontrolujemy maksymalnie sześciu wojowników, jak również przywoływane bestie. W trakcie starć gracz może czasowo zwiększać poziom szaleństwa swojego bohatera, co wzmacnia jego ataki oraz zdolności. Przy stosowaniu tej mechaniki istnieje jednak ryzyko, że nasz protagonista wpadnie w szał i zacznie atakować wszystkich na mapie, w tym także sojuszników. Za sukcesy nagradzani jesteśmy punktami doświadczenia, które wykorzystujemy do rozwoju statystyk postaci i odblokowywania nowych umiejętności.
Bohaterowi w przygodach towarzyszy jeden główny kompan, wybrany spośród czterech dostępnych w grze. Każdy z nich oferuje w większości unikalną ścieżkę fabularną, więc aby poznać całą fabułę należy przejść kampanię wielokrotnie. Co jednak ciekawe, autorzy udostępnili opcję przeskakiwania przez powtarzające się sekcje, które wcześniej ukończyliśmy z innym towarzyszem.
Nietypowym elementem rozgrywki jest Ego głównego bohatera, pozwalające nam kontrolować bestie z innego wymiaru. W jego skład wchodzą duma, gniew, zazdrość, pożądanie, łakomstwo i lenistwo. Poprzez realizację wyzwań, nasze decyzje oraz testy psychologiczne wzmacniamy poszczególne z tych cech, co wpływa na siłę i rodzaj przywoływanych potworów, jak również statystyki bohatera oraz jego zdolność do magicznego wzmacniania ekwipunku pozostałych członków drużyny.
Monark posiada wyłącznie tryb dla pojedynczego gracza.
Gra oferuje trójwymiarową grafikę zrealizowaną w typowej dla japońskich RPG-ów stylistyce anime.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PlayStation 5
PC Windows
PlayStation 4
Nintendo Switch
Producent: Lancarse
Wydawca: NIS America
Gry podobne:
Popularne pliki do pobrania do gry Monark.
Wymagania sprzętowe gry Monark:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Quad Core 2.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 650 lub lepsza, 18 GB HDD, Windows 8.1 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-3770 3.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 1050 lub lepsza, 18 GB HDD, Windows 8.1/10/11 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 14 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
kęsik
Ekspert
2022.06.25
Monark w porównaniu do innych, typowych jRPGów jest trochę bardziej mroczny i ma cięższy klimat. Nie jest to zdecydowanie typowa japońska kolorowa produkcja. Setting gry nie jest zbyt oryginalny gdyż ponownie mamy tutaj uczniów walczących ze złem na terenie szkoły. Sama fabuła czy postaci wypadają naprawdę nieźle. Mamy tutaj kilka twistów czy objawień oraz troszkę cięższych tematów jak np. znęcanie się. Fajną rzeczą jest także to, że z biegiem fabuły niektórzy z naszych towarzyszy stają się naszymi wrogami. Inną rzeczą, która odróżnią tę grę od typowego przedstawiciela gatunku jest brak typowych dungeonów. W Monark eksploracja polega na przemierzaniu zamglonych korytarzy i pięter różnych budynków kompleksu szkolnego w poszukiwaniu miejsca, które przeniesie nas na arenę walki, czasami rozwiązując jakieś prostsze lub nie łamigłówki. Problem tej gry jest to, że w zasadzie zmusza nas ona do ciągłego grindu w zasadzie co kilka godzin. Levele przeciwników co każdy skończony segment skaczą do góry więc aby dotrzymać im kroku musimy cały czas powtarzać stare walki. I to jest coś coś bardzo psuje odbiór gry i zabiera trochę przyjemności z grania. Tym bardziej, że gra jest dosyć długa jeżeli chcemy dojść do finalnego zakończenia. Turowy system walki jest całkiem niezły, gdyby nie ten cholerny grind to naprawdę mógłbym powiedzieć, ze gra się w to nieźle.Ogólnie to niestety ale narracja i wszystko co z nią związane bardzo cierpi przez kiepski design gameplayowy. Przez całą grę w zasadzie robimy cały czas to samo, przemierzamy zamglone korytarze i grindujemy. Całkiem niezła fabuła czy postaci nie są w stanie same tego uciągnąć...
kęsik Legend
Monark w porównaniu do innych, typowych jRPGów jest trochę bardziej mroczny i ma cięższy klimat. Nie jest to zdecydowanie typowa japońska kolorowa produkcja. Setting gry nie jest zbyt oryginalny gdyż ponownie mamy tutaj uczniów walczących ze złem na terenie szkoły. Sama fabuła czy postaci wypadają naprawdę nieźle. Mamy tutaj kilka twistów czy objawień oraz troszkę cięższych tematów jak np. znęcanie się. Fajną rzeczą jest także to, że z biegiem fabuły niektórzy z naszych towarzyszy stają się naszymi wrogami. Inną rzeczą, która odróżnią tę grę od typowego przedstawiciela gatunku jest brak typowych dungeonów. W Monark eksploracja polega na przemierzaniu zamglonych korytarzy i pięter różnych budynków kompleksu szkolnego w poszukiwaniu miejsca, które przeniesie nas na arenę walki, czasami rozwiązując jakieś prostsze lub nie łamigłówki. Problem tej gry jest to, że w zasadzie zmusza nas ona do ciągłego grindu w zasadzie co kilka godzin. Levele przeciwników co każdy skończony segment skaczą do góry więc aby dotrzymać im kroku musimy cały czas powtarzać stare walki. I to jest coś coś bardzo psuje odbiór gry i zabiera trochę przyjemności z grania. Tym bardziej, że gra jest dosyć długa jeżeli chcemy dojść do finalnego zakończenia. Turowy system walki jest całkiem niezły, gdyby nie ten cholerny grind to naprawdę mógłbym powiedzieć, ze gra się w to nieźle.
Ogólnie to niestety ale narracja i wszystko co z nią związane bardzo cierpi przez kiepski design gameplayowy. Przez całą grę w zasadzie robimy cały czas to samo, przemierzamy zamglone korytarze i grindujemy. Całkiem niezła fabuła czy postaci nie są w stanie same tego uciągnąć...