Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 10 stycznia 2014, 10:41

autor: T_bone

Poszukiwacz gier z potencjałem na Steamie. Generał Patton gamingu, który nawet kawę pije w turach.

Testujemy wersję alfa gry DayZ - survival, sandbox, zombie i zgniłe owoce

Sprawdzamy jak prezentuje się bardzo wczesna alfa DayZ - jedynej gry, w której możecie skuć człowieka, nakarmić go zgniłym jabłkiem, środkiem dezynfekującym i po przestrzeleniu kolan zostawić samemu sobie. Witajcie z powrotem na Czarnorusi.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Grudniowa premiera wersji alfa DayZ była jednym z ciekawszych wydarzeń końcówki zeszłego roku. Zainteresowanie grą było ogromne i już teraz można mówić, że przełożyło się to na imponujący sukces komercyjny. To nie była prosta droga - minęło przecież sporo czasu odkąd twórca moda Dean Hall podjął decyzję o tym, że nowe DayZ nie tylko będzie samodzielną wersją moda niewymagającą ArmA II, lecz stanie się czymś więcej. Nie klikajcie jednak na przycisk "kup" nie wiedząc na co się piszecie ponieważ produkt jest teraz wręcz encyklopedycznym przykładem alfy.

Zabawa w pirata z kompasem. - 2014-01-10
Zabawa w pirata z kompasem.

Obecna inkarnacja DayZ nosi numer 0.30 - jest więc to bardzo, bardzo wczesna wersja gry. Absurdalne bugi i brak większej zawartości to coś, co trzeba brać pod uwagę. Gotowy na wszystko, z wywalaniem na pulpit i lagami włącznie, rozpocząłem swój pierwszy postapokaliptyczny żywot na Czarnorusi Plus.

Śmierć od gaśnicy proszkowej w krainie bez zombie

Na starcie przywitał mnie czarno szary ekran (noc w wydaniu DayZ) i szum morza. Część mnie chciała włożyć baterię do latarki, ale doświadczenie z moda mówiło, że nie jest to zbyt rozsądny ruch. Krótka eksploracja miejscowości Prigorodki w poszukiwaniu jedzenia i już wpadłem na pierwszego ocalałego – Don't shoot! Friendly! padło na czacie głosowym. Już po tych kilku minutach wiedziałem, że klimat i pokręcone relacje międzyludzkie zostały w nowym DayZ zachowane, szczególnie gdy drugi napotkany człowiek zatłukł mnie gaśnicą.

Dopiero grając za dnia byłem w stanie docenić rzeczy, nad jakimi ekipa Bohemia Interactive siedziała ostatni rok. Plus przy nazwie Czarnorusi oznacza, że możemy teraz wejść do większości budynków na mapie, a część obszarów jest zupełnie nowa. Przydatne wyposażenie możemy znaleźć na półkach, pod łóżkami czy nawet w bagażnikach samochodów. Usprawnienia mapy nie zostały jeszcze sfinalizowane, niektóre miejsca są puste lub niedokończone ale, już teraz mapę należy uznać za najważniejszy sukces samodzielnego DayZ.

Biegnąć pierwszy raz przez miasto w DayZ można zastanawiać się, gdzie podziały się zombie i całe jedzenie. Odpowiedź brzmi - wszystkie zostały zabite, a pożywienie zabrane. Odradzanie zdechlaków, jak i całego wyposażenia na razie nie funkcjonuje, dlatego nowych nieumarłych i sprzęt zobaczymy tylko po restarcie serwera - ot uroki wersji alfa. Brak żywności może doprowadzić do konieczności podjęcia dramatycznej decyzji - zjeść zgniłe kiwi i zachorować, czy liczyć na to że dwa domy dalej znajdziemy jednak jakiegoś banana? I lepiej, żeby był to banan a nie puszka sardynek, której nie będziemy mieli czym otworzyć...

Triumf - udało się otworzyć puszkę sardynek. - 2014-01-10
Triumf - udało się otworzyć puszkę sardynek.

Ilość zombie jest obecnie ograniczona na tyle żeby nie powodowały dramatycznego obciążenia serwerów. Jeśli już spotkamy jakiegoś truposza to zobaczymy, że doczekały się one kilku nowych animacji. Walka z nimi jest jednak tak samo sztywna jak w modzie, ponieważ nie ma płynnej interakcji między graczem a wrogami - czuć jak gra wykonuje funkcję "if siekiera hit=1 then zombie=0". Mam poważne obawy, czy walka w zwarciu kiedykolwiek zostanie doprowadzona do zadowalającego poziomu, silnik Real Virtuality nigdy nie był tworzony z myślą o jej przedstawieniu. Ekipa Deana Halla musi w tej kwestii przeprowadzić ogromną rewolucję, albo chociaż doprowadzić do stanu, w którym zedy przestaną przenikać przez ściany.

Graliśmy w Metro Exodus i wiemy, czym tak naprawdę jest nowe Metro
Graliśmy w Metro Exodus i wiemy, czym tak naprawdę jest nowe Metro

Przed premierą

W nowym Metrze metra nie ma, ale też jest... wiecie, tak samo jak z bunkrami. Artiom po całym życiu spędzonym w tunelach moskiewskiej kolei podziemnej wyrusza w podróż po Rosji pociągiem i to rodzi pytanie, czy to jeszcze jest Metro?

Graliśmy w Resident Evil 2 – klasyk odnowiony niemal nie do poznania
Graliśmy w Resident Evil 2 – klasyk odnowiony niemal nie do poznania

Przed premierą

Lepsze zazwyczaj jest wrogiem dobrego – a przy nowej wersji Resident Evil 2 Capcom zamierza dość sporo namieszać w formule pierwowzoru. Po zagraniu w nowego Residenta jestem jednak przekonany, że Japończycy wiedzą, co robią.

Graliśmy w Metro Exodus – słowiańskie postapo nie wybacza
Graliśmy w Metro Exodus – słowiańskie postapo nie wybacza

Przed premierą

Metro nie wybacza. To trudna gra, musimy przechodzić ją uważnie, bo inaczej będzie nam ciężko. Pojechaliśmy do Londynu, żeby jeszcze przed targami E3 zobaczyć jak się ma słowiańska postapokalipsa od 4A Games.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
10.01.2014 13:22
cswthomas93pl
77
Legend

Typowa alfa, ale wszystko idzie w dobrym kierunku.

10.01.2014 13:37
odpowiedz
M@rine
112
Mariner of the Inet

Widać, że autor nawet nie grał w DayZ, bo na drugim obrazku jest puszka tuńczyka a nie sardynek. Gol jak zwykle w formie.

10.01.2014 13:44
odpowiedz
Reavek
122
Koza

Wszystko się zgadza, gra w chwili obecnej na 15h-20h, ale ma olbrzymi potencjał i obyśmy doczekali jej rozwinięcia w dobrą stronę. Martwią tylko wady silnika, ale to alfa, więc jest nadzieja.

10.01.2014 18:27
😊
odpowiedz
miss_schweppes
8
Legionista

Świetna recenzja!

11.01.2014 00:25
👎
odpowiedz
xkanex
70
Pretorianin

>>>> wersja alfa będzie przez cały 2014 rok!!!! tak powiedział jeden z twórców gry i nie jest planowana nawet close beta!! to o czymś swiadczy

zapomnijcie o tej grze ,w kulki lecą!!!

11.01.2014 01:34
odpowiedz
kuzyn123
71
Pretorianin

Xkanex, troll czy idiota? Wspolczuje Rocketowi, ze musi uzerac sie z takim community i walczyc z silnikiem Bohemii, ktory jest silnikiem symulatorow a nie dynamicznego mmo.

Mimo wszystko jak bede mial okazje to kupie jak najszybciej, czekalem i czekalem i jest.

11.01.2014 19:29
odpowiedz
xkanex
70
Pretorianin

wypowiedz twórców "We do not expect to reach Beta status sooner than the end of 2014 " <<<<<

Oznacza to ni mniej, ni więcej, że przez najbliższe 12+ miesięcy czeka was (was=osób, które złapały się na Early Access) walka ze zbugowaną Alphą. Na normalną wersję trzeba będzie trochę poczekać, trochę.

Założmy, że uda im się gdzieś przed Bożym Narodzeniem uruchomić zamkniętą betę. Załóżmy, że potrwa ona parę miechów. Wychodzi, że oficjalna premiera będzie miała miejsce w 2. połowie 2015 roku, choć to oczywiście tylko przypuszczenia.

..........

11.01.2014 20:06
odpowiedz
Wielki Gracz od 2000 roku
115
El Kwako

I tak lepsze o wiele jest WarZ cały czas rozwijane, balansowane, dofawane nowe rzeczy itd.

11.01.2014 20:25
👍
odpowiedz
zanonimizowany942483
1
Konsul
10

warz guroommmm!!!!! głópie zabógoane dayz podrubka!!!!11

xkanex -> to, że gra będzie posiadała długo status alphy i zapewne bety to tylko lepiej dla nas. Gra będzie dłużej rozwijana, nie myśl, że alpha oznacza jedynie naprawianie bugów. Dodawane będzie mnóstwo contentu, mechanik. Gra będzie dłużej rozwijana tylko lepiej dla nas. Po premierze zostawią grę taką jaka jest, a dzięki temu że długo będziesz miał alphę i betę cały czas będziesz miał coś nowego.

Nic tylko sie cieszyć, dodatkowo możesz podsyłać pomysły. Rocket i spółka często przeglądają chociażby reddita dayz, więc wiele pomysłów graczy będzie też dodawane do gry co jest świetne. Gra ma OLBRZYMI potencjał, to jest projekt życia Rocketa, więc chcę mu poświęcić jak najwięcej czasu i spełnić wszystkie założone obietnice. Takiej gry jeszcze nie było, szykuje się coś niesamowitego trzeba czekać, a nie narzekać.

11.01.2014 23:52
odpowiedz
internetowyfighter
30
Centurion

Gra jest naprawdę dobra, a to nic w porównaniu do tego co nas czeka :)

Gra już oferuje sporo możliwości i zajebistą interakcje z otoczeniem.

12.01.2014 02:44
😁
odpowiedz
sir Qverty
9
Generał

[9] Jakim dojnym frajerem trzeba byc zeby jeszcze klaskac i sie cieszyc z tego, ze gra wiecznie jest w fazie alfy, geeez na kims takim trzepie sie gruby hajs. Dev napluje ci w twarz a ty, ze to tylko lepiej bo dodatkowa darmowa zawartosc w postaci sliny

12.01.2014 11:41
odpowiedz
luki965
26
Centurion

ROK to nie wieczność i przypominam, że KAŻDA gra chyba prócz Call of Duty, które jest corocznym tasiemcem pozostaje w fazie alfy przez rok albo i dłużej, tylko, że nie masz o tym bladego pojęcia i nikt tego nie rozgłasza, bo zazwyczaj alfa pozostaje tylko do użytku wewnętrznego w studiu produkcyjnym. DayZ ma być grą sieciową, nie ma w planach single-playera, a tworzenie i ciągłe rozbudowywanie takiej gry kosztuje, więc podjęli bardzo słuszną decyzję, by już teraz rozpocząć sprzedaż. Grę wydano raptem miesiąc temu, a już dzięki graczom wiele błędów naprawiono, wiele dalej jest w naprawie, a przy okazji zarobione na sprzedaży fundusze przeznaczy się na dalszy rozwój projektu.

Uczepiliście się tematu czasu trwania alfy jak rzepy psiego ogona, a połowa jajco wie o procesie tworzenia tak rozbudowanych gier jak DayZ.

12.01.2014 12:00
odpowiedz
eJay
179
Quaritch

gameplay.pl

sir Qverty-->Gra jest w fazie alphy od prawie miesiąca. Jak sama nazwa wskazuje - jest to wersja testowa, szkielet właściwej rozgrywki bez większości funkcji. To nie jest pełna wersja, full retail. Ja sie ciesze, że wyszła i będzie poprawiana. Jestem fanem DayZ i nie mogłem się doczekać powrotu na Czarnoruś, nawet jeśli jest to powrót obarczony jakimiś błędami.

12.01.2014 12:07
odpowiedz
xkanex
70
Pretorianin

przypominam że graa miała wyjśc rok temu w maju!!!!! były zapowiedzi

ale twórca olał wszystko i wyjechał na MOUNT EVEREST!!!

.............. no comments

12.01.2014 16:51
odpowiedz
C_Note
22
Legionista
12.01.2014 18:17
👍
odpowiedz
luki965
26
Centurion

@xkanex

W maju? Niby kto i kiedy to zapowiadał? Z tego co pamiętam to były jedynie PLOTKI, że MOŻE uda im się wypuścić alfę w CZERWCU 2012, ale się nie udało. Później zapowiedziano premierę alfy na grudzień 2012, ale termin również nie wypalił, bo cała gra posypała błędami po wprowadzeniu modyfikacji do pewnych jej fragmentów. Chyba logiczne, że w tej sytuacji nie mogli wydać wersji, której nawet byśmy nie uruchomili...
Pracowali więc kolejny rok i w rezultacie otrzymaliśmy wreszcie GRYWALNĄ wersję alfa. Mało? Real Vision to ciężki do okiełznania silnik i nawet sami twórcy nie do końca potrafią go zoptymalizować, a poza tym jego docelowe zastosowanie to napędzanie symulatora militarnego, a nie masówki survival/horror, więc tym bardziej należy się "Rocketowi" szacunek, że to wszystko trzyma się kupy, jest grywalne, wciągające, ma więcej zawartości lepszą optymalizację od Army.
Zresztą zamiast marudzić, to może zagraj i się przekonaj czy w ogóle jest sens. Były obsuwy, ale co z tego skoro otrzymaliśmy dokładnie to co otrzymać mieliśmy i projekt jest dalej rozwijany i już niedługo kolejny update z nową zawartością.

Gra Watch Dogs miała wyjść w listopadzie zeszłego roku, ale nie wyszła i póki co nie ma konkretnej daty, i co z tego? To powoduje, że należy postawić na tym tytule krzyżyk i mieszać twórców z błotem, bo terminy się posypały? Idź pooddychaj świeżym powietrzem to zaczniesz trzeźwo myśleć, bo jak narazie to zniechęcasz ludzi od zakupu tylko dlatego, że gra zaliczyła poślizgi z premierą co jest normalne przy wielu produkcjach i wszyscy zdążyli się do takich obsuw przyzwyczaić. Bywa, takie jest życie.

12.01.2014 21:20
odpowiedz
internetowyfighter
30
Centurion

@xkanex

nie wiem czy ty jesteś taki głupi czy to jest ironia / trollowanie.

Tak czy siak gra nie miała nigdy wyjść w żadnym maju. Niestety są takie sytuacje, że jeden serwis dla większej ilości odwiedzin da jakiś fałszywy news , wrzuci jakąś wypowiedź wyrwaną z kontekstu, która nie ma żadnego związku z datą wyjścia a potem inne 1000 serwisów skopiuje ten news.

13.01.2014 18:46
odpowiedz
Asiek777
36
Chorąży

@internetowyfighter Co racja, to racja, kiedyś napisałem w komentarzu do Project Eternity, że jest głosowanie na stronie gry dotyczące wersji językowych. Efekt: https://www.gry-online.pl/S013.asp?ID=71452. Co do DayZ, zastanawiam sie, czy kupić, ale odpcyha brak większości gry, warto?

13.01.2014 19:52
odpowiedz
luki965
26
Centurion

Jeżeli wierzyć producentom, to premierowa wersja ma być droższa niż obecnie early access. Teraz gra kosztuje 100 zł, a ile potem to tego nikt nie wie, ale ponoć ma być drożej. Ryzyk-fizyk, możesz kupić teraz wierząc ze zaoszczędziłeś, a potem gorzko się przeliczyć lub czekać na rozwój wydarzeń i kupić taniej lub drożej w zależności jaka będzie ostateczna cena.

15.03.2014 21:31
odpowiedz
JbLPL
3
Junior

Co z tego ze jest WarZ jak klimatu DayZ nic nie przebije. Kupilem w ciemno, warto bylo... WarZ do smietnika

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze