Survarium, czyli postapokaliptyczne MMO od twórców gry S.T.A.L.K.E.R. - Strona 3
Grupa, która pracowała nad kontynuacją S.T.A.L.K.E.R.-a, wyszła z cienia i wzięła się za MMOFPS-a w klimacie potężnej ekologicznej katastrofy. Czy miłośnicy samotnej eksploracji zony poczują zew postapokaliptycznej dżungli?
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
Wygląda na to, że Survarium nie będzie jedynym postapokaliptycznym MMOFPS-em, jaki pojawi się w 2013 roku na rynku. W szranki z nim stanie Stalker Online, tworzony przez debiutujące studio Cybertime Systems. Oparty na idei wielu stref, rozprzestrzenionych po całym świecie, zaproponuje nowe typy anomalii, artefaktów oraz mutantów. Dodatkowo ma łączyć elementy survivalu, handlu i craftingu. Warto jednak pamiętać, że autorom brak jeszcze doświadczenia, a GSC Game World nie ma z tą produkcją nic wspólnego.
Survarium będzie z założenia tytułem wolnym od koniecznych opłat, co może cieszyć, jednak przysparza też twórcom mnóstwa problemów, z którymi zawsze muszą zmagać się autorzy gier free-to-play. Stworzenie takich dobrowolnych opłat, które jednocześnie podnosiłyby komfort rozrywki, nie dając przy tym nadmiernej przewagi nad innymi, to zdecydowanie trudniejsza sprawa. Deweloperzy jednak zapewniają, że tę kwestię mają już opanowaną. Ich zamierzeniem jest bowiem, by Survarium było przede wszystkim shooterem opartym na umiejętnościach graczy, a nie na statystykach dzierżonej przez nich broni. Nawet nabyty za prawdziwe pieniądze karabin nie sprosta sprawnej ręce, celnemu oku i odpowiedniej taktyce.

A jak dzieło Vostok Games prezentuje się od strony technicznej? Na razie twórcy nie pokazali jeszcze fragmentów rozgrywki, można było za to zobaczyć dwie mapy, wspomnianą Rudnyę oraz poziom zlokalizowany w opuszczonej szkole. Nie jest to produkcja tak mroczna jak S.T.A.L.K.E.R., jednak zdecydowanie zachowująca jego klimat. Na plus należy zaliczyć oświetlenie, którym autorzy zresztą bez oporów chwalą się w wywiadach – rzeczywiście robi wrażenie. Jednak na razie gra jako całość nie powala wizualnie, niemniej po MMOFPS-ach wszyscy spodziewają się głównie dynamicznej akcji oraz ciekawych rozwiązań. Miłośnicy tych ostatnich nie powinni być rozczarowani: studio pracuje nad kilkoma dodatkami, z których najciekawszym są odmienne reakcje postaci na postrzał. Gdy dostaniemy w rękę, nieco trudniejsze stanie się celowanie, trafienie w nogę zaowocuje uniemożliwieniem biegu, zaś w głowę zawsze będzie oznaczać natychmiastową śmierć.

Survarium to odludek wśród gier komputerowych. Tworzone przez grupę entuzjastów z byłego GSC Game World, by choć trochę osłodzić fanom S.T.A.L.K.E.R.-a brak kontynuacji serii, ma być rozpowszechniane za darmo. To aż zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe. Zanim jednak przekonamy się, czy wielkie oczekiwania przełożą się na uznanie graczy, możemy założyć, że nadchodzące dzieło Vostok Games to jedno z najlepiej zapowiadających się MMO tego roku. Jeśli sprawdzi się większość z tego, co obiecują twórcy, dostaniemy wymagający, klimatyczny i całkiem ładny sieciowy shooter. Oby tylko nie skończyło się sześcioletnim przekładaniem premiery, jak w przypadku Cienia Czarnobyla.