Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 lutego 2014, 13:24

autor: Amadeusz Cyganek

Test wersji beta gry Age of Wonders III - turowej strategii dla fanów Heroesów - Strona 2

Po kilku całkiem udanych odsłonach serii Overlord holenderskie studio Triumph wraca do swoich korzeni – Age of Wonders III ma przywrócić fantastyczne wspomnienia z bitew rozgrywanych w krainie Evermore. Wygląda na to, że są na to spore szanse.

System prowadzenia bitew w swoich podstawach jest oczywiście oparty o strategie turowe typu fantasy, ale panowie z Triumph Studios znacznie go urozmaicili. Starcia prowadzone są w sceneriach przypominających punkty na mapie świata, w których doszło do inicjacji potyczki. Prowadząc oblężenie miasta, faktycznie trafiamy na mapę heksagonalną wypełnioną budynkami i obwarowaniami obronnymi – starcia w jaskiniach mają z kolei swoją niepowtarzalną specyfikę i dają ciekawe możliwości w zakresie prowadzenia działań wojennych.

Total War to to nie jest, ale starcia również wyglądają przyjemnie. - 2014-02-20
Total War to to nie jest, ale starcia również wyglądają przyjemnie.
Test wersji beta gry Age of Wonders III - turowej strategii dla fanów Heroesów - ilustracja #2

Twórcy gry uważają, że poziom trudności kampanii jest aktualnie zbyt wysoki dla ludzi, którzy dotąd nie mieli kontaktu z tą serią i zamierzają to naprawić, wprowadzając możliwość swobodnego ustawienia poprzeczki. Sporym ułatwieniem dla nowicjuszy ma też być większa liczba ilość podpowiedzi wyświetlanych w trakcie tutorialu.

Na ostateczny sukces w ramach danej bitwy składa się wiele czynników – naturalnie najważniejszym z nich jest odpowiednia taktyka. Zapomnijcie o sposobie „huzia na Józia”: nie w tych realiach, nie w tej grze. AI podczas prowadzenia batalii zachowuje się wyjątkowo sprytnie – rywale nie działają pochopnie, umiejętnie łącząc możliwości zarówno w zakresie walki na dystans, jak i w zwarciu. Wszystkie oddziały tworzą kolektyw, atakując większymi grupkami i wzajemnie się wspierając, jak również korzystając z umiejętności leczenia oferowanej przez szamanów czy też formacji obronnej, redukującej przyjmowane obrażenia. Wyjątkowo dobrze radzą sobie w przypadkach odpierania szturmu przeprowadzanego przez naszą armię – niezależnie od solidności fortyfikacji wrogie oddziały chętnie robią właściwy użytek z przewagi wysokości w stosunku do kontrolowanych przez gracza jednostek i systematycznie je likwidują. Taktyka „na dystans” znajduje swoje odzwierciedlenie także w wykorzystaniu magicznych ataków – zamiast dynamicznych, ofensywnych zaklęć przeciwnicy serwują nam różnorodne czary obniżające nie tylko ilość zdrowia, ale i umiejętności bojowe czy zakres ruchów. Powolutku, ale na dłuższą metę bardzo skutecznie.

Ekran kreacji postaci nie nastręcza wielkich problemów. - 2014-02-20
Ekran kreacji postaci nie nastręcza wielkich problemów.

Taktyka rzecz święta

W Age of Wonders III bitwę zawsze rozpoczyna armia broniąca się przed atakiem – to swego rodzaju bonu, który w przypadku właściwego wykorzystania może ustawić praktycznie cały przebieg walki. Niezmiernie ważne staje się również wykorzystanie wszelkiego rodzaju osłon czy przeszkód mocno obniżających siłę uderzeń przeciwnika. Jest jednak druga strona medalu – jednocześnie nasze możliwości bojowe mogą zostać znacząco ograniczone, zatem kluczem staje się obranie odpowiedniej taktyki. Pojedynki toczymy oczywiście na planszach podzielonych na heksy – co ważne, pola przedstawiające zakres ruchów jednostki skoncentrowanej na walce na dystans nie są równoznaczne z zasięgiem rażenia. Czasami do wyprowadzenia skutecznego ataku konieczne staje się przesunięcie tylko o jedną – dwie pozycje, warto zatem uważnie przemieszczać się po planszy. Ryzyko, którym obarczone są wypady oddziałów specjalizujących się w potyczkach w zwarciu zostało jeszcze bardziej zwiększone – podczas zadawania ciosów przeciwnicy mają możliwość natychmiastowej kontry bez konieczności oczekiwania na swoją turę, co czasami mocno dezorganizuje plany wobec dalszej walki. Zmienił się nieco system przyznawania doświadczenia po zakończonej bitwie – specjalny, ulepszony algorytm oblicza przydział punktów na podstawie faktycznego udziału w akcji, musimy zatem starać się o to, by w miarę możliwości korzystać z pełnego spektrum kontrolowanych oddziałów. W razie braku ochoty na osobiste prowadzenie armii do zwycięstwa możemy skorzystać z opcji automatycznego rozegrania starcia – wówczas system oblicza prawdopodobieństwo wygranej i na jego podstawie symuluje przebieg potyczki, który później możemy odtworzyć oglądając powtórkę.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.