Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikSymulacjePS4XONEPC
Okładka Air Missions: HIND (PS4)

Air Missions: HIND

Zręcznościowa gra symulacyjna, w której zasiadamy za sterami rosyjskiego śmigłowca bojowego Mi-24 Hind. Dzieło słowackiego studia 3Division umożliwia nam wykonywanie misji w Europie Wschodniej, Azji Środkowej, Azji Południowo-Wschodniej oraz nad Oceanem Arktycznym.

Symulacje | helikoptery | elementy zręcznościowe

Okładka Air Missions: HIND (PS4)

data premiery gry:

14cze2017

PC XONE

25wrz2018

PS4

Air Missions: HIND to zręcznościowy symulator rosyjskiego śmigłowca bojowego Mi-24 Hind. Za stworzenie i wydanie gry odpowiada słowackie studio 3Division, mogące pochwalić się wkładem w realizację takich projektów jak Air Conflicts: Secret Wars oraz Air Conflicts: Pacific Carriers.

Fabuła

Air Missions: HIND oferuje tryb kampanii dla pojedynczego gracza, jednak następujące po sobie misje nie są powiązane żadnym głębszym wątkiem fabularnym. Odprawy przed lotami ograniczają się do zwięzłego przedstawienia sytuacji panującej na polu bitwy oraz określenia roli, jaką ma do spełnienia gracz. Produkcja nie zagłębia się nawet w opisanie tożsamości adwersarzy, z którymi toczymy walki. Jedyną wskazówką dającą nam bliższe pojęcie o realiach, w których operujemy, jest pojawiająca się przy rozpoczęciu misji informacja o czasie i miejscu akcji.

Stawiane przed nami zadania są dość zróżnicowane. Raz musimy oczyścić drogę dla sojuszniczych sił naziemnych, innym razem aktywnie wspieramy je podczas bitwy z wojskami nieprzyjaciela, a jeszcze innym razem polujemy na wrogie pojazdy zaopatrzeniowe. Zdarza się, że pozornie proste zadania mają dodatkowe kruczki: jeśli szturmujemy obiekt, w którym wróg przetrzymuje pojmanych sojuszników, nie możemy posłużyć się standardowym arsenałem rakietowym, gdyż bombardowanie mogłoby zagrozić życiu jeńców.

Mechanika

Air Missions: HIND to symulator śmigłowca, w którym gracz może w dużym zakresie dostosować poziom realizmu do własnych preferencji. Twórcy przygotowali trzy tryby kontroli pojazdu (Casual, Novice, Pilot) oraz szereg modyfikatorów: ogólny poziom trudności, zagrożenia wynikające z kolizji (osobno zderzeń z drzewami, terenem, budynkami oraz innymi helikopterami), możliwość lub brak możliwości uszkodzenia podwozia, stopień obrażeń zadawanych nam przez ogień sojuszniczy i inne.

Poziom realizmu możemy dostosować podczas odprawy przed misją. Po zatwierdzeniu ustawień wybieramy śmigłowiec (posiadacze podstawowej wersji gry mają do dyspozycji jedynie tytułowego Hinda, inne maszyny można odblokować, kupując odpowiednie dodatki DLC), rodzaj kamuflażu kadłuba oraz konfigurację uzbrojenia.

Pod skrzydłami helikoptera możemy podwiesić rozmaite środki bojowe: od zasobników z karabinami maszynowymi i działkami, poprzez niekierowane rakiety i bomby, aż po naprowadzane pociski przeciwpancerne i przeciwlotnicze. Jako że tytułowy śmigłowiec opracowano w Związku Radzieckim, dostępny arsenał również wywodzi się z tego kraju. Dysponujemy więc na przykład szeregiem niekierowanych pocisków rakietowych: od lekkich S-5 i S-8, przenoszonych po kilkanaście lub kilkadziesiąt w jednym zasobniku, aż po potężne S-13 i S-24. Możemy używać bomb FAB o wadze 100 i 250 kilogramów, wypełnionych minami zasobników KMG-U, a nawet tak ciekawych urządzeń jak zasobnik GUV-8700, mogący w mgnieniu oka zasypać wroga ogniem z trzech wielolufowych karabinów maszynowych – jednego o kalibrze 12,7 mm oraz dwóch 7,62 mm.

Zanim zdecydujemy się na wybraną konfigurację uzbrojenia, warto wczytać się w odprawę przed misją i zastanowić, jakiego rodzaju sprzęt będzie miał na wyposażeniu nieprzyjaciel. Do precyzyjnego niszczenia wrogich czołgów świetnie nadadzą się kierowane pociski przeciwpancerne 9K114 Szturm, zaś do oczyszczenia nieba z jednostek latających dobrze jest zabrać naprowadzane na podczerwień pociski R-60. Brak znajomości funkcji poszczególnych rodzajów wschodniego uzbrojenia nie jest żadnym problemem, ponieważ każdej wyrzutni czy bombie towarzyszy krótki opis.

Air Missions: HIND zapewnia cały wachlarz celów do wyeliminowania: po drugiej stronie celownika pojawiają się czołgi, transportery opancerzone, ciężarówki transportowe, stanowiska obrony przeciwlotniczej, a nawet samoloty oraz śmigłowce podobne do naszych. W pobliżu pojazdów i struktur często możemy też napotkać pieszych żołnierzy uzbrojonych w lekką broń. Jednostki sterowane przez sztuczną inteligencję pojawiają się też po naszej stronie: sojusznicze śmigłowce aktywnie pomagają nam w wykonywaniu celów misji, atakując i niszcząc wrogie obiekty.

Otoczenie możemy obserwować z różnych perspektyw, m.in. z kamer umieszczonych na zewnątrz śmigłowca, z oczu zarówno pilota, jak i operatora uzbrojenia, a także z kamery termowizyjnej. Widok można też przybliżać dla większej precyzji ostrzału.

Tryby rozgrywki

Oferta dla gracza pojedynczego dzieli się na tryb kampanii (zawierający 15 misji oraz zadania treningowe), tryb instant action (zawierający szereg misji pogrupowanych według miejsca akcji) oraz tryb lotu testowego. Możliwe jest też uruchamianie misji stworzonych przy użyciu edytora poziomów.

Opcje gry wieloosobowej uwzględniają bitwy pomiędzy graczami (Deathmatch, Team Deathmatch) oraz misje kooperacyjne.

Kwestie techniczne

Oprawa audiowizualna Air Missions: HIND nie wyróżnia się niczym szczególnym, na pochwałę zasługuje jednak staranne wykonanie tytułowego śmigłowca. Wygląd zewnętrzny jest miły dla oka, a wnętrze kokpitu cieszy imponującą liczbą animowanych urządzeń.

Gra pozwala nam operować w czterech różnych zakątkach świata: spalonych słońcem pustyniach Azji Środkowej, mroźnych rejonach Oceanu Arktycznego, umiarkowanych terenach Europy Wschodniej, jak i egzotycznych lokacjach w Azji Południowo-Wschodniej. Na niektórych mapach panują niesprzyjające warunki atmosferyczne, pozytywnie wpływające na różnorodność wizualną oraz dodające grze realizmu i klimatu.

Autorzy wyposażyli grę w edytor poziomów, pozwalający na tworzenie własnych scenariuszy oraz dzielenie się nimi za pośrednictwem usługi Steam Workshop. Edytor pozwala na modyfikowanie wielu elementów misji: możemy wyznaczać punkty startowe dla graczy, określać cele do osiągnięcia, rozmieszczać jednostki kontrolowane przez SI, a nawet przydzielać im ścieżki do poruszania się.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1-8  

Klasyfikacja PEGI Air Missions: HIND

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Air Missions: HIND

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Quad Core 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 7/8/10
Minimalne: Dual Core 2.5 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 7/8/10

PC
XONE
PS4