Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 14 lipca 2011, 11:51

autor: Rock Alone

Dynamiczne zadania w Guild Wars 2

Guild Wars 2 ma dużą szansę stać się produktem rewolucyjnym na rynku MMO. Czy pomogą w tym wprowadzone na szeroką skalę dynamiczne eventy?

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Guild Wars 2 – ArenaNet kontra klasyczne MMO

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

W kontekście gier MMO wiele mówi się o tzw. eventach, a ostatnio głównie o eventach dynamicznych. Zanim jednak wdam się w szczegóły, chciałbym zapoznać Was z definicją tego pojęcia, gdyż nie jest ono, niestety, przetłumaczalne na język polski. Eventy to dość specyficzne zdarzenia wprowadzane przez deweloperów do wirtualnego świata, często powtarzalne. Doskonałym przykładem mogą być tu chociażby różne święta, których regularnie doświadczają gracze w Azeroth (World of Warcraft), czy pamiętne zakończenie bety Ultima Online, kiedy to zamordowany został awatar Richarda Garriotta (twórcy gry), co na stałe znalazło swoje miejsce w annałach słynnych momentów ze świata MMO.

Dzisiaj jednak opowiem o eventach dynamicznych, które powoli stają się istotną częścią projektów MMO, a nawet w przypadku niektórych produkcji stanowią rdzeń całej gry. Przykładem może być RIFT czy zbliżające się Guild Wars 2.

Obecnie na rynku gier masowych zdają się dominować dwa różne modele konstruowania rozgrywki. Pierwszy, nazwijmy go retro, bazuje na zasadach wykorzystanych w World of Warcraft, drugi – nowoczesny – poszukuje bardziej innowacyjnych rozwiązań. Przedstawicielami pierwszego nurtu są takie tytuły jak RIFT, Star Wars: The Old Republic, natomiast drugiego – TERA, DC Universe Online czy właśnie Guild Wars 2.

Cała zabawa w GW2 ma zasadzać się na zdarzeniach dynamicznych i losowych. Zupełnie zrezygnowano z klasycznego systemu zadań, prowadzącego nas jak po sznurku od jednego punktu do kolejnego. Zamiast tego otrzymamy otwarty świat, podzielony na zróżnicowane lokacje, które będziemy eksplorować na własną rękę i we własnym tempie. Podczas tych podróży od czasu do czasu trafimy na niespodziewane wydarzenia. Przykładowo, przechodząc przez wioskę, możemy dowiedzieć się, że są jakieś problemy z wodą, a próba ich rozwiązania może nas doprowadzić do zaskakujących sytuacji, począwszy od konieczności naprawienia pompy, a skończywszy na walce z potworami, które ją uszkodziły.

Spotkanie z gigantyczną bestią jest jednym z pierwszych eventów w GW2.

Może się też zdarzyć, że wchodząc do tej samej wioski, zamiast zajmować się kwestią wody, przyjdzie nam zmierzyć się z gromadą centaurów, które później okażą się np. częścią większej armii. Takie eventy będą rozwijać się z czasem, a inwazja stworów doprowadzi do kolejnych przygód, takich jak obrona twierdzy, sabotowanie zaopatrzenia czy nawet odbicie miasta, a wcześniej – przeszkadzanie centaurom w fortyfikowaniu zajętych pozycji.

Co charakterystyczne, uczestnictwo w tych wydarzeniach nie będzie konieczne – jeśli nie najdzie nas na to ochota, nic nas do tego nie zmusi. Dodatkowo wcale nie jest powiedziane, że eksplorując dany teren, zapoznamy się ze wszystkimi eventami. Ma być ich na tyle dużo, że ze sporą dozą prawdopodobieństwa podczas naszej wspinaczki na maksymalny poziom doświadczenia większość z nich ominiemy.

Na podobnej zasadzie zbudowane zostaną także instancje. Każde podziemia da się przejść na dwa sposoby. Pierwszy fabularny, w którym przebycie instancji będzie przygodą z zadaniami i nagrodami, oraz drugi powtarzalny, o podniesionym stopniu trudności. Instancje na podwyższonym poziomie trudności mają być zaprojektowane tak, by do celu prowadziło przynajmniej kilka ścieżek, a gracze, wchodząc do takiej zamkniętej lokacji, nie wiedzieli, które z nich są otwarte, a które niedostępne. Po drodze napotkają również losowych bossów, co jest kolejnym pozytywnym aspektem dynamicznych rozwiązań.

Cyberpunk 2077 wygląda rewelacyjnie! Widzieliśmy gameplay na E3
Cyberpunk 2077 wygląda rewelacyjnie! Widzieliśmy gameplay na E3

Przed premierą

Cyberpunk 2077 w ciemno był typowany na grę targów E3 2019 i teraz nie mamy wątpliwości – Polakom udało się spełnić oczekiwania, nawet jeśli dali nam tylko datę premiery, krótki trailer i znanego aktora.

Baldur’s Gate 3 naszych marzeń – czego oczekujemy od powrotu legendy RPG?
Baldur’s Gate 3 naszych marzeń – czego oczekujemy od powrotu legendy RPG?

Przed premierą

Wiedzieliśmy, że Baldur's Gate powróci. Teraz, kiedy wiemy, że robi to Larian Studios, możemy odetchnąć. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, by pogdybać i pomarzyć o tym tytule. W końcu to gra, bez której wielu z nas by tu nie było.

Graliśmy w Pokemon Sword & Shield – powrót z tarczą czy na tarczy?
Graliśmy w Pokemon Sword & Shield – powrót z tarczą czy na tarczy?

Przed premierą

Na jesień premiera jednego z największych hitów Nintendo – Pokemon Sword & Shield. Przeanalizowaliśmy dotychczas ujawnione nowości i jest w nas tyle nadziei, co wątpliwości.

Komentarze Czytelników (29)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
14.07.2011 12:29
Animare
26
Chorąży

nareszcie ktoś zebrał informacje do kupy :). czekam na GW2 :).

14.07.2011 12:56
👍
odpowiedz
Emisariusz
20
Generał

Oczywiście czekam na Gw2 i im bliżej tym bardziej rośnie ciśnienie :) zastanawiam się tylko czy oni dadzą radę te wszystkie elementy posiadać żeby 3mały się kupy tzn. ma być tego sporo + dochodzi do tego kilkanaście tysięcy graczy na jednym serwerze :) jestem dobrej myśli

14.07.2011 13:29
odpowiedz
zanonimizowany521720
46
Generał

jesli nie bedzie to wymuszone tak jak w rifcie to jest to dobry pomysl, bo w rifcie jest gluupio idziesz robic questa okazuje sie ze nie zrobisz bo event sprawil ze pogineli npce poginely lokacje i jak checsz to przylacz sie do eventu albo sprobuj inndeg questa bo o tym mozrzesz juz pomarzyc, bez sensu

14.07.2011 14:08
A.l.e.X
odpowiedz
A.l.e.X
123
Alekde

no to zobaczymy kto będzie górą GW2, TOR, czy dziadek WoW dla bobów :]

14.07.2011 14:32
Tal_Rascha
odpowiedz
Tal_Rascha
144
Lady of the Void

Mam nadzieje, ze calkowita rezygnacja z questow nie sprawi, ze poziomy wbijac bedziemy poprzez grind. Eventy moga byc ciekawe, ale watpie by ich ilosc byla tak wielka jak ilosc zadan w WoWie. Tak czy siak trzymam za GW2 kciuki

14.07.2011 14:56
odpowiedz
Pinokio21
30
Konsul

@UP -->

1. Jakosc >Ilosc
2. Dynamiczne Eventy > Statyczne Questy, nawet jesli to bedzie dalej zabij 10 dzikow. Doskonale to widac po przesiadce RIFT -> WoW. Gram w obie na przemian i bardzo ale to bardzo mi brakuje czegokolwiek dynamicznego i randomowego w zonach WoW'a.
3. W GW2 nie bedzie duzo grindu, cala gra jest robiona w oparciu o "Anti-grind philosophy" (podobnie jak GW1 zreszta), polecam zapoznac sie z ArenaNET MMO Manifesto (Youtube)..... Swiadczy o tym min. uzycie "flat leveling curve", czyli ilosc wymaganego EXP na wbicie poziomu nie rosnie z cyferka lvlu (tyle samo zajmie wibijanie 1-2 co 79-80). JEdyna niewiadoma to endgame, leveling bedzie wygladal tak jak w WoW tylko zamiast questow zawsze takich samych bedziesz robil zmieniajace sie dynamiczne eventy.

BTW. Moglby ktos obeznany rzucic liczba planowanych eventow na launch gry? Cos mi sie obilo o uszy ze ponad 1000? Ale nie wiem w sumie.

"jesli nie bedzie to wymuszone tak jak w rifcie to jest to dobry pomysl, bo w rifcie jest gluupio idziesz robic questa okazuje sie ze nie zrobisz bo event sprawil ze pogineli npce poginely lokacje i jak checsz to przylacz sie do eventu albo sprobuj inndeg questa bo o tym mozrzesz juz pomarzyc, bez sensu"

Bedzie podobnie i to jest wlasnie super. Swiat gry zyje, ty zyjesz w nim i musisz odpowiednio reagowac na dziejace sie wydarzenia, czesto nawet bez twojego udzialu. O ile to jest lepsze niz robienie w kolko tych samych "wykrzynikow", z ktorych 90% to "zabij wilki bo nam kury zagryzaja" to juz mi sie nawet nie chce pisac.

Do gier jak RIFT czy GW2 trzeba zmienic troche "mentalnosc" grania w MMO jaka stworzyl WoW i Everquest.... to juz nie sa w 100% gry w bieganie od quest huba do quest huba i zbieranie questow robionych na pamiec. I chwala im za to. :) NIe obierajac nic WoW''owi i EQ2, ktore sa w swojej kategorii fajne ale ta kategoria juz poprostu mocno traci myszka.

14.07.2011 16:01
odpowiedz
drayko
59
Centurion

W teorii świetna rzecz, ale w praktyce? Przy licznym Online ludzie będą podbierać sobie te questy z przed nosa. Gdy zapali się czyjaś chata, ktoś z pewnością będąc w pobliżu się tym zajmie i nikłe są szanse, że trafi na nas. Chyba, że zdarzenia te będą widoczne dla każdego gracza z osobna.

14.07.2011 16:32
odpowiedz
myrrhis
1
Junior

@UP -->
Nikt nie będzie podbierał questów, bo to questy nie są. To dynamiczne wydarzenia i każdy kto będzie chciał może do nich dołączyć.
Nie będzie żadnego kradnięcia mobów, ani itemków bo takie coś nie będzie występowało w tej grze, większość xp dostajesz za skończonego eventa niż za zabicie moba. Oczywiście można powiedzieć, że ktoś kto przed sekundą dołaczył do eventa tuż przed jego zakończeniem dostanie taką samą nagrodę jak ten co brał w nim udział od początku. Tak nie będzie, nagrody będą przyznawane uczciwie ten co dołączył na końcu dostanie minimalną nagrode no i odwrotnie.
Jak samo ANet powiedziało, oni chcą zrobić te grę jak najlepszą, bo są idealistami, więc nie ma się o co martwić ;p

14.07.2011 17:00
😊
odpowiedz
BrawleRvasNormandy
13
Chorąży

jeśli to ma wyglądać jak zone questy z warhammera online z dorobioną fabułką do tego to świetnie, zaczynam nawet mieć nadzieję że TOR okaże się gniotem abym mógł w spokoju zagrać w GW2(bo jedne mmo to i tak za dużo), do tego zmienne podziemia, miodzio tylko że jak mi się spodoba jakaś broń nie będę mógł jej po prostu zgrindować (jak w wowie), jeśli w grze będzie random loot w podziemiach to było by genialnie zero stresu itp.

14.07.2011 18:00
Nalcor
odpowiedz
Nalcor
47
Centurion

Random Eventów ma być ponad 1600.

Tutaj link do Ciekawego Posta na polskim forum GW2

http://www.guildwars.pl/forum/viewtopic.php?f=147&t=44591&start=40#p493155

Dodam jeszcze że im więcej osób bierze udział w evencie tym więcej mobów będzie się pojawiało - więc dla każdego starczy ^^

14.07.2011 19:35
Ambruzzi
odpowiedz
Ambruzzi
39
Pretorianin

Jestem tylko ciekaw czy GW2 bedzie po Polsku. Mam juz dosc grania po Eng.

14.07.2011 20:28
odpowiedz
Emisariusz
20
Generał

@up biedaczku nie radzisz sobie z angielskim ? Angielski w grach naprawde rzadko jest ponad poziom podstawowy...

14.07.2011 20:48
odpowiedz
drayko
59
Centurion

Spolszczenie kinowe zawsze jest mile widziane, ale za dubbingami nie przepadam (te udane można wymienić na palcach).

14.07.2011 21:25
odpowiedz
TomPo75
63
Pretorianin

tez czekam na gw2 bo wow mi sie przejadl i odlozyylem go na czas blizej nieokreslony, pewnie do kolejnego dodatku, bo ten do wotlka sie nie umywa.
napawa wszystko optymizmem i jestem ciekaw co z tego wyjdzie, czyli jak zostanie przyjety i ile ludzi bedzie w to gralo, bo w sumie od tego zalezy sukces mmo.
polonizacji bym sie nie spodziewal, nawet kinowej bo mmo to nie produkt ktory raz sie konczy i wysyla do tloczni, a kto mialby to ciagle tluumaczyc na setki jezykow? i rzeczywiscie, nic tak dobrze nie robi w nauce jezyka jakk pogranie czy ogladanie filmow z napisami, a angol przyda sie zawsze i wszedzie.

14.07.2011 21:47
Nalcor
odpowiedz
Nalcor
47
Centurion

GW1 jest w języku Polskim od kilku lat i ciągle tłumaczą. WoW ma być po Polsku. Więc jest jakaś szansa że GW2 będzie po PL. Szczerze by mnie to ucieszyło, chociaż dla mnie Angielski nie jest problemem. W GW1 zaczynałem grać jak miałem 15 lat i jakoś dałem sobie radę a cała gra było po Ang.

14.07.2011 22:06
odpowiedz
myrrhis
1
Junior

Mi się wydaje, że GW2 będzie tak samo spolszczone jak GW1.
Skoro jedynkę tłumaczyli to powinni się też zająć dwójką, nie wiem dlaczego, ale takie jest moje zdanie, w sumie fajnie by było mieć taką grę w swoim języku ;D

14.07.2011 22:52
odpowiedz
Anonimc
17
Legionista

jak dla mnie może być po angielsku jak najbardziej, nie umiem grac w MMO po polsku, próbowałem w Runes of Magic i nie dałem rady xD musiałem zmienić język na angielski bo większość rzeczy jak nazwy itemow i skilli są podobne więc wiemy z czym mamy do czynienia i jakiego efektu się spodziewać, a nie że jakiś skill mi tutaj zostanie przetłumaczony na polski a ja nie wiem w ogóle z czym to się je :P tak jakoś mam, pewnie już kwestia przyzwyczajenia. Tak samo te wymyślne nazwy magiczne typu: "Świetlisty Miecz Wschodzącego Słońca" o wiele lepiej brzmią one w języku angielskim IMHO

BTW na Guild Wars 2 NIE MOGĘ SIĘ DOCZEKAĆ !!! Od razu kupuje jak tylko wyjdzie ! Z każdym screenem, filmikiem czy opisem coraz bardziej mi się podoba ! Mam nadzieje, że takie wygórowane moje oczekiwania nie zostaną niemiłosiernie zbesztane, ale jakoś o to jestem spokojny ^^

15.07.2011 06:59
Tal_Rascha
odpowiedz
Tal_Rascha
144
Lady of the Void

nie bardzo rozumiem, jak mozna grac w MMO po polsku gdy cale community komunikuje sie w jezyku angielskim. A dzis bez znajomosci angielskiego w stopniu komunikatywnym nie da sie poruszac po swiecie.

Cos wiadomo o endgame? Chodzi mi tu o pve. Eventy moga byc fajne, ale jezeli po wbiciu maksymalnego poziomu nie bedzie co robic to gra szybko umrze

15.07.2011 09:22
Nalcor
odpowiedz
Nalcor
47
Centurion

Pierwsza część sobie poradziła a tam endgame zaczynał się wraz z wbiciem 20 poziomu i ukończeń kampanii. Fakt, zupełnie inaczej to tam wygląda ponieważ świat jest zamknięty, natomiast w części drugiej będzie otwarty.

Co do nazwy skilli, itemów i barier językowych, w GW1 bardzo sprytnie to rozwiązali. Po naciśnięciu i przytrzymaniu jednego klawisza wszystko zmienia się na język Angielski wystarczy puścić klawisz i z powrotem mamy PL. Do tego wystarczy przytrzymać jeden klawisz kliknąć na skillbar i każdy z naszego teamu dostaje spis naszych skilli w swoim języku. Jeżeli skorzystając z tych patentów w części 2 to bardzo ułatwi grę.

15.07.2011 10:50
odpowiedz
wowuser
36
Pretorianin

dynamicznie! nowa papka marketingowa "dynamiczne eventy". Chciałbym żeby gw2 było dobrą grą, ale teksty takie jak ten tylko podnoszą moje obawy:/ btw dynamiczne eventy to wow miał w dniu premiery: rar spawn/mob dropujący q item. gw2 tylko dalej rozwija tą teorie.

15.07.2011 11:14
Nalcor
odpowiedz
Nalcor
47
Centurion

Mob dropiący quest item jest dynamiczny ? Jest to raczej statyczne, ktoś z twórców wpadł na pomysł "tu zabije jelenia i wypadnie item który trzeba oddać drwalowi" Tak samo jest w Aionie, nie porównuj tego do dynamic eventów które pokazywali twórcy GW2 (Zobacz sobie filmiki na youtube jest ich tam pełno)

15.07.2011 11:54
odpowiedz
Pinokio21
30
Konsul

"dynamicznie! nowa papka marketingowa "dynamiczne eventy". Chciałbym żeby gw2 było dobrą grą, ale teksty takie jak ten tylko podnoszą moje obawy:/ btw dynamiczne eventy to wow miał w dniu premiery: rar spawn/mob dropujący q item. gw2 tylko dalej rozwija tą teorie."

LOL Nie masz zielonego pojecia o czym piszesz. No ale czego sie spodziewac w temacie o GW2 od kolesia o nicku "wowuser". Rarespawny to juz miala Ultima Online XX lat temu. A jedyna dynamiczna rzecz w WoW to ikonka na pulpicie bo sobie ja mozna przesunac z lewej strony na prawa.

Poogladaj sobie filmiki na necie albo poczytaj na stronce GW2 jak to bedzie wygladac bo widze ze nie ogarniasz. Albo pograj sobie w RIFT - tam jest przedsmak Dynamic Contentu z GW2 i co mozna dzieki tej technologii osiagnac a mozna wiele... oj wiele.

15.07.2011 13:13
przemas478
odpowiedz
przemas478
102
Senator

No cóż jak by było tak kolorowo jak podają twórcy (chociaż w 80%) to dla mnie GW2 powinno pobić WoW'a, a jak nie to i tak zagram bo wierzę że papką nie będzie ;p

15.07.2011 14:43
odpowiedz
myrrhis
1
Junior

Haha Pinokio dobry tekst o WoWie. No i rzeczywiście dynamiczne eventy są całkowicie inne niż super ekstra interesujące zadania z WoWa, czyli zabij 16 mobów i pozbieraj z nich "coś", bo nawet nie wiesz po co masz zabijać i po co masz to coś zbierać, po prostu idziesz przed siebie robiąc podobne bezsensowne zadania.

16.07.2011 09:45
FearLycan
odpowiedz
FearLycan
16
Legionista

a ja chce już dostać tą grę!

17.07.2011 08:57
odpowiedz
Vip_18
28
Pretorianin

^
'
'
'

Zgadzam się z postem wyżej...albo betę TERAZ chociaż...

17.07.2011 20:29
odpowiedz
dezerter69
39
Chorąży

Chciałbym zauważyć ,że gra nie opiera się tylko na dynamicznych eventach. W grze jest również twoja własna historia . Przy tworzeniu postaci podejmujesz pierwsze parę wyborów a później w raz z rozwojem gry rozwijasz swoją własną historię tak jak w singlowym RPG. Więc prócz dynamicznych eventów masz też zwykłe questy ,ale na miarę singlowych RPG. Przynajmniej tak zapowiadali twórcy,że będziesz miał jakieś wybory, parę możliwości rozwijania swojej własnej historii itp.

Ja chciałbym mieć spolszczoną grę ,bo chętnie poczytałbym teksty questów fabularnych. Zazwyczaj czytałem tylko\ zabij 10 dzików ... A tak łatwiej bym wczuł się w swoją postać.

18.07.2011 15:42
matiyyy
👍
odpowiedz
matiyyy
22
Pretorianin

Dla mnie bomba. Wygląda na to że GW2 będzie pierwszym MMO które mnie nie odrzuci

26.07.2011 20:00
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
117
The Highest

Kurde , i KOTOR I GW 2 szykują się niesamowicie i teraz nie wiadomo w co pograć :P

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze