Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 czerwca 2011, 14:27

Forza Motorsport 4 - E3 2011 - Strona 2

Żadne targi branżowe nie mogą obyć się bez choćby jednej gry wyścigowej oczekiwanej przez setki tysięcy graczy na całym świecie. Tym razem w Los Angeles zaprezentowano szerzej czwartą odsłonę cyklu Forza Motorsport.

Jednym z nowych trybów kariery będzie World Tour, tj. zawody rozgrywane w różnych częściach świata. Prezentacja kolejnych zawodów nastąpi na dużej mapie naszego globu, na której kamera wskaże w przybliżeniu konkretny tor. Pokaz ograniczył się jedynie do opowiadania o tym, ale – jak zapewnił jeden z autorów – będziemy ścigać się przeciwko ośmiu, dwunastu, szesnastu (w trybie wieloosobowym), a nawet nieskończonej liczbie rywali w zawodach o nazwie Track Day, polegających na wyprzedzaniu znacznie wolniej jadących pojazdów. Ponadto wśród konkurencji należy spodziewać się autocrossu i driftu, co będzie dla serii całkowitą nowością. Ciekawe, czy w tym aspekcie Amerykanie będą umieli przebić konkurencję.

Nowością ma być też cykl pór dnia, w jakich zostaną rozegrane wyścigi. Co prawda nie napomknięto nic o jeździe nocnej, ale malownicze zmagania o świcie lub zmierzchu zapowiadają się interesująco. Tym bardziej, że jak już wcześniej wspomniałem, gra korzysta z nowego sposobu oświetlania scen, co nie tylko wygląda znacznie bardziej realistycznie niż poprzednio, ale system ten dobrze radzi sobie również z kontrastującymi fragmentami krajobrazu i samym samochodem. Forza Motorsport 3 prezentowała się nieźle, jednak oświetlenie wołało pomstę do nieba. Teraz ma być znacznie lepiej i z tego, co widziałem, autorzy raczej nie rzucają słów na wiatr.

Wydobyciu wszystkich detali samochodu sprzyja nowe oświetlenie.

W trybie kariery zmieniono nieco metodę wynagradzania nas za zdobywanie kolejnych poziomów kierowcy. Poprzednio dostawaliśmy z góry narzucony model samochodu. W czwartej Forzie mamy do wyboru jedno z kilku zaproponowanych aut, więc w początkowej fazie zabawy, kiedy jeszcze nie uzbieraliśmy dość pieniędzy na zakup pożądanych marek, takie rozwiązanie pozwoli lepiej dostosować się grze do naszych wymagań. Dodatkowym ułatwieniem ma być możliwość importu garażu z trzeciej części, choć nie będzie to przełożenie jeden do jednego. Gracz powinien raczej spodziewać się niespodzianek, aczkolwiek akurat wszelkie malowania zostaną przeniesione w całości.

Jedną z głównych atrakcji serii zawsze była skupiona wokół niej rozwinięta społeczność. Możliwość podarowania czy kupna na aukcji samochodu bądź malowania sprawia, że gra przez cały czas żyje. Turn 10 ma zamiar pójść jeszcze dalej i biorąc trochę przykład z Test Drive: Unlimited, umożliwi założenie własnego klubu, którego uczestnicy będą wspólnie dzielić jeden wielki garaż. Znajdą się w nim wszystkie posiadane przez nich samochody, z których każdy członek klubu będzie mógł dowolnie korzystać.

Wprowadzenie przez konkurencję Autologa, pozwalającego na rzucanie wyzwań żywym konkurentom i próby uzyskiwania lepszych od nich czasów przejazdu, nie mogło pozostać bez odpowiedzi. W Forzie 4 również znajdzie się podobny system, wzbogacony o otrzymywanie nagród pieniężnych w zależności od poziomu umiejętności przeciwnika, nad czym czuwać ma zaawansowany matchmaking.

Jasne jest, że posiadacze Xboksa 360 i jednocześnie fani samochodówek czekają na tę grę z niecierpliwością. I trochę szkoda, iż pośród tych wszystkich cudownych zapowiedzi znowu nie było ani słowa o tym, że konsola Microsoftu będzie w końcu obsługiwać większą liczbę kierownic niż obecnie. Pozostaje nadzieja, że sterowanie Kinectem i wynalazki pokroju trzymanego w powietrzu kółka nie spłycą tak dobrze zapowiadającej się gry.

Krystian „U.V. Impaler” Smoszna

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.