Kolejna odsłona serii Bangai-O, która w przeszłości gościła już na konsolach Nintendo 64 oraz Sega Dreamcast. Podobnie jak w przypadku poprzednich tytułów z tego cyklu, mamy do czynienia z dość klasycznie wykonaną strzelaniną, zawierającą też jednak elementy typowe dla gier logicznych oraz prostych strategii taktycznych. Bangai-O Spirits jest dziełem japońskiej firmy Treasure, znanej też za sprawą takich serii jak Ikaruga czy Gunstar Heroes.
Zasady rozgrywki są bardzo oczywiste. Gracz przemieszcza się po dwuwymiarowym środowisku, eliminując pojawiające się na ekranie oddziały wroga. Właściwa akcja ukazywana jest na dolnym ekranie konsoli. Górny ekran służy natomiast między innymi wyświetlaniu mapy najbliższej okolicy czy dodatkowych staystyk. Gra stawia na bardzo dynamiczny przebieg starć, wymagających wykazania się sporymi umiejętnościami w celu pozostania przy życiu.
Pewnym ułatwieniem jest możliwość przechodzenia poziomów z maksymalnie trzema przyjaciółmi. Wszystkie postaci widoczne są wtedy na ekranie, a ich zadaniem staje się wspólna eliminacja zagrożeń. Multiplayer obejmuje też jednak tryby, w których uczestnicy zabawy starają sie wzajemnie zwalczać, wykorzystując bogaty arsenał narzędzi zagłady.
Główną atrakcją opisywanej wersji na DS-a jest możliwość korzystania z wbudowanego edytora. Dzięki temu modułowi od podstaw tworzy się własne etapy, używając wiele przydatnych narzędzi. Gotowy etap można próbować samodzielnie przechodzić, bądź też pochwalić się swoją kreatywnością przed innymi graczami. Bangai-O Spirits oferuje w tym przypadku bardzo innowacyjną funkcję przesyłania danych w postaci dźwięków. Z oczywistych względów odbiorca nagrania musi skorzystać z mikrofonu. Sygnały są następnie przetwarzane przez konsolę, generując gotowy poziom.
Zmagania prowadzone są w stosunkowo ubogo wykonanym środowisku. Na uwagę zasługuje jednak fakt, iż niejednokrotnie przystępuje się do batalii z udziałem nawet kilkudziesięciu przeciwników. Wybraną przez siebie postacią steruje się w klasyczny sposób lub pomagając sobie poprzez wykorzystywanie ekranu dotykowego DS-a.
Autor opisu gry: Jacek Hałas