Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 11 stycznia 2013, 12:19

Survarium, czyli postapokaliptyczne MMO od twórców gry S.T.A.L.K.E.R. - Strona 3

Grupa, która pracowała nad kontynuacją S.T.A.L.K.E.R.-a, wyszła z cienia i wzięła się za MMOFPS-a w klimacie potężnej ekologicznej katastrofy. Czy miłośnicy samotnej eksploracji zony poczują zew postapokaliptycznej dżungli?

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Survarium - postapokaliptyczne MMO od twórców S.T.A.L.K.E.R.-a - ilustracja #1

Wygląda na to, że Survarium nie będzie jedynym postapokaliptycznym MMOFPS-em, jaki pojawi się w 2013 roku na rynku. W szranki z nim stanie Stalker Online, tworzony przez debiutujące studio Cybertime Systems. Oparty na idei wielu stref, rozprzestrzenionych po całym świecie, zaproponuje nowe typy anomalii, artefaktów oraz mutantów. Dodatkowo ma łączyć elementy survivalu, handlu i craftingu. Warto jednak pamiętać, że autorom brak jeszcze doświadczenia, a GSC Game World nie ma z tą produkcją nic wspólnego.

Survarium będzie z założenia tytułem wolnym od koniecznych opłat, co może cieszyć, jednak przysparza też twórcom mnóstwa problemów, z którymi zawsze muszą zmagać się autorzy gier free-to-play. Stworzenie takich dobrowolnych opłat, które jednocześnie podnosiłyby komfort rozrywki, nie dając przy tym nadmiernej przewagi nad innymi, to zdecydowanie trudniejsza sprawa. Deweloperzy jednak zapewniają, że tę kwestię mają już opanowaną. Ich zamierzeniem jest bowiem, by Survarium było przede wszystkim shooterem opartym na umiejętnościach graczy, a nie na statystykach dzierżonej przez nich broni. Nawet nabyty za prawdziwe pieniądze karabin nie sprosta sprawnej ręce, celnemu oku i odpowiedniej taktyce.

Jedną z zalet silnika Vostok ma być generowanie oświetlenia o bardzo wysokiej jakości. - 2013-01-11
Jedną z zalet silnika Vostok ma być generowanie oświetlenia o bardzo wysokiej jakości.

A jak dzieło Vostok Games prezentuje się od strony technicznej? Na razie twórcy nie pokazali jeszcze fragmentów rozgrywki, można było za to zobaczyć dwie mapy, wspomnianą Rudnyę oraz poziom zlokalizowany w opuszczonej szkole. Nie jest to produkcja tak mroczna jak S.T.A.L.K.E.R., jednak zdecydowanie zachowująca jego klimat. Na plus należy zaliczyć oświetlenie, którym autorzy zresztą bez oporów chwalą się w wywiadach – rzeczywiście robi wrażenie. Jednak na razie gra jako całość nie powala wizualnie, niemniej po MMOFPS-ach wszyscy spodziewają się głównie dynamicznej akcji oraz ciekawych rozwiązań. Miłośnicy tych ostatnich nie powinni być rozczarowani: studio pracuje nad kilkoma dodatkami, z których najciekawszym są odmienne reakcje postaci na postrzał. Gdy dostaniemy w rękę, nieco trudniejsze stanie się celowanie, trafienie w nogę zaowocuje uniemożliwieniem biegu, zaś w głowę zawsze będzie oznaczać natychmiastową śmierć.

Survarium - postapokaliptyczne MMO od twórców S.T.A.L.K.E.R.-a - ilustracja #3

Survarium to odludek wśród gier komputerowych. Tworzone przez grupę entuzjastów z byłego GSC Game World, by choć trochę osłodzić fanom S.T.A.L.K.E.R.-a brak kontynuacji serii, ma być rozpowszechniane za darmo. To aż zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe. Zanim jednak przekonamy się, czy wielkie oczekiwania przełożą się na uznanie graczy, możemy założyć, że nadchodzące dzieło Vostok Games to jedno z najlepiej zapowiadających się MMO tego roku. Jeśli sprawdzi się większość z tego, co obiecują twórcy, dostaniemy wymagający, klimatyczny i całkiem ładny sieciowy shooter. Oby tylko nie skończyło się sześcioletnim przekładaniem premiery, jak w przypadku Cienia Czarnobyla.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.