Data wydania: 28 września 2021
Przygodowa gra akcji inspirowana przyrodniczymi filmami dokumentalnymi. W AWAY: The Survival Series gracz wciela się w niewielkie zwierzątko przypominające wiewiórkę, które musi przetrwać na targanej kataklizmami planecie.
Gracze
AWAY: The Survival Series to gra przygodowa, łącząca w sobie elementy eksploracji i survivalu, inspirowana przyrodniczymi filmami dokumentalnymi. Rozgrywka prowadzona jest z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Za produkcję oraz wydanie tytułu odpowiada studio Breaking Walls – zespół weteranów branży gamingowej, pracujących wcześniej przy takich seriach, jak Assassin’s Creed, Prince of Persia czy Far Cry. AWAY przedstawia życie lotopałanki karłowatej – niewielkiego torbacza, wyglądem i zachowaniem przypominającego latającą wiewiórkę. Stworzonko zamieszkuje nękaną kataklizmami Ziemię, na której ludzka cywilizacja dawno już doczekała swojego upadku.
Akcja gry osadzona została w dalekiej przyszłości – czasie, w którym natura odzyskała władzę nad Ziemią, a cywilizacja ludzka pozostała jedynie wspomnieniem. W takim oto środowisku przyszło żyć naszemu bohaterowi, niewielkiemu ssakowi znanemu jako lotopałanka karłowata. Otaczający świat jest pełen niebezpieczeństw, stąd też stworzonko decyduje się wyruszyć w podróż, by odnaleźć bezpieczne schronienie dla swojej rodziny.
Głównym celem rozgrywki jest eksploracja obszernych krain oraz pomaganie zwierzątku w zdobywaniu pożywienia i zmaganiu z codziennymi zagrożeniami. Przemierzając rozległe tereny – każde z własnym ekosystemem – mamy możliwość szybowania nad przepaściami, skakania z drzewa na drzewo oraz wspinania po różnorakich obiektach. Możemy nawet przemieszczać się po okolicy przy pomocy kawałków kory lub wdrapywać się na grzbiety niektórych zwierząt.
Jak każde żyjątko, również lotopałanka musi regenerować siły przed dalszą wyprawą, istotne jest więc polowanie na pojawiającą się po drodze drobną zdobycz, która na jakiś czas zaspokoi jej głód. Nieraz też przychodzi nam walczyć z dorównującą nam masą i siłą ofiarą lub rywalizować o pożywienie z innymi stworzeniami. Warto też pamiętać, że w naturze każde zwierzę posiada swojego naturalnego wroga – drapieżcę, który tylko czeka na właściwy moment, by przypuścić atak na swoją zdobycz. Aby uniknąć zranienia a w najgorszym razie nawet śmierci, trzeba jak najszybciej odnaleźć dobrą kryjówkę lub też stanąć do walki z zagrażającym nam drapieżnikiem. Wraz z postępem rozgrywki rozwijamy umiejętności bojowe naszego bohatera, dzięki czemu może się skuteczniej bronić.
W świecie AWAY nieustannie coś się dzieje, warto więc mieć się cały czas na baczności. Chcąc sprawdzić, czy w pobliżu nie znajduje się jakiś drapieżnik, warto skorzystać z instynktu lotopałanki. Opcja ta umożliwia nam zobaczenie przebywających w okolicy zwierząt, nieraz czających się w krzewach lub drepczących między wysoką trawą. Kolorem czerwonym oznaczeni zostali wrogowie, zielonym natomiast stworzenia, którymi możemy się pożywić i tym samym zregenerować zdrowie i/lub energię. Lotopałanka może się zresztą żywić nie tylko owadami czy drobnymi gadami ale też pewnymi rodzajami roślin.
Niektóre zwierzęta łatwiej złapać, upolowanie innych wymaga natomiast dobrej strategii. Lotopałanka jest w stanie zaatakować swoją ofiarę z ukrycia, jeżeli jednak cel ją dostrzeże, może też ruszyć za nim w pościg. Nasza bohaterka szybko traci energię, zwłaszcza gdy często korzysta z opcji szybowania, dlatego ważne jest ciągłe rozglądanie się za nowym źródłem pożywienia.
Tak jak w filmach przyrodniczych, tak tutaj każdy nasz ruch śledzony jest przez narratora, który omawia na głos nasze poczynania. Dzięki niemu możemy też dowiedzieć się czegoś więcej o otaczającej nas florze i faunie, poznać specjalne właściwości niektórych gatunków roślin lub sposób życia spotykanych po drodze zwierząt. W czasie eksploracji rozległego i dzikiego świata AWAY możemy też natrafić na tajemnicze pozostałości upadłej cywilizacji ludzkiej, wspinać się po elementach niszczejących budynków i przyglądać okolicy ze szczytów upadających konstrukcji.
W większości rozgrywka prowadzona jest z perspektywy lotopałanki, w grze pojawiają się jednak krótkie sekwencje, w których możemy przejmować kontrolę nad innymi zwierzętami, takimi jak chrząszcze, jaszczurki, kraby, lisy czy wiele innych.
AWAY: The Survival Series posiada trójwymiarową grafikę, utrzymaną w konwencji fotorealistycznej. Studio Breaking Walls zadbało o to, by przedstawiony w grze świat był jak najbardziej realistyczny i różnorodny. Twórcą wprowadzonej do rozgrywki klimatycznej muzyki orkiestrowej jest Mike Raznick – wielokrotnie nagradzany kompozytor, odpowiedzialny za opracowanie ścieżki dźwiękowej do takich filmów przyrodniczych, jak Life czy Planet Earth II.
Studio wydało również zestaw pochodzących prosto z gry relaksujących pejzaży dźwiękowych, emitujących odgłosy gęstego lasu, delikatne nawoływania ptaków czy echo odległego wodospadu. Zestaw ten można pobrać za darmo na stronie awayseries.com/nature.
Autor opisu gry: Agnieszka Adamus
Platformy:
PlayStation 4 28 września 2021
Xbox One 1 czerwca 2023
PC Windows 28 września 2021
PlayStation 5 28 września 2021
Producent: Breaking Walls
Wydawca: Breaking Walls
Gry podobne:
Wymagania sprzętowe gry AWAY: The Survival Series:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon R9 270 lub lepsza, 15 GB HDD, Windows 10.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-4790 3.6 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1070 lub lepsza, 15 GB HDD, Windows 10.
Średnie Oceny:
Średnia z 9 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Michael88PL Pretorianin
Gra wyszła na Xbox One i XSX 1 czerwca 2023.
Drenz Senator
Przez większość rozgrywki miałem mieszane uczucia. Dostajemy naprawdę bardzo fajny pomysł na wcielenie się w lotopałankę karłowatą, co pozwala nam na wspinanie się po drzewach, szybkie poruszanie się po ziemi a przede wszystkim chwilowe latanie. Do tego możemy polować na mniejszych od siebie i uważać, by nie zostać zjedzonym przez większych od siebie. Możemy też walczyć z wężami, skorpionami, czy innymi gadami. Wszystko super, ale całość psuje nierzadko sterowanie i ustawianie się kamery. Podczas lotów gałka staje bardzo czuła, przez co lekkie dotknięcie sprawia, ze nasz mały przyjaciel odbija ostro w bok i nie osiągamy naszego celu. Czasami trudno przez to było trafić na drzewo, nie mówiąc o gałęzi. Ponadto z racji naszych niewielkich rozmiarów niekiedy trudno było zorientować się, gdzie iść. Niby jest ten szósty zmysł, ale czasami pokazywał na ścianę skał lub zwyczajnie wprowadzał w błąd. Na szczęście fluorescencyjne grzyby spełniały swoje zadanie prowadząc nas po ścieżce. Jednak przez te błędy wielokrotnie powtarzałem niektóre etapy, bo sterowanie i kamera zwyczajnie ssały :P
Do końca trzymała mnie jeszcze historyjka. Chciałem poznać zakończenie. Do tego mamy ładną oprawę audiowizualną. Poza trybem fabularnym jest jeszcze tryb eksploracyjny, gdzie możemy wcielić się w wiele pomniejszych zwierząt. Ogólnie polecam, bo to koniec końców fajne doświadczenie.