
Data wydania: 10 września 2003
Platformówka, w której gracze po raz kolejny mogą prześledzić losy duetu tytułowych bohaterów znanych z wydanej na konsolę Nintendo 64 gry Banjo-Kazooie. W Banjo-Kazooie: Grunty's Revenge przemierzamy rozległe poziomy, walczymy z przeciwnikami, wykonujemy zadania i bierzemy udział w minigrach; w ten sposób Banjo stopniowo zbliża się do zamku zamieszkiwanego przez złowrogą Gruntildę, by po raz kolejny stawić jej czoła.
Banjo-Kazooie: Grunty's Revenge jest platformówką opracowaną przez studio Rare; nakładem firmy THQ tytuł trafił na platformę GBA. Jako ciekawostkę należy dodać, że mowa o pierwszej produkcji opracowanej przez brytyjskie studio już po tym, jak w 2002 roku zostało ono wykupione przez Microsoft.
Historia opowiedziana w Banjo-Kazooie: Grunty's Revenge rozpoczyna się dwa miesiące po wydarzeniach przedstawionych w pierwszym Banjo-Kazooie wydanym na konsolę Nintendo 64. Klungo, czyli wierny sługa Gruntildy, nie był w stanie wydobyć jej spod głazu, którym zmiażdżyli ją główni bohaterowie; udało mu się jednak skonstruować mechaniczne ciało, do którego antagonistka przeniosła swój umysł. Dzięki temu Gruntilda mogła dokonać zemsty na głównych bohaterach, porywając ich i przenosząc w czasie o dwadzieścia lat wstecz – w ten sposób miała nadzieję zapobiec ich pierwszemu spotkaniu. Mumbo Jumbo udaje się jednak przyzwać Banjo do domu, dzięki czemu nasz podopieczny może raz jeszcze stawić jej czoła.
W wydanym na platformie GBA Banjo-Kazooie: Grunty's Revenge akcję ukazano z kamery zawieszonej nad głową bohatera. Na grę składa się pięć rozległych poziomów, do których dostajemy się ze Spiral Mountain pełniącej rolę huba. Podobnie jak w oryginale, w trakcie zabawy przemierzamy lokacje, przeskakujemy po platformach i walczymy z napotkanymi przeciwnikami. Zakres możliwości Banjo poszerza się w miarę postępów – z czasem może na przykład zmieniać swoją formę, co zapewnia mu dostęp do zablokowanych wcześniej miejsc.
Kolejne etapy stają przed nami otworem po zebraniu dziesięciu puzzli zwanych Jiggies; te zdobywamy między innymi w zamian za wygraną w minigrze, pokonanie bossa czy wykonanie zadania zleconego przez postać neutralną. Poza tym w toku zabawy warto rozglądać się za tak zwanymi Jinjos uwięzionymi w poszczególnych lokacjach, gdyż po ich uratowaniu możemy liczyć na pomoc ze strony wyroczni, która wskazuje nam miejsca, gdzie ukryto niezebrane jeszcze Jiggies. Listę znajdziek uzupełniają nuty (w zamian za nie Bozzeye uczy Banjo nowych ruchów), a także plastry miodu (dzięki nim Honey B może wydłużyć pasek życia protagonisty).
Pomimo że Banjo-Kazooie: Grunty's Revenge posiada dwuwymiarową grafikę, deweloperom udało się uzykać wrażenie jej trójwymiarowości dzięki zmianie perspektywy i odpowiedniej konstrukcji etapów; całość utrzymano w kreskówkowej stylistyce znanej z pierwszego Banjo-Kazooie.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
Game Boy AdvanceAngielskie napisy i dialogi



4GRY
Cykl kultowych platformówek 3D, wykreowany przez studio Rare, które od początku czuwało nad jej rozwojem. Seria zapisała się złotymi zgłoskami na kartach historii konsol Nintendo, ale zaznaczyła też swoją obecność na Xboksie 360. Na przestrzeni lat pieczę wydawniczą sprawowały nad nią takie firmy, jak Nintendo, THQ czy Xbox Game Studios (pierwotnie znane pod nazwą Microsoft Game Studios).