Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePCiOS
Okładka Ascendancy (PC)

Ascendancy

Strategia turowa typu 4X, w której gracze stają na czele jednej z dwudziestu jeden inteligentnych ras i prowadzą ją do zwycięstwa, stopniowo przejmując kontrolę nad gromadą gwiazd.

Strategiczne | science fiction | turowe | 4X | statki kosmiczne | bazy kosmiczne

Okładka Ascendancy (PC)

data premiery gry:

1sty1995

PC

5sty2011

iOS
PolecaneKolekcja gier
Obserwuj grę
Kolekcja gier
Obserwuj grę

Ascendancy to strategia turowa typu 4X stworzona przez studio The Logic Factory. Tytuł zadebiutował na komputerach osobistych w 1995 roku, a po szesnastu latach doczekał się portu opracowanego z myślą o urządzeniach mobilnych.

Fabuła

Historia opowiedziana w Ascendancy odgrywa rolę drugoplanową, stanowiąc jedynie pretekst do rozpoczęcia zabawy. Akcja tej produkcji toczy się w uniwersum science fiction, gdzie loty międzygwiezdne są elementem codzienności. Gracze stają na czele jednej z dwudziestu jeden inteligentnych ras, którą prowadzą do dominacji nad innymi gatunkami zamieszkującymi daną gromadę gwiazd.

Mechanika

Zaczynając rozgrywkę w wydanym na platformie PC i iOS Ascendancy, dokonujemy wyboru rasy – każda z nich posiada indywidualną umiejętność specjalną, dającą jej potencjalną przewagę nad pozostałymi. Ponadto musimy podjąć decyzję dotyczącą zagęszczenia gwiazd w gromadzie (co przekłada się na liczbę układów planetarnych nadających się do skolonizowania), liczby przeciwników oraz atmosfery politycznej (oponenci mogą być nastawieni pokojowo, neutralnie lub być naszymi zaciekłymi wrogami).

Zgodnie z zasadami gatunku, nasze nadrzędne cele to sztandarowe: eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja. W początkowej fazie zmagań dysponujemy pojedynczą kolonią, ale w miarę postępów otrzymujemy dostęp do technologii pozwalającej na konstruowanie statków kosmicznych i opuszczenie macierzystej planety z wykorzystaniem tak zwanych „gwiezdnych ścieżek” (ang. star lanes). Załogi poszczególnych okrętów mogą osiadać na niezamieszkanych planetach lub podporządkować sobie mieszkańców innych globów, tocząc bitwy na powierzchni lub w przestrzeni kosmicznej.

W trakcie rozgrywki należy zwracać uwagę na trzy parametry odzwierciedlające funkcjonowanie naszych kolonii. Pierwszym z nich są prace badawcze, które pozwalają na opracowywanie nowych technologii; drugi to przemysł, który determinuje szybkość, z jaką poszczególne kolonie mogą realizować postawione przed nimi cele; ostatni, czyli dobrobyt, odzwierciedla przyrost naturalny na konkretnej planecie. Wartość tych współczynników zwiększamy, wznosząc określone budowle. Poszczególne budynki można stawiać tylko w wybranych miejscach – podczas gdy białe pola umożliwiają tworzenie w ich obrębie struktury dowolnego rodzaju, zielone pozwalają na wznoszenie budynków odpowiadających za dobrobyt, czerwone – za przemysł, z kolei na niebieskich wznosimy konstrukcje zwiększające nasze możliwości badawcze. Dodatkowe pola znajdują się też na orbitach planet – to właśnie na nich tworzymy na przykład statki kosmiczne oraz systemy obrony planetarnej.

Nie bez znaczenia pozostaje też utrzymywanie mniej lub bardziej przyjaznych stosunków z innymi rasami – system dyplomacji pozwala zawierać sojusze z sąsiadami, wypowiadać im wojnę lub wymieniać z nimi przydatne informacje.

Kwestie techniczne

W momencie premiery na komputerach osobistych oprawa graficzna Ascendancy robiła niemałe wrażenie – tytuł pozwala na płynne przechodzenie z poziomu mapy gromady gwiazd do widoku ukazującego wybraną planetę, a nawet należącą do nas flotę.

Wersja wydana w 2011 roku na urządzenia z systemem Apple iOS posiadała odmieniony interfejs użytkownika, który dostosowano do specyfiki zabawy na smartfonach i tabletach. Ponadto pewnych usprawnień doczekała się również sztuczna inteligencja. Jakiś czas po premierze tytuł zniknął jednak z oferty sklepu AppStore.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Wymagania wiekowe Ascendancy

odpowiednia dla każdego wieku

PC
iOS