Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 17 maja 2013, 09:00

autor: Przemysław Zamęcki

Graliśmy w The Last of Us - twórcy serii Uncharted w życiowej formie! - Strona 2

The Last of Us to w prostej linii spadkobierca serii Uncharted. Podobne mechanizmy napędzają rozgrywkę, zbliżona jakością jest oprawa graficzna. Przygodę w postapokaliptycznej Ameryce wyróżnia jednak klimat i historia, która kiedyś może mieć miejsce.

Wtem zbliża się drugi potwór. Usłyszał mężczyznę i już ma go dopaść, kiedy odrobinę wcześniej Joelowi udaje się zdzielić go przez łeb. Cios jest skuteczny, za to od rurki odpadają nożyczki. Warto się teraz rozejrzeć, gdyż pojawia się kilka interesujących znajdziek. Eksploracja to w The Last of Us podstawa. Zarówno na zewnątrz, jak i w pomieszczeniach można natrafić na różnego rodzaju przydatne rzeczy, które da się ze sobą łączyć po naciśnięciu na padzie przycisku „Select” i aktywowaniu w ten sposób widoku ekwipunku i statystyk postaci.

Na razie bohater nie ma wielkiego wyboru. Może przywrócić do stanu używalności gazrurkę (o ile posiada odpowiednią ilość plastra i nożyczki), może przygotować podręczną apteczkę czy przy pomocy alkoholu i szmaty sklecić koktajl Mołotowa. W późniejszej fazie dochodzą także miny oraz granaty dymne pomagające w ucieczce przed sforą przeciwników.

Ścieżka przez las wygląda znakomicie. - 2013-05-17
Ścieżka przez las wygląda znakomicie.
Graliśmy w The Last of Us - twórcy serii Uncharted w życiowej formie! - ilustracja #2

W polskiej wersji gry w Ellie wcieli się Anna Cieślak, aktorka mająca na koncie role w filmach (Śluby panieńskie czy General Nil) oraz w serialach, takich jak Czas honoru, Glina i Hotel 52. Głosu Joelowi użyczy Krzysztof Banaszyk występujący w kinie i telewizji, a także specjalizujący się w dubbingowaniu – również gier. W różne postacie wcielał się już m.in. w Gothicu II, Diablo III czy StarCrafcie II. Tak, tak, to Jim Raynor we własnej osobie.

Joel dokładnie sprawdza podwórko i dom. Z Ellie da się porozmawiać o różnych rzeczach. Obok dziewczyny pojawia się wtedy ikonka i wiadomo, że można ją zagadnąć i usłyszeć coś, co stanowi jakąś bazę i tło dla opowiadanej w grze historii.

Wyjście z podwórka na miasto jest zamknięte od drugiej strony, dlatego mężczyzna podsadza Ellie ponad furtką, a ta otwiera przejście. Ulice Lincoln okazują się wyludnione. Nigdzie żywego ducha. Protagonista chce dotrzeć do starego kumpla Billa, który powinien siedzieć zabarykadowany gdzieś dalej, chroniąc się w ten sposób przed zarażonymi. Kiedy wchodzą z dziewczynką w jedną z bocznych uliczek, wyskakuje na nich Clicker, ale już po sekundzie następuje wybuch i stwór pada martwy. Zerwał linkę eksplodującej pułapki. Trzeba uważać, aby samemu nie wpaść w którąś z pozostałych.

Joel nosi przy sobie prawdziwy arsenał. Ma karabin, strzelbę, pistolet i rewolwer. Przełączanie się pomiędzy nimi jest proste i przypomina to, do czego przyzwyczailiśmy się w Uncharted. Za pomocą krzyżaka przywołujemy podręczne menu. Broń długa ulokowana jest po lewej (aby wybrać inny model, trzeba kliknąć przycisk na padzie), broń krótka po prawej, apteczki i tym podobne u góry. Wciśnięcie kierunku w dół uaktywnia tzw. rozpraszacze, czyli butelkę lub cegłówkę, którymi można rzucić z ukrycia, odwracając od siebie uwagę, lub cisnąć bezpośrednio w przeciwnika. Dobrze trafiony oponent przez kilka sekund wije się z bólu, co daje Joelowi akurat tyle czasu, by zdążyć podbiec i sprzedać mu parę kuksańców. W trakcie eksploracji Lincoln można również znaleźć ulubioną obecnie broń twórców gier, a mianowicie łuk. Który zresztą chwilę później da się wypróbować na jednym z klikaczy.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.