Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 7 marca 2002, 09:40

autor: Maciej Kuc

Wizardry 8 - test przed premierą - Strona 2

Wizardry 8 to kolejna część legendarnej już serii cRPG. Tym razem przenosimy się na tajemniczą planetę Dominus, miejsce powstania potężnego artefaktu Astral Dominae i domu Kosmicznych Lordów.

Przeczytaj recenzję Wizardry 8 - recenzja gry

Dla niektórych pewnym zgrzytem w grze okazać się może jej nieco dziwny klimat. W wersji beta już film początkowy, zresztą bardzo prosty technicznie, pozostawił u mnie pewien niedosyt. Mówiąc wprost: jest całkowicie pozbawiony klimatu - nie ma w nim grama tajemniczości, ani poczucia zagrożenia - jest zrobiony na czysto komiksową modłę. Podobny wstęp do gry widziałem ostatnio w "Zax: The Alien Hunter", przy czym w tamtej bezmyślnej strzelaninie to nie przeszkadzało... Pozostaje mi tylko życzyć sobie, żeby w pełnej wersji zmieniło się to całkowicie - nie wydaje mi się jednak, żeby była na to większa szansa.

Nie wiem jak bardzo różnić się będzie wersja, w którą przyszło mi grać, od finalnej, ale już teraz mogę stwierdzić, że oprawa audiowizualna Wizardry 8 jest spóźniona o jakieś dwa lata. Niby na początku wszystko jest okay, wszak możemy grać w pełnym trójwymiarze, w rozdzielczościach wyższych niż 1024/768 w 32 bitach, a napotykane postaci (kierowanych przez nas i tak nie widzimy - Wizardry to gra z widokiem FPP) prezentują się też nienajgorzej, ale... No właśnie - po pięćdziesięciu pojedynkach i łażeniu w te i we w te po labiryntach uproszczenia i brak szczegółów rzucają się w oczy. Oczywiście hardcore'owi gracze zakrzykną teraz, że grafika nie jest zupełnie istotna - i będą mieli rację. Jednakże ciężko będzie to zrozumieć graczom chcącym zakosztować gry w klasycznego roleplaya, którzy zostali "wychowani" na Quake'u i Unrealu.

Jak już wspomniałem, dystrybutor gry wziął na siebie trud jej lokalizacji. Niektórym będzie się mogło wydawać, że poszedł z tym na łatwiznę, tłumacząc tylko teksty pisane, a zostawiając nieruszone wszelakie "speeche". Ja jednak uważam, że to najlepsze wyjście. Powszechna jest opinia wśród graczy, że spolszczenia wielokrotnie zabijają klimat gry - w Wizardry zaś z powodzeniem będą mogli grać i ci, którzy nie władają zbyt biegle językiem Szekspira. Niestety, napotkałem kilka błędów w tłumaczeniu - choć w większości to mało znaczące drobiazgi, lub typowe problemy z lokalizowaniem - anglojęzyczni (w przypadku Wizardry - Kanadyjczycy) nijak nie chcą zrozumieć, że my mamy coś takiego, jak odmiana rzeczownika i z rozmysłem przeszkadzają naszym ekipom tłumaczącym w ich ciężkiej i żmudnej pracy. Ogólnie jednak, po pierwszym rzucie oka na betę, spolszczenie prezentuje się bardzo solidnie - choć gdybym miał być szczery, wolałbym, żeby jeszcze teksty wypowiadane przez postaci również były tłumaczone - wszak niektórzy mogą mieć problemy ze zrozumieniem angielskiego "out of reach", wymawianego jakąś pochodną języka elfickiego.

Podsumowując moje wojaże z betą śmiało mogę stwierdzić, że miłośnicy oldschoolowych cRPG na pewno nie odejdą od komputera z wyrazem zawodu na twarzy. Gra nie zapowiada się może na arcydzieło, tak ze względu na oprawę, jak i fabułę, jednak chyba należy jej dać szansę - szczególnie, jeśli ktoś specjalnie lubi patrzeć, jak jego drużyna rośnie w siłę i z coraz większą łatwością pokonuje przeciwników. Ku chwale ludzkości.

Maciek 'Qn`ik' Kuc

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.