Data wydania: 25 marca 2020
Taktyczna gra RPG łącząca elementy fantasy i steampunku. W Iron Danger gracze śledzą losy młodej kobiety o imieniu Kipuna, która potrafi manipulować czasem. Umiejętności te wykorzystuje do walki ze złem. Za powstanie gry odpowiada Action Squad Studios.
Gracze
Steam
Iron Danger to gra RPG stworzona przez niewielkie studio Action Squad. Firma została założona przez doświadczonych deweloperów, którzy pracowali wcześniej m.in. w Rovio (cykl Angry Birds) i Remedy Entertainment (Alan Wake).
Gra została zainspirowana nordyckimi i fińskimi mitami oraz steampunkiem. Podczas zabawy śledzimy przygody młodej kobiety o imieniu Kipuna – zwykłej dziewczyny, która pewnego dnia otrzymała moc, dającą jej władzę nad czasem i śmiercią. Te niezwykłe umiejętności musi wykorzystać, by ocalić świat przed zagładą.
Iron Danger jest trójwymiarową, taktyczną grą RPG przeznaczoną do zabawy w ramach single playera. Rozgrywka opiera się na kilku fundamentach. Głównym jest eksploracja świata podzielonego na kilka zróżnicowanych krain. Jedną z nich jest rozbudowane miasto Kalevala – stolica ludzkości. Drugim ważnym miejscem jest Northlands, czyli północne krainy przejęte przez złą czarownicę Lowhee, której armia kieruje się w stronę wspomnianej metropolii. W trakcie zabawy trafiamy też do starożytnych świątyń, przemierzamy góry i lasy oraz wiele innych lokacji.
W trakcie wędrówki na naszej drodze stają rozmaite przeszkody – od prostych zagadek, przez pułapki, aż po groźnych przeciwników (ludzie, potwory, półmechaniczne istoty). Turowa walka odbywa się na dość nietypowych zasadach. Z jednej strony możemy bowiem na spokojnie wykonać ruch, np. zaatakować przeciwnika czy zrobić unik. Z drugiej da się manipulować czasem, cofając się nieco w przeszłość, unikając w ten sposób ciosu czy synchronizując ataki bohaterów. Podczas zabawy kierujemy bowiem Kipuną władającą magią oraz jednym z dwojga wojowników, specjalizujących się w klasycznych broniach.
Zabawa z czasem nie jest jedynym niecodziennym elementem. Równie ciekawie prezentuje się bowiem system rozwoju. Zamiast klasycznego zbierania punktów doświadczenia, zdecydowano się na rozwiązanie polegające na wykonywaniu specjalnych wyzwań. Iron Danger podsuwa nam zadania, których zaliczenie nagradzane jest nowymi zdolnościami i wzrostem statystyk postaci. Cele generowane są na podstawie stylu naszej gry, więc jeżeli dużo atakujemy, ale mało się bronimy, to z czasem herosi staną się silniejsi, ale defensywa nie będzie ich wielkim atutem.
Iron Danger łączy różne klimaty – od klasycznej fantastyki, aż po steampunk, tworząc ciekawą mieszankę stylistyczną.
Autor opisu gry: Kamil Zwijacz
Platformy:
PC Windows 25 marca 2020
PlayStation 5 16 sierpnia 2023
Xbox Series X/S 16 sierpnia 2023
Producent: Action Squad Studios
Wydawca: Daedalic Entertainment
Ograniczenia wiekowe: 16+
11 czerwca 2020
Czy w przerwie pomiędzy odwołanymi prezentacjami gier, a przesuniętą premierą Cyberpunka warto jedynie zabijać czas przy darmowym GTA5? Zdecydowanie nie! Na rynku ukazało się sporo tytułów wartych uwagi, które mogliście przegapić.
W sieci pojawił się pierwszy dłuższy gameplay z wersji pre-alfa Iron Danger - taktycznej gry RPG od fińskiego Action Squad Studios. Prezentuje on walkę wykorzystującą mechanikę manipulacji czasem.
gry
Miłosz Szubert
16 sierpnia 2018
Doczekaliśmy się zapowiedzi kolejnej gry RPG. Iron Danger - produkcja studia Action Squad - wyróżniać ma się m.in. możliwością manipulowania czasem i taktyczną walką.
gry
Kamil Zwijacz
9 maja 2018
Wymagania sprzętowe gry Iron Danger:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2500K 3.3 GHz / AMD FX-8320 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 960 / 3 GB Radeon R9 280 lub lepsza, 14 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7 4.0 GHz GHz / AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz, 12 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 580 lub lepsza, 14 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 60 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 521 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
kaagular Generał
Ktoś w to grał? Tu jest jakieś nowe podejście do aktywnej pauzy? Wygląda bardzo fajnie na filmikach.
zanonimizowany1314152 Pretorianin
Przeszedłem w naście godzin, urywa się przed bitwą na którą miałem ogromną chrapkę. Gra wykorzystuje ciekawe mechanizmy, ale na każdym kroku widać dużą swobodę (brak dopracowania). Pod koniec mamy do wyboru 14 + 3 umiejętności głównej bohaterki, ale przydatne są 4 a widać wszystkie. Kompana nie wybieramy, jest przydzielany do każdej misji odgórnie, jest duży nacisk na fabułę, ale nie ma zakończenia. No po prostu widać, że brakowało doświadczenia lub pomysłu na drobiazgi, więc dano więcej w podkład głosowy, pomysł i grafikę. Gra jest ciekawa jako pomysł na grę, ale w tej formie za kilka miesięcy będzie po 15 zł na promocji.
I w ogóle wyobraźcie sobie, macie 10 czy 15 klatek do opracowania dla 2 postaci, robicie jedną do perfekt, a w tym czasie plan na drugą się sypie i tak bez przerwy. A na koniec kończy się zabawa, bo wróg was nie zmusi do rezygnacji, a wam się respią cooldowny, czas jest spowolniony i biegacie w kółko klatka po klatce. Pomysł dobry, ale jak z nauką, czasami nieprzyjemnie.
jackowsky Legend
Gra z dużym i - moim zdaniem - niewykorzystanym potencjałem. Grało się całkiem przyjemnie, pomimo, że jest kosmicznie liniowa. Nie mamy wpływu na to gdzie idziemy, z kim idziemy, ani co robimy. Pomysł na cofanie czasu całkiem niezły, ale przydałoby się go bardziej urozmaicić bo pod koniec robi się monotonnie. Gra urywa się w pewnym momencie, więc pozostaje czekać na kontynuację. Niecałe 20h - tyle zajęło mi przejście gry, więc jak na RPGa szału nie ma. No i - dla mnie największy minus: nie można zapisywać w dowolnym momencie. Gra robi to sama na początku każdej części rozdziału.
zanonimizowany1353630 Konsul
Totalny przeciętniak. W tej grze wyróżnia się tylko muzyka, która jest naprawdę przyjemna.
Cała reszta wypada solidnie, ale jednocześnie randomowo, bez własnego charakteru. Ten innowacyjny system walki to owszem, w żadnej innej grze takiego nie spotkałem, ale może dlatego, że to dość średni pomysł. Trzeba pomyśleć w trakcie starć, ale ogólnie to walka jest absurdalnie prosta przez tę mechanikę cofania czasu. Zawsze można wjeżdżać we wrogów od frontu, na pełnej, nie trzeba mieć żadnego planu walki lub rozeznania w rozmieszczeniu wrogów. Przez co też wiele mechanik zwyczajnie się nie wykorzystuje, ale fakt faktem, twórcy przez całą grę dodają głównej bohaterce umiejętności, więc pojawia się urozmaicenie, ale też na finał jest już absurdalnie prosto. Tym bardziej że wrogowie atakują grupkami i często wygląda to tak, że walczysz z jednymi, a zaraz obok inni tylko patrzą i czekają, aż podejdziesz bliżej, by zacząć walczyć.
Nie ma zupełnie systemu rozwoju postaci. Trochę ulepszamy postaci, ale to drobna kosmetyka. Nie ma zresztą tak, że sami decydujemy jak chcemy ulepszyć daną umiejętność. Nie ma też punktów doświadczenia, więc nieistotne jest, ilu wytłuczemy przeciwników.
Ale najgorsze w grze jest to, że świat tak strasznie randomowo wypada. Levele są zwyczajnie słabe - często to generyczne lasy z jedną drogą. Nie ma tu prawie żadnych znajdziek, notek czy artworków, które rozbudowywałyby lore świata. Brakuje npców, którzy by coś interesującego powiedzieli. Nawet nie są takie złe postaci, a nasza główna bohaterka całkiem spoko przemianę przeżywa, ale świat dookoła nich nie istnieje właściwie i trudno przez to wkręcić się w fabułę, choć dialogi nawet spoko zdubbingowano.
Na pewno nie jest to niezauważona perełka, a ot dość przeciętna gierka, w którą jak ktoś nie zagrał, to nic nie stracił.