Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

The Vanishing of Ethan Carter Przed premierą

Przed premierą 15 lutego 2013, 13:00

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

The Vanishing of Ethan Carter - Adrian Chmielarz o swojej nowej grze

Ani przygodówka, ani gra akcji, przede wszystkim "eksploracja". Czym będzie najnowsza gra Adriana Chmielarza? Lovecraft, weird fiction, horror - poznajcie słowa klucze The Vanishing of Ethan Carter.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Zaginięcie Ethana Cartera - piękna eksploracja z Lovecraftem w tle

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Gra The Vanishing of Ethan Carter - Adrian Chmielarz o swojej nowej grze - ilustracja #1

Informacja o odejściu Adriana Chmielarza z People Can Fly, a także dwóch pozostałych założycieli firmy, gruchnęła jak grom z jasnego nieba w sierpniu ubiegłego roku. Bodaj najbardziej zasłużony autor gier komputerowych w Polsce zdążył wraz z warszawskim studiem stworzyć trzy strzelaniny (Painkillera, pecetową konwersję Gears of War i Bulletstorma) i rozstał się z nim tuż przed zakończeniem prac nad czwartym shooterem – Gears of War: Judgement. Na kolejny ruch ze strony uciekinierów nie trzeba było długo czekać. Już w październiku panowie ogłosili powstanie zupełnie nowego studia The Astronauts, a całkiem niedawno – bo na początku lutego – przedstawili zarys swojego debiutanckiego dzieła: „przygodówki” o nazwie The Vanishing of Ethan Carter.

Gra The Vanishing of Ethan Carter - Adrian Chmielarz o swojej nowej grze - ilustracja #3

Studio The Astronauts zostało powołane do życia przez trzech niegdysiejszych założycieli firmy People Can Fly: Adriana Chmielarza, Andrzeja Poznańskiego i Michała Kosieradzkiego.

Tytuł gry nasuwa oczywiste skojarzenia z wczesnymi opowiadaniami H.P. Lovecrafta (The Statement of Randolph Carter czy The Transition of Juan Romero), który jest jednym z najbardziej znanych reprezentantów gatunku literackiego weird fiction. Chmielarz zalicza siebie do wielkich fanów twórczości samotnika z Providence, ale zapytany o inspiracje znacznie poszerza krąg interesujących go pisarzy z tego nurtu: To nie jest tak, że „The Vanishing of Ethan Carter” to gra bazująca na twórczości Lovecrafta. Weird fiction to również inni autorzy, jak Algernon Blackwood czy M.R. James, ba, jest to nawet nieco mniej znane oblicze autora Conana, czyli Roberta E. Howarda. A i dzisiaj niektóre dzieła Clive’a Barkera czy Stephena Kinga śmiało mogą być zaklasyfikowane jako weird fiction. Tak że my czerpiemy garściami z pewnego ogólnego zestawu cech podgatunku, ale nie konkretnie z Lovecrafta. Chcemy mówić własnym głosem.

Gra opowie o perypetiach prywatnego detektywa, który podejmuje się odnalezienia tytułowego chłopca. Śledztwo zaprowadzi go w malownicze górzyste tereny, gdzie znajdzie okaleczone ciało jednego z kidnaperów. W trakcie emocjonującej przygody nasz podopieczny wpadnie na trop tajemnicy kryjącej się za kolejnymi napotykanymi trupami, a także doświadczy działania starożytnych mocy obecnych w dolinie. Twórcy nie chcą w tym momencie zdradzać dalszych szczegółów dotyczących fabuły, tłumacząc, że każda dodatkowa informacja byłaby de facto spoilerem. Sama opowieść nie przybrała zresztą ostatecznego kształtu. Nad intrygą pracuje obecnie pewien amerykański pisarz – wyjaśnia Chmielarz, po czym dodaje – nie chciałbym zawężać mu opcji, dopóki nie będzie w stu procentach zatwierdzonego design.

Burza mózgów w warszawskiej siedzibie studia. - 2013-02-15
Burza mózgów w warszawskiej siedzibie studia.

O głównym bohaterze wiemy na razie tyle, że ma odróżniać się od swoich kolegów po fachu paranormalnymi zdolnościami, a konkretnie umiejętnością wizualizacji miejsc zbrodni. Oprócz tego w śledztwie użyje nowoczesnych narzędzi detektywistycznych, nie unikając jednak tak powszechnych jak latarka czy łom. Zagadką pozostaje natomiast, w jakich czasach zetkniemy się w tytułową sprawą. Nie uderzamy w konkretny rok – mówi Chmielarz – zależy nam na tym, aby opowieść była uniwersalna i pasowała zarówno do lat obecnych, jak i na przykład osiemdziesiątych. Podobnie rzecz ma się z miejscem akcji. Nie chodzi o lokację a la Silent Hill, ale o taką okolicę, która mogłaby znajdować się zarówno w USA, jak i w Polsce. Oczywiście nie będzie to takie proste, bo skoro bohaterowie mają konkretne imiona i nazwiska, to dlaczego nie miałyby własnych nazw mieć i miejsca. Prace nad scenariuszem wciąż trwają i na tym etapie nie wszystko jest jeszcze wyryte w kamieniu: Wystarczy dołożyć do gry jeden telefon komórkowy – wyjaśnia najbardziej znany polski twórca gier – żeby nagle lata osiemdziesiąte odpadły z puli.

Without Memory – rosyjski Heavy Rain w klimacie Black Mirror
Without Memory – rosyjski Heavy Rain w klimacie Black Mirror

Przed premierą

Davidowi Cage’owi, twórcy między innymi Heavy Rain i Beyond: Two Souls, rośnie konkurencja. Moskiewski zespół Dino Games przygotowuje psychologiczny thriller będący kalką rozwiązań francuskiego dewelopera z Quantic Dream. Czy uczeń przerośnie mistrza?

Cyberpunk 2077 na chłodno – analiza nadchodzącej gry CDPR
Cyberpunk 2077 na chłodno – analiza nadchodzącej gry CDPR

Przed premierą

CD Projekt Red jeszcze raz zaprosił nas na pokaz rozgrywki z Cyberpunka 2077, który widzieliśmy w Los Angeles. Wiedząc już, czego mamy się spodziewać, pojechaliśmy przygotowani, by sceptycznym okiem wyławiać szczegóły i odkrywać sekrety gry.

Czy Transport Fever 2 będzie Transport Tycoonem nowej generacji?
Czy Transport Fever 2 będzie Transport Tycoonem nowej generacji?

Przed premierą

Parę dni temu odwiedziliśmy Berlin, aby wsiąść do pociągu niebyle jakiego i ruszyć w stronę Poczdamu. Na pokładzie spotkaliśmy się z deweloperami Transport Fever 2 i zagraliśmy w ich nową produkcję.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
15.02.2013 13:49
wickywoo
wickywoo
79
Konsul

oczekiwania 9.2? Przepraszam, na jakiej podstawie? Wierd fiction - zgoda, ciekawa sprawa. Chmielarz i byle PCF - racja, tez pozytywnie nastraja. Ale z koleji 7-osobowy team, gra w powijakach bez zadnych konkretow (oprocz tego ze gameplay to - ekspolracja :] ) i do tego premiera w tym roku?! Jak dla mnie to wielki znak zapytania. Wiem ze rodacy, wiem mozna do tego podejsc subiektywnie. Ale 9.2? Rozumiem ze celuja w pierwsza 10tke/20tke gier wszechczasow?

15.02.2013 13:52
voodoo|xTupi
odpowiedz
voodoo|xTupi
6
Legionista
9.0

Uważam, że czeka nas świetny tytuł ;)

15.02.2013 14:05
odpowiedz
KrzychWu
21
Centurion

----->1
Na dodatek nazwisko pisarza jeszcze nie znane, fabuła nie dokończona, środki studia niewielkie, a i sam pan Chmielarz (oczywiście niewątpliwie sporo w tej branży osiągnął), do skromnych nie należy. Pamiętam, jak wręcz obraził się na graczy po premierze Bulletstorm, że nie docenili jego arcydzieła, więc i teraz nie oczekuję wypowiedzi innych, niż zapowiadające wielkie growe wydarzenie. Może i będzie ciekawie i na wysokim poziomie, ale oczekiwania na 9,2 przypiąłbym raczej do zdecydowanie mniej tajemniczego projektu.

15.02.2013 14:28
Gambrinus84
odpowiedz
Gambrinus84
96
GOL

GRYOnline.plRedakcja

wickywoo -> Oczekiwania zależą od czytelników, nie od nas :) Średnia spada ;)

15.02.2013 15:11
odpowiedz
Święty!
117
Konsul

Właściwie to zapowiedziano grę która grą nie jest. Chodzenie i podziwianie widoczków i od czasu do czasu wysilenie szarych komórek (ale nie za wielu, jak stwierdził sam twórca). To co to będzie? Interaktywny film? Ciężko mi się zachwycać formułą która ciekawa jest przez 5 min (jak Dear Eshter) i nadaje się najwyżej na moda. A ktoś się kiedyś śmiał, że niedługo gry będą tak uproszczone że same będą się przechodzić...

15.02.2013 17:29
👍
odpowiedz
zanonimizowany850052
14
Generał

Jak nad tym pracuje 7 osób to nic wielkiego nie wróże. Poza tym już widziałem jakiegoś screena i wygladał strasznie biednie

15.02.2013 18:33
odpowiedz
TobiAlex
137
Legend

Święty! a dziwisz się, że będą takie gry, które będą się same przechodzić? Zobacz jaki sukces osiągnął samograj The Walking Dead.

15.02.2013 22:14
JaspeR90k
odpowiedz
JaspeR90k
58
ONE MAN ARMY

Mały zespół i duże ambicje ciekawa mieszanka, zobaczymy co z tego wyjdzie, ale mam nadzieję że będzie to coś dobre dobrego.

16.02.2013 21:45
Apokalipsis
😊
odpowiedz
Apokalipsis
59
Senator

W wypowiedziach Chmielarza więcej wody niż samego dna. ;) Skakałbym z radości na widok rafy koralowej, albowiem potencjał - uważam - gra ma ogromny i otwartą furtkę do bycia tą "niezwykłą".

Ogólny zarys i pierwsze screeny - enigmatycznie i .. chyba endemiczny jest ten świat (?).

spoiler start

Masz gro szansę - nie zmarnuj jej.

spoiler stop

01.03.2013 15:38
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
118
The Highest

Jeszcze za dużo o samej grze nie wiemy , ale Adrian powinien nam coś fajnego zaserwować :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze