Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 12 marca 2002, 10:24

autor: Valpurgius

Rise of Nations - zapowiedź

Rise of Nations to strategia czasu rzeczywistego stworzona przez studio Big Huge Games, założone przez Briana Reynoldsa, współtwórcę takich tytułów jak Civilization II oraz Alpha Centauri.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Strategie należą do jednego z najstarszych gatunków elektronicznej rozrywki. I nie ma się czemu dziwić – przecież nie każdy może stać się wszechmogącym władcą, głową narodu, bez którego państwo legło by w gruzach. Na myśli mam rzeczywistość, bo w wirtualnym świecie nie ma rzeczy „niemożliwych”. Panowie z być może mało znanej grupy Big Huge Games pracują nad własną koncepcją i już od jakiegoś czasu realizują swój plan pt. Rise of Nations. Po raz kolejny będziemy mogli zbudować imperium według własnego pomysłu. Już na wstępie warto zaznaczyć, iż programiści ostrzegają nas przed niemalże wybuchową mieszanką czystej strategii turowej z RTS. Fundamenty tej, być może, niecodziennej hybrydy to właśnie Real Time Strategy – z opublikowanych wypowiedzi twórców można usłyszeć, że w przeciągu godziny nasze imperium może się skutecznie powiększyć. No i nie można pominąć nazwiska Brian’a Reynoldsa, współtwórcy drugiej części Cywilizacji oraz Alpha Centauri, widniejącego na liście członków BHG. To właśnie z takimi pozycjami, jak wspomniana Cywilizacja, Empire Earth czy Age of Empires skojarzymy Rise of Nations.

Najważniejszym celem w grze jest rozwój gospodarczy. Bez tego ani rusz. Jeśli twoje państwo rozwija się powoli lub nieskutecznie to nie możesz liczyć na sukces. Pozyskiwanie surowców (np. złoto czy drewno) odbywa się w sposób tradycyjny – czyli po odnalezieniu złóż rozpoczynasz wydobycie. Jednak diabeł tkwi w szczegółach, tak więc aby zwiększyć produktywność należy przede wszystkim zadbać o jakość pracy, a dopiero później o ilość pracowników. Dobrym posunięciem będzie wybudowanie kolejnych miast w taki sposób, aby wydobycie i produkcja w możliwie największym stopniu zaspokajała potrzeby państwa – innymi słowy, aby imperium było samowystarczalne. Jak w każdej strategii, także i tutaj gospodarka wraz z polityką mają największy priorytet. Bo przecież wcale nie jest powiedziane, że wszelakie konflikty muszą być rozwiązywane przy użyciu wojsk. Oczywiście, zwolennicy tego sposobu będą mogli się popisać, aczkolwiek fanatycy szybkich posunięć typu wydobywaj-buduj-atakuj znanych ze wszystkich RTSów mogą nie odnaleźć się w tej grze (chociaż zapowiadany jest specjalna opcja w trybie multiplayer). Niemniej jednak jedną z głównych zasad w Rise of Nations jest „kto pierwszy ten lepszy”.

Do ciekawostek zaliczyć można system „mądrego chłopa”, którego zadaniem będzie automatyczne przydzielanie zadań bezrobotnym chłopom. A jak to wygląda w praktyce? Otóż nasi podopieczni nie będą czekać, aż wydamy im rozkaz i sami poszukają czegoś do roboty. Czy będzie to zbieranie surowców, stawianie nowych budowli bądź ich reperowanie – o tym zadecyduje komputer. Rzecz jasna samodzielne wydawanie rozkazów będzie jak najbardziej możliwe, tyle, że w rozwiniętym stadium gry zajmowanie się takimi drobnostkami skutecznie pozbawi nas czasu potrzebnego do rozwiązania znacznie ważniejszych problemów. Podobnie sprawa wygląda w przypadku rozwoju technologicznego. Tym razem zdanie się na skorzystanie z podpowiedzi maszyny nie będzie najlepszym rozwiązaniem, dlatego też gracz zadecyduje w jakim kierunku podąży rozwój państwa.

Graliśmy w Humankind - Cywilizacja na hardcorze
Graliśmy w Humankind - Cywilizacja na hardcorze

Przed premierą

Nowa strategia 4X – Humankind – wydaje się być na dobrej drodze do przesuniętej na sierpień premiery. Fani Cywilizacji powinni jednak liczyć się z nieco bardziej skomplikowaną rozrywką, bo oprócz swoich zalet gra ma też widoczne już teraz niedociągnięcia.

Graliśmy w Total War Warhammera 3 - husaria na niedźwiedziach szarżuje na demony
Graliśmy w Total War Warhammera 3 - husaria na niedźwiedziach szarżuje na demony

Przed premierą

Co jeszcze można wymyślić w ramach Total War Warhammera? Nie tak wiele, ale specjaliści z Creative Assembly bardzo starają się pokazać, że wciąż mają nowe pomysły.

Widziałem Age of Empires 4. Nie wiem, czy ta gra ma sens
Widziałem Age of Empires 4. Nie wiem, czy ta gra ma sens

Przed premierą

Powroty znanych marek zawsze są podobne. Age Of Empires 4 chce być czymś nowym, żeby się wyróżnić, ale jednocześnie takim samym, żeby fani byli zadowoleni. Jak udało się to pogodzić?